LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarcontract 6 maanden van te voren niet verlengd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Rechtmeneer2

Jaarcontract 6 maanden van te voren niet verlengd

Ongelezen bericht door Rechtmeneer2 »

Hallo allemaal,
ik heb te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt. Natuurlijk niet fijn om te horen.
Reden voor opzegging is dat ik niet functioneer naar verwachting. Dat mijn leidinggevende en ik absoluut geen klik hebben speelt natuurlijk mee...

Mijn jaarcontract is echter pas 6 maanden geleden gestart en duurt dus nog 6 maanden. ik denk dat het moeilijk is om de motivatie hoog te houden en dat is voor beide partijen niet fijn. Ik ga dus gewoon op zoek naar een nieuwe baan met de hoop om daar z.s.m. te starten. Toch voelt het wat vreemd. Naar mijn idee willen ze mij ontslaan, maar niet de kosten dragen. Werkgever gaf ook specifiek aan dat het geen probleem is dat ik nu al op zoek ga naar iets anders en werkgever geeft aan dat de vacature nu alvast wordt uitgezet (startdatum van de vacature heb ik niet gevraagd).

Ik verwijt de werkgever vooral dat zij mij weinig tijd hebben gegeven om te verbeteren. Eerste 4 maanden was er niets aan de hand en ging alles goed. Na 4 maanden eerste gesprek gehad dat e.e.a. moet verbeteren. 2 maanden later (waarvan 2 weken vakantie) krijg ik te horen dat mijn contract niet verlengd wordt.

Wat vinden jullie hiervan? Vinden jullie het netjes van de werkgever dat ze het nu al laten weten of juist niet?
Zou ik een deal kunnen sluiten dat ik bijv. nog een extra maand salaris krijg maar wel over 2 maanden al vertrek? of zou het verstandiger zijn om gewoon op te zeggen (zodra ik wat nieuws heb) en hier niets meer uit proberen te halen? Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen staat?

HandigeHarrie

Re: Jaarcontract 6 maanden van te voren niet verlengd

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het is niet verstandig om zelf op te zeggen, voordat je een andere baan hebt want dan kan je niet in de WW. Het gaat niks opleveren om protest aan te tekenen, ze willen je kwijt en zijn nergens aan gebonden (willen het liefst dat je snel ander werk vindt en vertrekt). Na afloop van het jaar moet je weg, het zij zo.
Succes met het zoeken van een andere baan!

Faye1971

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Je weet nu al dat je contract niet wordt verlengd. Leuk nieuws is het niet, maar het is wat het is. Had ik in jouw schoenen gestaan, dan zou ik alvast op zoek gaan naar een nieuwe werkgever. En alles in goed overleg afronden met huidige werkgever.

Succes!

Seinhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het is heel netjes om zo lang van ter voren aan te geven dat je contract wordt opgezegd. Wettelijk gezien hoeft dit 1 maand van ter voren.
Contract niet verlenen mag zonder reden. Dat het voor bedrijf goedkoper is om jou door te werken in plaats van ontslaan is een keuze van het bedrijf. Niet dat de ontslagvergoeding heel hoog is, maar het bedrijf heeft een hoop administratie eraan.

Mijn advies, Neem pas zelf ontslag als je een andere baan gevonden hebt. Meestal heb je een opzegtermijn van 1 maand (lees je contact door) maar misschien gaat je werkgever akkoord als je eerder stopt.
Vraag of je vrij mag krijgen als je naar sollicitatie gesprek gaat.
Tevens, in de meeste sectoren staan werkgever nu te springen om personeel (niemand weet hoe de wereld over 6 maanden eruit ziet). Doe je voordeel ermee.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 04 nov 2021 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Beter op tijd weten dan op het laatste moment. En als je verbeterpunten krijgt aangereikt zou ik verwachten dat je in de eerste week al laat zien dat je er wat mee doet, laat staan na twee maanden.

Dus ik zie niets vreemds en ik denk dat je even bij je zelf te rade moet gaan waarom ze nu al het vertrouwen kwijt zijn in je.

Rechtmeneer2

Ongelezen bericht door Rechtmeneer2 »

Bedankt voor de feedback en de tips!
De feedback die ik ontvangen heb van het bedrijf ga ik zeker meenemen @methusalah.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Rechtmeneer2 schreef:
04 nov 2021 11:47
Dat mijn leidinggevende en ik absoluut geen klik hebben speelt natuurlijk mee...
Die dingen gebeuren, maar besef dat jij voor je baan van je leidinggevende afhankelijk bent. Die wordt heus niet de laan uitgestuurd omdat er geen klik is met iemand met een tijdelijk contract. :wink:

Soms moet je gewoon doen wat hier in Utrecht en ten oosten daarvan het geval lijkt te zijn: schouders ophalen en gewoon doen wat er gevraagd wordt - je hebt maar één taak. Dat de boel op sommige plekken dagelijks in het honderd loopt is de verantwoordelijkheid van allerlei leidinggevenden die kennelijk simpelweg niet open staan voor geluiden vanaf de werkvloer. Dan maar niet.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Rechtmeneer2 schreef:
Reden voor opzegging is dat ik niet functioneer naar verwachting. Dat mijn leidinggevende en ik absoluut geen klik hebben speelt natuurlijk mee...
In mijn werk als hrm'er gebruik ik deze constructie af en toe. De aanleiding is één van deze twee issues: of jij bent zo goed in je werk, dat je probleemloos zelf leiding zou kunnen geven of je past niet binnen de bedrijfscultuur en dan zijn de zg. 'verbeterpunten' snel gevonden.

Zie de vroege aankondiging als aanmoediging zo snel mogelijk te vertrekken. Vraag alvast om een getuigschrift. Dat wordt een interessant ding, omdat je werkgever daar positieve dingen in moet vermelden, wil je er wat aan hebben.

Verder niet te lang mee bezig blijven, dat haalt je zelfvertrouwen omlaag, maakt je onzeker. Op naar de volgende job!

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Rechtmeneer2 schreef:

Mijn jaarcontract is echter pas 6 maanden geleden gestart en duurt dus nog 6 maanden. Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen staat?

U heeft niets te eisen en het is netjes dat u al in een zeer vroeg stadium weet dat hier geen toekomst voor u ligt.
U heeft 6 maanden de tijd om een andere werkgever te zoeken en dat zal in deze overspannen arbeidsmarkt niet al teveel moeite kosten.
Laat hetgeen er momenteel speelt achter u en ga actief op zoek naar ander werk en houdt daarbij wel rekening met de opzegtermijn bij de huidige werkgever.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Zie de vroege aankondiging als aanmoediging zo snel mogelijk te vertrekken. Vraag alvast om een getuigschrift. Dat wordt een interessant ding, omdat je werkgever daar positieve dingen in moet vermelden, wil je er wat aan hebben

De werkgever is uiteraard niet verplicht positieve dingen te vermelden in dat getuigschrift. Slechts de duur van de arbeidsovereenkomst, en de verrichte werkzaamheden.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Daarom er naar vragen. ;)

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Lady1234 schreef:
05 nov 2021 10:05
“Zie de vroege aankondiging als aanmoediging zo snel mogelijk te vertrekken. Vraag alvast om een getuigschrift. Dat wordt een interessant ding, omdat je werkgever daar positieve dingen in moet vermelden, wil je er wat aan hebben

De werkgever is uiteraard niet verplicht positieve dingen te vermelden in dat getuigschrift. Slechts de duur van de arbeidsovereenkomst, en de verrichte werkzaamheden.
De vraag is natuurlijk wat het waard is. Wanneer je met een getuigschrift bij een volgende werkgever aan komt zetten zal ongetwijfeld worden gevraagd hoe je er nu al aan komt terwijl je contract nog loopt. Leuk om te hebben, maar ik zou hem niet op tafel leggen.
Een betere strategie is verklaren dat je op eigen initiatief een leukere job aan het zoeken bent.

Gesloten