LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kan werkgever mij verplichten te werken?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
kboer
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2008 13:25

kan werkgever mij verplichten te werken?

Ongelezen bericht door kboer »

Hallo, ik werk in de zorg, onregelmatige diensten, volgens rooster. CAO gehandicaptenzorg.

Nu is het al 2x voorgekomen dat de werkgever mij op mijn vrije dag verplichte te komen werken. Voorbeel: vrije dag thuis, 3 uur voor aanvang van een dienst een telefoontje krijg met de vraag of ik wil komen werken omdat een collega ziek is. Ik antwoord hier 'nee' op. Vervolgens belt de locatiemanager met de mededeling dat ik werkplicht heb en dus moet komen werken. Het zou anders werkweigering zijn.

Mag dit???

Ik kan het niet vinden in de CAO en ook niet in de aanvullende afspraken die zijn gemaakt met mijn werkgever.
Ik wil geen conflict met mijn werkgever maar wel zeker weten dat ik in mijn recht sta.

mvg
K. Boer

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kan werkgever mij verplichten te werken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt me niet. Als hij wil dat je in geval van nood invalt en daarvoor stand-by moet zijn, dan moeten jullie dat hebben afgesproken en dan zul je in het algemeen ook een (kleine) vergoeding voor het stand-by zijn moeten krijgen.

Je kunt ook zeggen: "dat is goed, ik sta nu in Parijs, het is immers mijn vrije dag. Betaal jij het vliegtuig?"

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: kan werkgever mij verplichten te werken?

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Ik kwam in een forum voor werknemers in de zorg het volgende topic tegen: http://www.zorgforum.nl/forum/index.php?showtopic=1813

Hier staat dat een leidinggevende in principe wel een dienstopdracht mag geven, mits aan de volgende voorwaarden is voldaan:

- als het om een roostervrije dag van een werknemer gaat, moet de afdelingsmanager eerst alle andere medewerkers vragen.Hij of zij mag niet zomaar een dienstopdracht geven, voordat alle medewerkers afgebeld zijn.

- dienstopdrachten mogen alleen gegeven worden door een afdelingsmanager en niet zomaar door een plaatsvervangende leidingsgevende zoals een zorgcoordinator.

- een instelling moet alternatieven hebben geprobeerd, bijv inzet oproepkracht.

- een instelling is verplicht een dienstopdracht extra te vergoeden, dus er moet een forse bonus worden betaald aan de werknemer.

- de werknemer mag niet benadeeld worden in zijn priveleven. Bijv. het mag niet op een trouwdag van hem of haar zelf of van 1e of 2e lijns-naasten. Evenals een begrafenis in de 1e en 2e lijn. Dan moet de dienstopdracht aan een ander worden gegeven.

- van de afdelingsmanager kan ook verwacht worden dat deze de dienst vervuld, mits dit past bij zijn of haar vooropleiding. (verpleegkundige, verzorgende o.i.d)

Gesloten