Dit is een hele vreemde zin.Onlangs ben ik door mijn HR-manager op het matje geroepen wegens 'disfunctioneren' en heb hiervoor een officiele waarschuwing gekregen
Als je niet goed functioneert, dan kan er wel een gesprek met de HR-manager volgen, maar dan dient het bedrijf een verbetertraject aan te bieden om te zorgen dat je beter gaat functioneren. Een officiele waarschuwing is in dit geval niet aan de orde.
Als je wel een officiele waarschuwing hebt gehad is dit voor iets anders. Het is bijvoorbeeld omdat je vaak te laat komt, omdat je weigert de veiligheidsinstructies op te volgen, of omdat je bedrijfseigendommen hebt vernield of iets van een dergelijke kaliber.
In het eerste geval is bij een eventueel ontslag je WW-uitkering ook absoluut niet in gevaar, en kun je afhankelijk van de details van de situatie veel of weinig geld mee krijgen.
In het tweede geval ligt het anders. Vaak volgt bij een tweede waarschuwing een schorsing en bij een derde of vierde keer volgt er ontslag (al of niet op staande voet). In dat geval is je WW-uitkering wel degelijk in gevaar.
He woord beschuldigingen is niet in lijn met disfunctioneren, maar meer in lijn met het bewust overtreden van regels. Enfin, ik zou een volgende keer in ieder geval niet meer reageren met een brief. Beter is het om niks te tekenen en niet formeel te reagerenAlle in de brief genoemde beschuldigingen heb ik middels een aangetekende brief ontkracht (niet erg moeilijk aangezien ze uit de lucht zijn gegrepen in een poging een stok te zoeken om mee te slaan).
Dit is wel een goed statement. Je kunt daar bestens nog aan toevoegen dat je altijd bereid bent om te leren en beter te worden, en dat als het bedrijf ook wilt dat je verbetert dat je dan een concreet verbeter-stappenplan verwacht, met doelen en consequenties.Ook heb ik in de brief gemeld verbaasd te zijn, daar mijn laatste beoordeling dus positief was.
Verder zou ik alle schriftelijke opmerkingen, en dus zeker ook alle complimentjes als je iets goed hebt gedaan, je beoordelingen, etc printen en thuis bewaren. Met een goed dossier is de zaak al half gewonnen (of verloren)