LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] mag werkgever eisen dat je je eigen laptop gebruikt?
mag werkgever eisen dat je je eigen laptop gebruikt?
Hallo,
Ik loop in een sollicitatieprocedure tegen het volgende aan:
Het bedrijf wil dat ik zelf een laptop meeneem en gebruik voor mijn werk. Een tablet mag eventueel ook. Dit omdat 'iedereen tegenwoordig toch zelf ook zo'n ding heeft'. Het bedrijf verstrekt weer wel een 3G-usb-dongle en bijbehorend data-abonnement.
Mijn vraag is nu:
Mag een werkgever dit eisen? Mijn gevoel zegt van niet, maar ik kan hier zo snel niet iets over terugvinden op internet. Daarnaast zegt mijn gevoel dat deze werkgever hier gebruik maakt van het feit dat dit best een gewilde baan is (voor jou tien anderen...).
Praktisch probleempje is ook dat ik nu alleen een vaste computer heb. Zou voor deze baan best een laptop willen aanschaffen, maar dat voelt toch een beetje als omgekeerde wereld.
Het betreft een baan waarbij je meestentijds onderweg bent naar andere bedrijven en daar een laptop nodig hebt. Er hoeft geen speciale software op die laptop te staan of geinstalleerd te worden. Het via de webbrowser kunnen inloggen op de (web)applicatie van de werkgever is voldoende. Daarmee zou ik in principe alle werkzaamheden kunnen uitvoeren.
Ik loop in een sollicitatieprocedure tegen het volgende aan:
Het bedrijf wil dat ik zelf een laptop meeneem en gebruik voor mijn werk. Een tablet mag eventueel ook. Dit omdat 'iedereen tegenwoordig toch zelf ook zo'n ding heeft'. Het bedrijf verstrekt weer wel een 3G-usb-dongle en bijbehorend data-abonnement.
Mijn vraag is nu:
Mag een werkgever dit eisen? Mijn gevoel zegt van niet, maar ik kan hier zo snel niet iets over terugvinden op internet. Daarnaast zegt mijn gevoel dat deze werkgever hier gebruik maakt van het feit dat dit best een gewilde baan is (voor jou tien anderen...).
Praktisch probleempje is ook dat ik nu alleen een vaste computer heb. Zou voor deze baan best een laptop willen aanschaffen, maar dat voelt toch een beetje als omgekeerde wereld.
Het betreft een baan waarbij je meestentijds onderweg bent naar andere bedrijven en daar een laptop nodig hebt. Er hoeft geen speciale software op die laptop te staan of geinstalleerd te worden. Het via de webbrowser kunnen inloggen op de (web)applicatie van de werkgever is voldoende. Daarmee zou ik in principe alle werkzaamheden kunnen uitvoeren.
Re: mag werkgever eisen dat je je eigen laptop gebruikt?
Ik weet niet of het mag, maar als je de baan graag wilt, koop je gewoon een simpele laptop en doet lekker je werk. Voordeel is wel dat je dan zelf kan kiezen hoeveel je uitgeeft aan het ding. Er zijn ook werkgevers die een laptop vergoeden maar dan krijg je vaak niet wat je zelf wilt. En als je uit dienst gaat, hoef je hem ook niet in te leveren.
-
Volgens mij (maar goed, ik ben er te lang uit denk ik, in mijn tijd was het wel zo) is de werkgever verplicht jou van het materiaal te voorzien dat je nodig hebt om je werk te verrichten. Dat kan om specifieke werkkleding gaan (veiligheidskleding bijvoorbeeld), maar ook om andere zaken. Mocht de werkgever dat niet verstrekken, en ben je verplicht het zelf aan te schaffen, dan zal je werkgever daar een vergoeding voor moeten geven.
Ik weet alleen niet of die vergoeding nu belast of onbelast is.
Hoe het met laptops zit weet ik niet. Lang niet iedereen heeft zo'n ding. Iemand die alleen thuis internet heeft aan een desktop voldoende.
Ik weet alleen niet of die vergoeding nu belast of onbelast is.
Hoe het met laptops zit weet ik niet. Lang niet iedereen heeft zo'n ding. Iemand die alleen thuis internet heeft aan een desktop voldoende.
Het is natuurlijk echt wel de omgekeerde wereld dat u zelf voor een laptop moet zorgen. En dan, stel hij hij kapot gaat, kunt u dan uw werk niet doen? En hij kan dat ding uiteraard onbelast in bruikleen geven.
Een gewilde baan tegen een minimaal salaris? Aan je voorbij laten gaan.
Eigen laptop meenemen? Dan is het ook gelijk erbarmelijk slecht beveiligd en zal de IT afdeling niet eens bestaan. Brr...
Eigen laptop meenemen? Dan is het ook gelijk erbarmelijk slecht beveiligd en zal de IT afdeling niet eens bestaan. Brr...
Misschien is de werkgever wijs geworden nadat hij elk jaar nieuwe laptops moest verstrekken omdat ze stuk of kwijt zijn geraakt.
Als ik jou Laptop steel en gegevens van dit bedrijf in verkeerde handen komen kan hij jou nooit aansprakelijk stellen.. dus elk voordeel heeft zijn nadeel....
En een laptop, vanaf E219,- zijn al 15.6" te koop....
En een laptop, vanaf E219,- zijn al 15.6" te koop....
-
BYOD is niet zo heel vreemd. Komt bij meer bedrijven voor. Bij mij op het werk krijgen we nog wel de laptops, maar smartphones kopen we zelf (het abonnement wordt wel betaald door het bedrijf), maar ik ken meerdere bedrijven waar je ook zelf voor je laptop zorgt (meestal wel met een vergoeding van de werkgever).
Het grote voordeel van BYOD is dat iedereen de spullen heeft die hij/zij wil hebben. Iedereen heeft immers bepaalde voorkeuren (de 1 wil een groot scherm, en iemand anders wil juist weer een zo klein mogelijke laptop).
En "eisen" is eigenlijk niet de juiste term. Als het beleid bij dat bedrijf is dat je je eigen laptop hebt dan kan je ervoor kiezen om dat beleid te volgen of er niet te gaan werken.
Het grote voordeel van BYOD is dat iedereen de spullen heeft die hij/zij wil hebben. Iedereen heeft immers bepaalde voorkeuren (de 1 wil een groot scherm, en iemand anders wil juist weer een zo klein mogelijke laptop).
En "eisen" is eigenlijk niet de juiste term. Als het beleid bij dat bedrijf is dat je je eigen laptop hebt dan kan je ervoor kiezen om dat beleid te volgen of er niet te gaan werken.
Goedemorgen !
Je bent niet verplicht die baan aan te nemen ! Staan de voorwaarden je niet aan dan laat je de baan lekker voorbij gaan. Wat de werkgever al zegt, voor jou tien anderen die wel hun laptop meenemen.
De reden waarom dat is noemt Crazyme al.
Je bent niet verplicht die baan aan te nemen ! Staan de voorwaarden je niet aan dan laat je de baan lekker voorbij gaan. Wat de werkgever al zegt, voor jou tien anderen die wel hun laptop meenemen.
De reden waarom dat is noemt Crazyme al.
Met deze keuze kan de werkgever een heleboel geld besparen op it. Niet alleen de aanschafkosten van een laptop, maar vooral in de kosten van het beheer en licenties. Het beheer en het up to date houden van computers kost namelijk een hoop tijd en geld. Ik denk dat weinig mensen weten hoeveel dat werkelijk is. Bovendien is de werkgever bij een werk-laptop veel meer verantwoordelijk voor wat er met die laptop gebeurt dan bij een eigen laptop.
Door een groot deel van dit werk en de kosten bij de werknemers te leggen, levert dat dus een mooie besparing op. Maar daarbij is het werk reëel dat een deel van die besparing ook expliciet naar de werknemers terugvloeit als vergoeding voor de kosten van aanschaf een onderhoud én voor de tijd die jij erin moet steken om de boel te onderhouden. Het kan best zijn dat dit in het verleden is afgesproken een dat die vergoeding in de vorm van een hoger salaris oid is teruggekomen, maar dat jij dat als nieuweling niet 'ziet'. Maar wel iets om aan de orde te stellen, eventueel bij de salaris onderhandelingen. Al denk ik dat er weinig vergoeding vanuit de werkgever voor is gegeven, omdat er veel handiger (fiscaal) manieren zijn voor vergoeding.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of je bij zo'n werkgever zou willen werken. Als ze al zo krenterig doen over een zo essentieel apparaat als een laptop, dan zullen ze op andere gebieden waarschijnlijk niet veel beter zijn.
Door een groot deel van dit werk en de kosten bij de werknemers te leggen, levert dat dus een mooie besparing op. Maar daarbij is het werk reëel dat een deel van die besparing ook expliciet naar de werknemers terugvloeit als vergoeding voor de kosten van aanschaf een onderhoud én voor de tijd die jij erin moet steken om de boel te onderhouden. Het kan best zijn dat dit in het verleden is afgesproken een dat die vergoeding in de vorm van een hoger salaris oid is teruggekomen, maar dat jij dat als nieuweling niet 'ziet'. Maar wel iets om aan de orde te stellen, eventueel bij de salaris onderhandelingen. Al denk ik dat er weinig vergoeding vanuit de werkgever voor is gegeven, omdat er veel handiger (fiscaal) manieren zijn voor vergoeding.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of je bij zo'n werkgever zou willen werken. Als ze al zo krenterig doen over een zo essentieel apparaat als een laptop, dan zullen ze op andere gebieden waarschijnlijk niet veel beter zijn.