LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn contract verloopt WAT NU?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
maque27

Mijn contract verloopt WAT NU?

Ongelezen bericht door maque27 »

Hallo Mensen :D

Ben al werkzaam bij dit bedrijf sinds april 2006, toen die tijd als uitzendkracht. Daarna een jaar contract en daarna 6 maanden contract en deze verloopt op 31-12-08. Heb 2 weken terug nog gevraagd van wat gebeurt er met mijn contract? Haar antwoord was komt wel goed, ze moest even overleggen. Nu heb ik mijn manager niet meer gesproken en heb nu vakantie en mijn manager ook. Wat moet ik NU? Straks kan ik op 5 jan 2009 slecht nieuws krijgen. Heeft iemand TIPS voor me.

MVG
Maque

gravedigger

Re: Mijn contract verloopt WAT NU?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Je contract loopt af op 31-12, dus ben je per die datum werkloos. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Ik vind het niet erg netjes (op z'n zachtst gezegd) van je werkgever om je zo te behandelen.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Is inderdaad hufterig gedrag. Je doet er goed aan om net als ik voedsel en bloembollen te hamsteren want er komt een GIGANTISCHE crisis aan.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Je moet je op de eerste werkdag na afloop van je contract (vrijdag 2 januari dus) melden voor je werkzaamheden. Word je na het aanvangen van je werk niet weggestuurd (met de mededeling uiteraard dat je op 2 januari geen arbeidsovereenkomst meer met het bedrijf hebt), dan is de arbeidsovereenkomst stilzwijgend verlengd voor dezelfde periode als je oorspronkelijke arbeidsovereenkomst. Op 5 januari kunnen ze dat niet meer ongedaan maken.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Inderdaad gewoon naar je werk gaan.

Als je niets hebt gehoord over je eventuele ontslag, dan wordt je contract gewoon verlengd.

Je hoort namelijk minstens een maand van tevoren te weten of je contract beëindigd wordt.
Je bent dan in de gelegenheid om alvast te solliciteren op een andere baan zodat je niet zonder werk komt te zitten.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

Je hoort namelijk minstens een maand van tevoren te weten of je contract beëindigd wordt.
Onzin, je weet nl. van te voren al dat het contract op een bepaalde dag afloopt. Het betreft een fatale termijn. Daarom niet wettelijk geregeld. Zou wel fatsoenlijk zijn van de werkgver, maar dat is een ander verhaal.

Mocht de werkgever er in trappen dat je komt werken op die bewuste 2 januari dan heb je (uitgaande van jouw info) een contract voor onbepaalde tijd.
JE zou een beroep kunnen doen op de drie maal drie regel (art. 6:667BW). Drie contracten (uitzendovereenkomst wordt door de Hoge Raad ook gezien als een arbeidsovereenkomst(tenzij uitgesloten bij CAO) en indien bij dezelfde werkgever alsmede zelfde werkzaamheden) geven opvolgend werkgeverschap in een periode van 36 maanden. Er mag niet meer dan 3 maanden tussenruimte zitten.

Succes

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Onzin, je weet nl. van te voren al dat het contract op een bepaalde dag afloopt.
Onzin? in mijn cao (technische groothandel) staat hierover:
2. De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij eenarbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:
a. korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand;
De werkgever heeft zich dus, net als de werknemer gewoon aan een opzegtermijn te houden. m.a.w. hij moet dus tenminste een maand van tevoren aangeven dat het contract niet verlengd wordt. en dat is niet meer dan logisch.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je aan de term fatale termijn komt. Dat is misschien van toepassing op contracten met freelancers of aangenomen werk o.i.d., of bij contracten waarbij tijdelijk een andere werknemer vervangen wordt.

Misschien heb je anders even een link naar een artikel o.i.d. waaruit blijkt dat zoiets te rechtvaardigen is bij een normale arbeidsovereenkomst.

@maque27: Google anders even naar de CAO van de bedrijfstak waarin je werkzaam bent. Daarin staat waarschijnlijk de info die je nodig hebt.

maque27

Ongelezen bericht door maque27 »

Wil iedereen even bedanken voor jullie steun, zal het CAO doorlezen.
Ik zit te denken om een mail te gaan sturen naar mij teammanager om toch te willen weten wat er nu gaat gebeuren, dit kan toch niet.Hoe denken jullie hierover

MVG

Maque

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

Er bestaan contracten voor bepaalde tijd en onbepaalde tijd. Indien men een contract voor bepaalde tijd heeft, zoals TS tot 31-12-2008, geldt dat de arbeidsovk met TS eindigt op 31-12-2008 van rechtswege zoals uit onderstaande wetsartikel 7:667 BW lid 1 blijkt. Hiervoor geldt geen opzegtermijn en zodoende wordt gesproken dat er een fatale termijn is. De datum waarop het contract wordt beeindigd. Er is dus geen voorafgaande opzegtermijn voor nodig.

Bij een contract voor onbepaalde tijd geldt (zie lid 6) dat er wel een opzegtermijn dient te zijn (en in de cao kan die termijn alleen maar verruimt worden en niet verkort). Dit blijkt ook uit jouw CAO. Lees even goed de bepaling in je cao door. Ik kan je met 100 % zekerheid aangeven dat het een bepaling betreft mbt een contract voor onbepaalde tijd.
Onzin? in mijn cao (technische groothandel) staat hierover: Quote:
2. De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij eenarbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:
a. korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand;
Betreft hier namelijk de opzegtermijn bij een contract voor onbepaalde tijd. TS heeft nl. een contract voor bepaalde tijd. Zie art. 7:667 BW
1.
Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst (=contract voor bepaalde tijd), bij de wet of door het gebruik aangegeven.

2.
Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:

a.
indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;

b.
indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.

3.
Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.

4.
Indien een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst, die anders dan door rechtsgeldige opzegging of door ontbinding door de rechter is geëindigd, éénmaal of meermalen is voortgezet door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met tussenpozen van niet meer dan drie maanden, is in afwijking van lid 1 voor de beëindiging van die laatste arbeidsovereenkomst voorafgaande opzegging nodig. De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

5.
Van een voortgezette arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 4 is eveneens sprake indien eenzelfde werknemer achtereenvolgens in dienst is geweest bij verschillende werkgevers die redelijkerwijze geacht moeten worden ten aanzien van de verrichte arbeid elkanders opvolger te zijn.

6.
Voor de beëindiging van een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst is voorafgaande opzegging nodig.

7.
Een beding, krachtens hetwelk de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wegens het in het huwelijk treden van de werknemer of wegens het aangaan van een geregistreerd partnerschap door de werknemer, is nietig.

8.
Een beding, krachtens hetwelk de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wegens zwangerschap of bevalling van de werkneemster, is nietig.
Ik zit te denken om een mail te gaan sturen naar mij teammanager om toch te willen weten wat er nu gaat gebeuren, dit kan toch niet.Hoe denken jullie hierover
Wil je slapende honden wakker gaan maken? Ik vind hem wel heel lastig voor je. De wet zegt, zoals hierboven blijkt; geen opzegtermijn dus per 01-01-2008 ben je werkeloos. Je hebt wel recht op WW (maar denk een korte periode (3 mnd))
Als je nu vooraf gaat vragen loop je de kans dat iemand gaat nadenken en bedenken dat je nu een contract voor onbepaalde tijd moet krijgen. (en misschien is dit niet wenselijk)
Andere kant van het het verhaal is; wat heb je te verliezen....
Je weet dat je contract per 31-12 afloopt.
Advies is om wel te gaan praten, maar niet via de mail. Bel hem/haar en vraag een gesprek aan.

In ieder geval succes.

Op naar de kalkoen....[/b]

lammi

Ongelezen bericht door lammi »

denk eerder dat je een nieuwe aanstelling krijgt. een vriend heeft precies hetzelfde meegemaakt en heeft nu een vaste aanstelling, dus ook stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd.

Gesloten