LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mijn werkgever dreigt failliet te raken
Mijn werkgever dreigt failliet te raken
Vraag en advies
Mijn werkgever dreigt failliet te gaan mede door een gokverslaving en onwil van betalen. Nu doe ik al iets meer dan een jaar de boekhouding en ik zie ook dat er facturen worden "gemaakt" om zo ook BTW terug te vorderen van goederen die niet gekocht zijn.
Nu is het zo dat ik een document heb gezien voor aanvraag faillissement wat kan mag en moet ik doen.
Ten einde raad.
MVG Robin1988
Mijn werkgever dreigt failliet te gaan mede door een gokverslaving en onwil van betalen. Nu doe ik al iets meer dan een jaar de boekhouding en ik zie ook dat er facturen worden "gemaakt" om zo ook BTW terug te vorderen van goederen die niet gekocht zijn.
Nu is het zo dat ik een document heb gezien voor aanvraag faillissement wat kan mag en moet ik doen.
Ten einde raad.
MVG Robin1988
Re: Mijn werkgever dreigt failliet te raken
Wat je moet doen is zo snel mogelijk wegwezen daar.
Jij bent op de hoogte van het feit dat jouw werkgever frauduleus handelt. Daar ben je straks medeplichtig aan als dit uitkomt. Misschien niet eens wettelijk, maar wel in de ogen van andere werkgevers als je daar solliciteert.
Jij bent op de hoogte van het feit dat jouw werkgever frauduleus handelt. Daar ben je straks medeplichtig aan als dit uitkomt. Misschien niet eens wettelijk, maar wel in de ogen van andere werkgevers als je daar solliciteert.
Als je als boekhouder willens en wetens meewerkt aan fraude, dan heb je een flink probleem.
Een integer persoon zou zich hier nooit voor moeten lenen. Eenmaal zo'n zaakje op je CV en je komt nooit ergens meer aan de bak.
Inderdaad zo snel mogelijk afstand van nemen.
Een integer persoon zou zich hier nooit voor moeten lenen. Eenmaal zo'n zaakje op je CV en je komt nooit ergens meer aan de bak.
Inderdaad zo snel mogelijk afstand van nemen.
hij is boekhouder, en heeft de fraude al gezien. als TS niets doet, is hij dus nu al medeplichtig.kuklos schreef:Wat je moet doen is zo snel mogelijk wegwezen daar.
Maar misschien is het ook handig om aan te geven wát TS dan zou moeten doen. Ik zou dat zo snel ook niet weten. Naar de politie? Naar het UWV? Naar de Fiod? Zomaar je baan opzeggen kan waarschijnlijk ook niet omdat je dan geen WW krijgt, maar doorgaan zal ook niet kunnen.
U moet van de fraude aangifte doen bij de politie. U moet ook uw werkgever aangeven hieraan niet mee te werken, maar u moet wel uw normale werk blijven doen, anders is sprake van werkweigering en dat is reden voor ontslag op staande voet. In geval van faillissement neemt het UWV overigens de loonverplichtingen over, deels met terugwerkende kracht.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Da's wel heel makkelijk geconcludeerd. TS doet de boekhouding, maar is overduidelijk geen accountant ofzo. Het enkele feit dat je een ander iets fout ziet doen, maakt je niet tot medeplichtige. En TS is duidelijk op zoek naar het antwoord op de vraag wat hij moet doen.kokka schreef:hij is boekhouder, en heeft de fraude al gezien. als TS niets doet, is hij dus nu al medeplichtig.kuklos schreef:Wat je moet doen is zo snel mogelijk wegwezen daar.
Ik zou inderdaad proberen daar zo snel mogelijk weg te komen. Of je daarna de FIOD oid in wilt schakelen, moet je zelf weten. Kan me voorstellen dat je daar ook een minder gevoel bij hebt.
Je kunt overigens natuurlijk ook gewoon je werkgever aanspreken.
-
Medeplichtigheid moet bewezen worden. Zolang TS vol houdt zich niet bewust te zijn geweest van bepaalde facturen, en op het moment dat hij zich ervan bewust werd, de werkgever er op aan heeft gesproken en besloten heeft ander werk te zoeken, valt er weinig te bewijzen. Zeker als hij aangeeft niet mee te willen werken aan het creëren van facturen.
Eventueel kan hij dit op een kattebelletje zetten en aan zijn werkgever geven, dan staat er ook nog iets zwart-wit op papier.
Of het verstandig is in dit stadium aangifte te doen of advies in te winnen bij de politie weet ik niet. Eerder zou ik aan een advocaat denken. Of eventueel het UWV, aangezien de kans groot is dat er ontslag komt, of het nu vanwege een faillissement is, of omdat je niet mee wil werken aan fraude.
Eventueel kan hij dit op een kattebelletje zetten en aan zijn werkgever geven, dan staat er ook nog iets zwart-wit op papier.
Of het verstandig is in dit stadium aangifte te doen of advies in te winnen bij de politie weet ik niet. Eerder zou ik aan een advocaat denken. Of eventueel het UWV, aangezien de kans groot is dat er ontslag komt, of het nu vanwege een faillissement is, of omdat je niet mee wil werken aan fraude.
Laatst gewijzigd door witte angora op 12 dec 2016 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Een ieder die getuige is van een strafbaar feit is verplicht daarvan aangifte te doen bij de politie. Dus ja TS moet zeker aangifte doen.witte angora schreef:Medeplichtigheid moet bewezen worden. Zolang TS vol houdt zich niet bewust te zijn geweest van bepaalde facturen, en op het moment dat hij zich ervan bewust werd, de werkgever er op aan heeft gesproken en besloten heeft ander werk te zoeken, valt er weinig te bewijzen. Zeker als hij aangeeft niet mee te willen werken aan het creëren van facturen.
Of het verstandig is in dit stadium aangifte te doen of advies in te winnen bij de politie weet ik niet. Eerder zou ik aan een advocaat denken.
Wat wordt er een hoop onzin in dit topic gepost. Het doen van aangifte is NIET verplicht, behoudens in een aantal specifiek genoemde uitzonderingen waarvan in dit topic geen sprake is.olaf79 schreef:Een ieder die getuige is van een strafbaar feit is verplicht daarvan aangifte te doen bij de politie. Dus ja TS moet zeker aangifte doen.
bronWat is een aangifteplicht
Iedereen mag aangifte doen als hij of zij kennis heeft van een mogelijk strafbaar feit. Er zijn bepaalde misdrijven waarbij aangifte verplicht is:
Iedereen moet aangifte doen van de misdrijven genoemd in artikel 160 van het wetboek van strafvordering. Daarbij maakt het dus niet uit of u wel of niet ambtenaar bent. Voorbeelden zijn misdrijven als
o moord en doodslag (al dan niet met een terroristisch oogmerk),
o hulp bij zelfdoding,
o hulp bij abortus buiten het geneeskundige circuit,
o verkrachting en mensenroof
o het (beramen van) een aanslag op de Koning, leden van de regering of het Rijk
o schending van staatsgeheimen en
o bepaalde misdrijven in tijden van oorlog.
Een ambtenaarmoet aangifte doen als hij door zijn werk kennis krijgt van een ambtsmisdrijf of van andere misdrijven die zijn begaan door een ambtenaar in zijn functie. Tenzij de ambtenaar zichzelf daardoor blootstelt aan vervolging (artikel 162 van het wetboek van strafvordering). Die aangifte moet ook onmiddellijk gebeuren. Als de ambtenaar over het misdrijf stukken heeft moeten die aan justitie worden gegeven. Bij voorkeur doet de ambtenaar dit niet zelf maar via (de leiding van) zijn organisatie.
Als iemand zelf verdachte zou worden door het doen van een aangifte geldt de aangifteplicht niet. Het is namelijk een beginsel van strafrecht dat niemand hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Daarmee wijkt het strafrecht af van het bestuurlijke en tuchtrecht waar bij een integriteitskwestie betrokken medewerkers altijd informatie moeten gevnamelen.
-
Kortom: behoudens zijn eigen positie 'veilig' stellen hoeft de topicstarter niks te doen. In dat geval lijkt me overleg met het UWV het meest voor de hand te liggen. Daarmee kan je aantonen, mocht het nodig zijn, dat je advies in hebt gewonnen omdát je er niet aan mee wil werken, maar ondertussen wel moet zorgen dat je zelf brood op de plank hebt. Ik zou het dan niet hebben over feiten; ik zou het hebben over vermoedens.
Anoniem de belastingdienst tippen?
Ok I stand corrected. . Ik was altijd in de veronderstelling dat elke burger deze plicht heeft.Moneyman schreef:Wat wordt er een hoop onzin in dit topic gepost. Het doen van aangifte is NIET verplicht, behoudens in een aantal specifiek genoemde uitzonderingen waarvan in dit topic geen sprake is.olaf79 schreef:Een ieder die getuige is van een strafbaar feit is verplicht daarvan aangifte te doen bij de politie. Dus ja TS moet zeker aangifte doen.
bronWat is een aangifteplicht
Iedereen mag aangifte doen als hij of zij kennis heeft van een mogelijk strafbaar feit. Er zijn bepaalde misdrijven waarbij aangifte verplicht is:
Iedereen moet aangifte doen van de misdrijven genoemd in artikel 160 van het wetboek van strafvordering. Daarbij maakt het dus niet uit of u wel of niet ambtenaar bent. Voorbeelden zijn misdrijven als
o moord en doodslag (al dan niet met een terroristisch oogmerk),
o hulp bij zelfdoding,
o hulp bij abortus buiten het geneeskundige circuit,
o verkrachting en mensenroof
o het (beramen van) een aanslag op de Koning, leden van de regering of het Rijk
o schending van staatsgeheimen en
o bepaalde misdrijven in tijden van oorlog.
Een ambtenaarmoet aangifte doen als hij door zijn werk kennis krijgt van een ambtsmisdrijf of van andere misdrijven die zijn begaan door een ambtenaar in zijn functie. Tenzij de ambtenaar zichzelf daardoor blootstelt aan vervolging (artikel 162 van het wetboek van strafvordering). Die aangifte moet ook onmiddellijk gebeuren. Als de ambtenaar over het misdrijf stukken heeft moeten die aan justitie worden gegeven. Bij voorkeur doet de ambtenaar dit niet zelf maar via (de leiding van) zijn organisatie.
Als iemand zelf verdachte zou worden door het doen van een aangifte geldt de aangifteplicht niet. Het is namelijk een beginsel van strafrecht dat niemand hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Daarmee wijkt het strafrecht af van het bestuurlijke en tuchtrecht waar bij een integriteitskwestie betrokken medewerkers altijd informatie moeten gevnamelen.
Toch lijkt het me voor de positie van werknemer sowieso beter om aangifte te doen.
Om deze fraude te bewijzen moet hij gegevens meenemen wat niet mag en strafbaar is!
En is er wel fraude, soms weet je niet of het geleverd is, en fraude, ja het komt voor.
Zelf ervaring hoe beperkt de controle belastingdienst is en hoeveel werk voor elk bonnetje, want tussen de honderden eerlijke enkele fraude vinden,
en als ik 100 bonnen geef moet je bij 40 bedrijven meerdere bonnen opvragen ter controle.
Dat is veel werk en daarom pakken ze alleen de grotere bonnen en makkelijk te controleren.
En als je een bon ziet van 2 banden + uitlijnen, ja ik raakte de stoep iets te hard, daar stond geen kenteken, KM stand of bedrijfsnaam op,
en als je toch 7 bedrijven hebt kun je het 7x indienen!
Dit is pure fraude maar 147% terug krijgen dus gratis banden + uitlijnen?
Als ze bij deze bandenhandel gaan controleren zit die bon er bij hun netjes tussen, en bij mijn bedrijf ook.
Alleen als ze alle 7 bedrijven in 1x zouden controleren.... en de belastingdienst doet het per bedrijf en kijkt nooit naar wie de eigenaren zijn.
Het Scannen en digitaal opslaan mag en op aanvraag zoek ik op week nummer de Factuur erbij.
Maar er zijn ook digitale facturen via Email en PDF die je zelf mag printen dus fraude, de controle kost extreem veel tijd en gebeurde zelden.
Ik begrijp dat deze boekhouder maar bij 1 bedrijf werkte maar vooral eigenaren die meerdere vestigingen hebben kunnen makkelijk BTW fraude plegen.
Ook is een externe boekhouder, ja wat je neemt geen 7 boekhouders als je er maar 3 in gezamenlijk kantoor nodig hebt!
Vooral het gestolen gereedschap uit bestelbussen, niet verzekerbaar en aangifte kost tijd en laten ze daarom ook vaak zitten.
Dus gereedschap voor personeel bij meerdere bedrijven en je hebt bij 7 bedrijven dus geen 21% maar 147% dus je krijg meer terug als er ooit verkocht is.
Geld toe en als het gebruikte op marktplaats gedumpt word?
Ja, ik ontdekte dat maar als ik aangifte doe, als mede eigenaar kan ik geen ander werk zoeken, en ik vermoed dat het veel vaker voor komt.
Ik hoor vaak de vraag; Factuur zonder bedrijfsnaam en contant betalen.
Nu bedrijf verkocht is..... kan ik iets meer zeggen maar niet de naam....
En is er wel fraude, soms weet je niet of het geleverd is, en fraude, ja het komt voor.
Zelf ervaring hoe beperkt de controle belastingdienst is en hoeveel werk voor elk bonnetje, want tussen de honderden eerlijke enkele fraude vinden,
en als ik 100 bonnen geef moet je bij 40 bedrijven meerdere bonnen opvragen ter controle.
Dat is veel werk en daarom pakken ze alleen de grotere bonnen en makkelijk te controleren.
En als je een bon ziet van 2 banden + uitlijnen, ja ik raakte de stoep iets te hard, daar stond geen kenteken, KM stand of bedrijfsnaam op,
en als je toch 7 bedrijven hebt kun je het 7x indienen!
Dit is pure fraude maar 147% terug krijgen dus gratis banden + uitlijnen?
Als ze bij deze bandenhandel gaan controleren zit die bon er bij hun netjes tussen, en bij mijn bedrijf ook.
Alleen als ze alle 7 bedrijven in 1x zouden controleren.... en de belastingdienst doet het per bedrijf en kijkt nooit naar wie de eigenaren zijn.
Het Scannen en digitaal opslaan mag en op aanvraag zoek ik op week nummer de Factuur erbij.
Maar er zijn ook digitale facturen via Email en PDF die je zelf mag printen dus fraude, de controle kost extreem veel tijd en gebeurde zelden.
Ik begrijp dat deze boekhouder maar bij 1 bedrijf werkte maar vooral eigenaren die meerdere vestigingen hebben kunnen makkelijk BTW fraude plegen.
Ook is een externe boekhouder, ja wat je neemt geen 7 boekhouders als je er maar 3 in gezamenlijk kantoor nodig hebt!
Vooral het gestolen gereedschap uit bestelbussen, niet verzekerbaar en aangifte kost tijd en laten ze daarom ook vaak zitten.
Dus gereedschap voor personeel bij meerdere bedrijven en je hebt bij 7 bedrijven dus geen 21% maar 147% dus je krijg meer terug als er ooit verkocht is.
Geld toe en als het gebruikte op marktplaats gedumpt word?
Ja, ik ontdekte dat maar als ik aangifte doe, als mede eigenaar kan ik geen ander werk zoeken, en ik vermoed dat het veel vaker voor komt.
Ik hoor vaak de vraag; Factuur zonder bedrijfsnaam en contant betalen.
Nu bedrijf verkocht is..... kan ik iets meer zeggen maar niet de naam....
-
- Contacteer:
Goh Stofzuiger....jij maakt toch altijd wel wat mee zeg.
Volgens mij bedoelt Uw Jurist 'moet' niet in de zin van 'verplicht', maar eerder in de zin van, dat TS het o.m. tegenover zijn gezin niet kan verantwoorden dat niet te doen; als kostwinner wil je in dit soort zaken geen onderwerp van diskussie zijn; Uw Jurist zal dat ongetwijfeld beter kunnen verwoorden.witte angora schreef:Medeplichtigheid moet bewezen worden. Zolang TS vol houdt zich niet bewust te zijn geweest van bepaalde facturen, en op het moment dat hij zich ervan bewust werd, de werkgever er op aan heeft gesproken en besloten heeft ander werk te zoeken, valt er weinig te bewijzen. Zeker als hij aangeeft niet mee te willen werken aan het creëren van facturen.
Het is verstandig om van deze wetenschap aangifte te doen bij de politie. Dit ook om mogelijk iedere twijfel over uzelf als boekhouder strakjes bij voorbaat weg te halen.
De discussie 'moeten', in dit topic is -weer- oeverloos gezwam. Vanuit moraal en plichtsgevoel zeggen we 'moeten'. Maar TS 'moet' natuurlijk helemaal niets. Kan het er bij laten zitten en neemt daarbij een mogelijk eigen risico.
Het is echter verstandig om aangifte te doen.
De discussie 'moeten', in dit topic is -weer- oeverloos gezwam. Vanuit moraal en plichtsgevoel zeggen we 'moeten'. Maar TS 'moet' natuurlijk helemaal niets. Kan het er bij laten zitten en neemt daarbij een mogelijk eigen risico.
Het is echter verstandig om aangifte te doen.
Even voor de goede orde: ik reageerde niet op het "moeten" van Uw Jurist, maar op de door Kokka gestelde medeplichtigheid en de door Olaf ingebrachte stelling. Die zijn namelijk evident onjuist.
TS vraagt expliciet "wat kan en mag ik doen". Om een volledig on-topic discussie dan tot oeverloos gezwam te benoemen, getuigt niet van inzicht in de discussie.
TS vraagt expliciet "wat kan en mag ik doen". Om een volledig on-topic discussie dan tot oeverloos gezwam te benoemen, getuigt niet van inzicht in de discussie.
-
Ik reageerde niet op 'Uwjurist' maar op Kokka... Uwjurist heeft het helemaal niet over medeplichtigheid gehad...chrisd1 schreef:Volgens mij bedoelt Uw Jurist 'moet' niet in de zin van 'verplicht', maar eerder in de zin van, dat TS het o.m. tegenover zijn gezin niet kan verantwoorden dat niet te doen; als kostwinner wil je in dit soort zaken geen onderwerp van diskussie zijn; Uw Jurist zal dat ongetwijfeld beter kunnen verwoorden.witte angora schreef:Medeplichtigheid moet bewezen worden. Zolang TS vol houdt zich niet bewust te zijn geweest van bepaalde facturen, en op het moment dat hij zich ervan bewust werd, de werkgever er op aan heeft gesproken en besloten heeft ander werk te zoeken, valt er weinig te bewijzen. Zeker als hij aangeeft niet mee te willen werken aan het creëren van facturen.
Misschien dat sommigen beter eerst eens goed gaan lezen voordat ze reageren...
-
Een faillisementsaanvraag is geen frauduleuze handeling, en valt onder uw geheimhoudingsplicht. Mocht er later sprake zijn van faillisementsfraude dan is dit aan de curator om vast te stellen. Als u nu facturen ziet die niet matchen met inkooporders kan dit op fraude wijzen, maar is natuurlijk geen bewijs hiervoor. U zou als een goed boekhouder wel de werkgever om uitleg kunnen vragen.Robin1988 schreef:Nu is het zo dat ik een document heb gezien voor aanvraag faillissement wat kan mag en moet ik doen.
U kunt op dit moment niet veel meer doen dan uitkijken naar een betere baan .