LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naam andere werkegever

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Piet01

Naam andere werkegever

Ongelezen bericht door Piet01 »

hallo,

ik heb een andere baan gevonden en bij mijn huidige werkgever mijn ontslag opgenomen.
Nu wil mijn huidige werkgever, schriftelijk vastleggen bij welke andere werkgever ik ga werken.
Mag dit? hij zegt dat dit met de concurrentie beding te maken heeft.

trouwens, de andere werkgever zit in een heel andere branch dan waar ik nu zit.

olaf79

Re: Naam andere werkegever

Ongelezen bericht door olaf79 »

Piet01 schreef:hallo,

ik heb een andere baan gevonden en bij mijn huidige werkgever mijn ontslag opgenomen.
Nu wil mijn huidige werkgever, schriftelijk vastleggen bij welke andere werkgever ik ga werken.
Mag dit? hij zegt dat dit met de concurrentie beding te maken heeft.

trouwens, de andere werkgever zit in een heel andere branch dan waar ik nu zit.
Nee dit gaat hem niks aan.

Piet01

Ben ik verplicht dit aan hem door te geven ?

olaf79

Piet01 schreef:Ben ik verplicht dit aan hem door te geven ?
Nee dat ben je niet. Ik zou niet weten waar hij die plicht aan kan ontlenen...

Piet01

ok bedankt. Waar kan ik hier meer informatie over vinden?

olaf79

Piet01 schreef:ok bedankt. Waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Zou ik zo niet weten. Zodra jij ontslag hebt genomen en de opzegtermijn is verlopen hebben jij en je ex werkgever niks meer met je te maken. Verder is een concurrentiebeding vaak niet geldig zelfs al zou je in dezelfde branche werken.

Piet01

ja, maar in mijn contract staat een concurrentiebeding opgenomen en daarvoor heb ik getekend.

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Piet01 schreef:ja, maar in mijn contract staat een concurrentiebeding opgenomen en daarvoor heb ik getekend.
Sinds 2015 mag er geen concurrentiebeding meer gelden voor tijdelijke contracten. Alleen bij vaste contracten kan een concurrentiebeding bestaan, al is dat ook niet zwart/wit. Lees ook: https://www.juridischloket.nl/werk/arbe ... ntiebeding

Piet01

Klopt, maar mijn contract is van 2014

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Er kan sprake zijn van zwaarwegende omstandigheden. U kunt zelf beoordelen of dit gevoelig ligt voor uw werkgever.

Het feit dat u de nieuwe werkgever niet bekend wil maken zou er op kunnen duiden dat dit wel het geval is.

Waarom zou u het anders niet vertellen ? Bent u bang voor een trap na ?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als het een hele andere branche is, kan je toch gewoon de naam van de nieuwe werkgever noemen? Dan is dat hele mogelijke discussiepunt in 2 seconden van tafel. Ik zie het probleem niet om dit te noemen. Sterker nog, ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat je gewoon open en eerlijk zegt wat je gaat doen. Als werkgever zou ik nattigheid voelen als een werknemer daar geheimzinnig over zou doen.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Wat staat er in je overeenkomst? Staat er dat je de nieuwe werkgever moet noemen? Zo niet, dan niet. En als wel, dan weet ik niet of zoiets wel mag.

k2p

GJvdZ schreef:Als het een hele andere branche is, kan je toch gewoon de naam van de nieuwe werkgever noemen? Dan is dat hele mogelijke discussiepunt in 2 seconden van tafel. Ik zie het probleem niet om dit te noemen. Sterker nog, ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat je gewoon open en eerlijk zegt wat je gaat doen. Als werkgever zou ik nattigheid voelen als een werknemer daar geheimzinnig over zou doen.
Waar werk jij nu precies eigenlijk?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

olaf79 schreef:
Piet01 schreef:ok bedankt. Waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Zou ik zo niet weten. Zodra jij ontslag hebt genomen en de opzegtermijn is verlopen hebben jij en je ex werkgever niks meer met je te maken. Verder is een concurrentiebeding vaak niet geldig zelfs al zou je in dezelfde branche werken.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Als je bijvoorbeeld door bedrijf A gedetacheerd bent bij bedrijf B en er komt een concurrerend detacheringsbedrijf C langs dat jou een beter salaris wil bieden voor het zelfde werk, dan heb je - ook nu nog - zeker wel te maken met een concurrentiebeding. En ook als je naar een heel ander bedrijf gaat in een andere branche, dan zal de oude werkgever ook graag willen weten dat je dus niet voor bedrijf C gaat werken. En daarom graag willen weten waar je gaat werken.

Los daarvan vind ik het ook wel netjes om op een nette manier afscheid van elkaar te nemen. Daarbij zal ook vaak een exit-gesprek horen, waarin je bijvoorbeeld kunt aangeven waarom je weg gaat. Mede door zulke feedback kan de werkgever proberen een 'betere werkgever' te zijn en eventueel zaken te veranderen. Wat weer ten goede kan komen aan je (oud) collega's.

Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal verder speelt tussen jou en je (oud) werkgever, maar ik zie ook even niet wat het bezwaar zou zijn tegen het vertellen waar je gaat werken?

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Uw werkgever mag vragen waar u gaat werken als er een rechtsgeldig concurrentie/relatiebeding is overeengekomen.
Gaat u het concurrentiebeding overtreden of niet?
En hoe luidt dat beding precies?
Waarom wil uw werkgever het schriftelijk vastleggen i.p.v. het alleen mondeling van u vernemen?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

olaf79

Uw Jurist schreef:Uw werkgever mag vragen waar u gaat werken als er een rechtsgeldig concurrentie/relatiebeding is overeengekomen.
Gaat u het concurrentiebeding overtreden of niet?
En hoe luidt dat beding precies?
Waarom wil uw werkgever het schriftelijk vastleggen i.p.v. het alleen mondeling van u vernemen?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Vragen staat een ieder vrij. Al dan niet antwoorden ook...

k2p

@Monique Stel je nou dat door het belang van de werkgever om te kunnen controleren of het concurrentiebeding wordt nageleefd groter is dan die van de werknemer op privacy? Als dat zo is, dan zou de werknemer, zolang het beding nog geldt, ook bij iedere opvolgende verandering van werkgever melding moeten doen bij zijn eerste werkgever. En dat lijkt mij belachelijk. Is hier jurisprudentie van?

Piet01

Ik vind het nogmaals heel erg raar. Want bij mijn vorige werkgever hoefde dat niet en daar had ik ook een concurrentiebeding (zoals iedere werknemer).
Nogmaals ik overtreedt het concurrentiebeding niet.
Ik vind, dat waar ik ga werken, dat is mijn keuze. dat hoeft de werkgever niet te weten.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Een werkgever moet zelf kunnen beoordelen of - naar hun mening - een concurrentiebeding /relatiebeding wordt overtreden. Dat kan men alleen als u vertelt waar u gaat werken en wat u daar gaat doen.
Er is genoeg jurisprudentie over het principe: De (bijv.) werknemer heeft gezwegen waar spreken plicht was.
De werkgever kan dit dan ook aan de rechter voorleggen om die u te laten verplichten mee te delen waar u werkt. Ook kan men de rechter verzoeken u te veroordelen om u aan het beding te houden en boetes te betalen omdat het er gezien uw zwijgen voor gehouden moet worden dat u het beding overtreedt.

Kortom, als u het niet vertelt kunnen er problemen ontstaan bij een rechtsgeldig beding.

En nog steeds geeft u jammer genoeg niet aan hoe het beding precies luidt, wat voor werk u doet en gaat doen, etc. Dus kan hier ook niet aangegeven worden of het beding überhaupt (volledig) rechtsgeldig is.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

k2p

@Monique Je hebt ONgelijk met de gevoerde jurisprudentie.

Ik vind dit interessante materie en heb eea opgezocht. Ik ga er van uit dat je doelt op deze zaak: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 013:BY8228

Jurisprudentie die je aanvoert strookt niet met wat je er uit wilt halen. Sterker nog, in die zaak wordt juist gezegd dat de werknemer GEEN duidelijkheid hoeft te geven aan zijn oude werkgever.

Het "gezwegen waar spreken plicht was" slaat enkel op het feit dat de werknemer de rechter op het verkeerde been heeft gezet door te stellen dat hij géén getekend concurrentiebeding had en te wijzen op een niet-getekend exemplaar. In dit hoger beroep is aan de orde gekomen dat hij wél een eerder exemplaar had die wél getekend was.

Maar als het gaat om het verschaffen van duidelijkheid aan de oude werkgever, citeer ik uit r.o. 4.2.2:
Enige ook voor het hof verifieerbare aanwijzing, bijvoorbeeld door het overleggen van een verklaring van de betreffende vertegenwoordiger, ontbreekt. De vorderingen van [Clothing] Clothing, die erop gericht zijn [geintimeerde] te dwingen meer duidelijkheid te geven over zijn relatie met Double Face, dienen daarop te stranden. Aan de voorwaardelijk geformuleerde andere vorderingen van [Clothing] Clothing komt het hof niet toe. Immers daarvoor geldt de voorwaarde dat voldoende vast komt te staan dat [geintimeerde] het relatiebeding heeft geschonden. Dat is gezien het bovenstaande echter niet het geval.
Met andere woorden, beste werkgever, doe je eigen huiswerk!

Ik hoor het graag als je ander jurisprudentie hebt om te staven of er een verplichting staat om mede te delen waar je in de toekomst gaat werken, of je stelling dat "zwijgen is overtreden" betekent. Dat laatste vind ik helemaal vergezocht. Goed, sec gezien kán de werkgever dat verzoeken aan de rechter. Maar de rechter zal zijn best moeten doen om dan niet te grinniken.

Gesloten