Hallo, ik heb een vraag over mijn arbeidscontract en een eindafrekening.
Ik heb een tijd bij vivazorggroep gewerkt met 0 uren contact (als flexwerker)
Per 1 juli kreeg ik een half jaarscontract voor 2 uur per week gemiddeld gewoon als flexwerker.
Ik heb te horen gekregen (in januari) dat mijn contract niet verlengd zou worden.(bij vivazorggroep )
En heb een eindafrekening gehad, ik moest 71,- betalen omdat ik de laatste 2 maanden (november en december) niet gewerkt had en wel salaris heb gehad. ( Je moest zelf je opties op werk nemen op de site van viva maar november heb ik vanwege drukte thuis niet gewerkt en december was ik ziek met longontsteking en had dat verder niet gemeld omdat ik toch mijn uren wel had gemaakt)
Nou staat er in mijn contract bij arbeidsduur: De arbeidsduur op basis van deze arbeidsovereenkomst bedraagt 2 uur gemiddeld per week, te meten per jaar (deeltijd arbeidsduur)
Volgens mij betekent dat ik (contract ging in op 1 juli 2014) in een half jaar =26,14 weken x 2 uur =52,28 uur gewerkt moet hebben.
Ik heb meer dan dat gewerkt. Ik heb gemaild met viva en gevraagd hoe het kan dat ik moet betalen,
Heb de uren volgens mijn contract wel gemaakt en volgens mij hebben zij gewoon een fout gemaakt met de salaris betalingen. Hun antwoord was: Het zit als volgt binnen viva zorggroep worden normaal de te werken uren over een jaar verspreidt en de extra uren worden dan niet uitbetaald er wordt een soort spaarpotje gemaakt. Bij vivaflex werkt dit echter anders de afspraak is dat extra gewerkte uren meteen uitbetaald worden hierdoor wordt er geen spaarpotje gemaakt waaruit de uren gehaald kunnen worden als er niet gewerkt wordt in een x aantal maanden. Tegenover de uit te betalen contract uren (basissalaris) moeten namelijk gewerkte uren, verlof of ziekte uren staan. Als er een spaarpotje aan uren is en er wordt een aantal maanden niet gewerkt dan worden de uren dus uit dat potje gehaald. Doordat bij u de extra uren meteen een maand later uitbetaald werden is er geen spaarpotje geweest om deze uren op te vangen maar het basissalaris is wel al die maanden uitbetaald geweest. Bij navraag bij vivaflex of de uren nu terecht zijn ingehouden op de eindafrekening is bevestigd dat dit terecht is geweest.
Nu is mijn vraag :klopt het wat de viva hier doet? Of hebben ze het fout gedaan met de salarisbetalingen?
Gr.Yvon
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] negatieve eindafrekening na beeindiging contract
Re: negatieve eindafrekening na beeindiging contract
Dat zul je op je loonstrookjes moeten nakijken. Als je iedere maand het normale salaris (op basis van 2 uur per week) hebt ontvangen, ook als je meer hebt gewerkt, dan heb je een 'spaarpotje' opgebouwd en moet je kijken naar hoeveel uren je in totaal hebt gewerkt.
Maar als je iedere maand (sinds juli) een ander bedrag hebt ontvangen, dus meer als je meer hebt gewerkt, dan is wat zij zeggen juist.
Let er trouwen ook op dat je je vakantiegeld wel uitgekeerd krijgt.
Maar als je iedere maand (sinds juli) een ander bedrag hebt ontvangen, dus meer als je meer hebt gewerkt, dan is wat zij zeggen juist.
Let er trouwen ook op dat je je vakantiegeld wel uitgekeerd krijgt.
Heb idd gewoon gevangen als zoveel ik gewerkt heb, maar dat is in principe toch hun fout? In contract staat te meten per jaar dus dan moet ik zoveel uur gewerkt hebben? Zij hadden vlgs mij dat spaarpotje aan moeten maken of anders in contract moeten vermelden?
Nee, je hebt ontvangen wat je gewerkt hebt en dus niet je uren in voren al gemaakt.yvon69 schreef:Heb idd gewoon gevangen als zoveel ik gewerkt heb, maar dat is in principe toch hun fout? In contract staat te meten per jaar dus dan moet ik zoveel uur gewerkt hebben? Zij hadden vlgs mij dat spaarpotje aan moeten maken of anders in contract moeten vermelden?
Je conclusie dat je dus wel minder kon werken was onjuist.