LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet voldaan aan aanzegtermijn bij aflopend contract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
sofi95

Niet voldaan aan aanzegtermijn bij aflopend contract

Ongelezen bericht door sofi95 »

Hieronder de feiten als volgt:

Ik ben bij XXX in dienst geweest vanaf 1 mei 2015;
Het laatste tijdelijke contract verloopt 31 maart 2017;
Mij is vandaag (26 maart 2017) tijdens een gesprek verteld dat dit niet over zal gaan in een vast contract.

Conclusie, er is helemaal niet voldaan aan het aanzegtermijn, dat zegt dat er minimaal één maand schriftelijk bericht gegeven moet worden. het gevolg hiervan is dat er minstens 1 maand salaris als boete uit betaald moet worden.

Nu heb ik een 0-uren contract. Mijn gemiddelde salaris is iets meer dan 400 euro. mag ik dit van ze eisen als boete omdat ze niet aan het aanzegtermijn hebben voldaan? en wat als ze weigeren?

NeoDutchio

Re: Niet voldaan aan aanzegtermijn bij aflopend contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het ligt er helemaal aan hoe lang uw laatste contract geweest is. Als dit een jaarcontract geweest is is uw werkgever verplicht een maand salaris als boete te betalen. Indien uw laatste contract een duur had van 6 maanden is dit niet het geval.

sofi95

NeoDutchio schreef:Het ligt er helemaal aan hoe lang uw laatste contract geweest is. Als dit een jaarcontract geweest is is uw werkgever verplicht een maand salaris als boete te betalen. Indien uw laatste contract een duur had van 6 maanden is dit niet het geval.
weet u dit zeker? ik kan dit niet op het internet vinden. mijn laatste contract was langer dan 6 maanden, korter dan een jaar.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sofi95 schreef:
NeoDutchio schreef:Het ligt er helemaal aan hoe lang uw laatste contract geweest is. Als dit een jaarcontract geweest is is uw werkgever verplicht een maand salaris als boete te betalen. Indien uw laatste contract een duur had van 6 maanden is dit niet het geval.
weet u dit zeker? ik kan dit niet op het internet vinden. mijn laatste contract was langer dan 6 maanden, korter dan een jaar.
Er zijn 2 regels omtrent dit. Bij contracten van minder dan 6 maanden bestaat er geen aanzegtermijn. Bij contracten vanaf 6 maanden is dit wel van toepassing. Deze regel geldt sinds 1 januari 2015, dus echt bekend is het nog niet. Hiermee gewoon naar uw werkgever gaan.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Beste vraagsteller,

Gaat men niet met u verder, dan moet men u dat tijdig aanzeggen, u hebt immers een contract van minimaal 6 maanden. Voldoet de werkgever helemaal niet aan de aanzegplicht, dan moet hij aan de werknemer een vergoeding betalen, gelijk aan het bedrag van het loon voor één maand. Indien de werkgever die verplichting wel, maar te laat nakomt, moet hij aan de werknemer een vergoeding naar rato van het aantal te late dagen betalen.

Let op de vervaltermijn. Als werkgever niet wil betalen, moet een werknemer binnen 3 maanden naar de rechter, te rekenen vanaf de dag waarop de aanspraak is ontstaan. De werknemer dient zijn vordering dus (normaliter) in te stellen binnen twee maanden na de datum waarop de betreffende arbeidsovereenkomst is geëindigd. Doet hij dit niet, dan vervalt zijn recht op de aanzegvergoeding.

Zoals ik u telefonisch aangaf, kunt u ook uw uren claimen:

Omdat u (veel) langer dan 3 maanden werkzaam bent voor deze werkgever is sprake van een rechtsvermoeden van arbeidsomvang van het gemiddelde aantal uur van de laatste 3 maanden (soms een andere periode vanwege bijv. vakantie)
Op diverse sites vindt u een brief om uw uren te claimen, welke u aan uw situatie kunt aanpassen. U hoeft zo’n brief pas te sturen op het moment dat uw werkgever u inroostert voor minder uren.

De werkgever kan een claim weerleggen als hij kan aantonen dat géén sprake is van een vast patroon of het extra werk maar tijdelijk is (bijvoorbeeld vanwege een bepaald project, vervanging of seizoensdrukte). Ook kan het zijn dat andere afspraken gelden over extra werken, vastgelegd in cao.

Het betreft wetsartikel 7:610b BW: Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sofi95

Uw Jurist schreef:Beste vraagsteller,

Gaat men niet met u verder, dan moet men u dat tijdig aanzeggen, u hebt immers een contract van minimaal 6 maanden. Voldoet de werkgever helemaal niet aan de aanzegplicht, dan moet hij aan de werknemer een vergoeding betalen, gelijk aan het bedrag van het loon voor één maand. Indien de werkgever die verplichting wel, maar te laat nakomt, moet hij aan de werknemer een vergoeding naar rato van het aantal te late dagen betalen.

Let op de vervaltermijn. Als werkgever niet wil betalen, moet een werknemer binnen 3 maanden naar de rechter, te rekenen vanaf de dag waarop de aanspraak is ontstaan. De werknemer dient zijn vordering dus (normaliter) in te stellen binnen twee maanden na de datum waarop de betreffende arbeidsovereenkomst is geëindigd. Doet hij dit niet, dan vervalt zijn recht op de aanzegvergoeding.

Zoals ik u telefonisch aangaf, kunt u ook uw uren claimen:

Omdat u (veel) langer dan 3 maanden werkzaam bent voor deze werkgever is sprake van een rechtsvermoeden van arbeidsomvang van het gemiddelde aantal uur van de laatste 3 maanden (soms een andere periode vanwege bijv. vakantie)
Op diverse sites vindt u een brief om uw uren te claimen, welke u aan uw situatie kunt aanpassen. U hoeft zo’n brief pas te sturen op het moment dat uw werkgever u inroostert voor minder uren.

De werkgever kan een claim weerleggen als hij kan aantonen dat géén sprake is van een vast patroon of het extra werk maar tijdelijk is (bijvoorbeeld vanwege een bepaald project, vervanging of seizoensdrukte). Ook kan het zijn dat andere afspraken gelden over extra werken, vastgelegd in cao.

Het betreft wetsartikel 7:610b BW: Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Beste mevrouw Doomernik,

Ik wil u hartelijk bedankten voor uw hulp. Hier heb ik absoluut wat aan en helpt mij zeker met het vervolg van mijn probleem!

Gesloten