Beste Allen,
Ik heb hier een voorbeeld advertentie, eentje hoe ik 2,5 jaar geleden ook op deze wijze ben begonnen, alleen duurde mijn inwerkperiode door fouten van inlener en uitzendbureau 6 weken lang onbetaald, ik heb alle benodigde paperassen met succes gehaald en heb 4 weken meegelopen met een monteur.
Ik ben op 16 September begonnen met de trainingen die verplicht waren om uiteindelijk te kunnen werken bij de inlener. Ook moesten wij "vrijwillig" onder valse voorwendselen een onbetaalde BBL traject volgen, studieovereenkomst ingegaan op 23 September 2013, mijn daadwerkelijke uitzendovereenkomst is getekend op 18-10-2013 en ingegaan op 28 Oktober 2013, in de tussenliggende periode vanaf 16 September ben ik wel continu bezig geweest met trainingen en meelopen met monteurs.
Nu heb ik al die tijd enorm veel geïnvesteerd en altijd voor de volle 100% inzet getoond echter door teruglopend werkpakket is een groot deel van de monteurs vanuit het vaste team in een soort van flexpool gezet, dus oproepbasis.
Nu heb ik uitgerekend dat ik vanaf 28-10-2013 tot nu 120 weken onderweg ben en slechts 10 weken van fase 3 verwijderd, tel ik vanaf de datum dat ik daadwerkelijk begonnen (inwerkperiode) ben 16-09-2013 dan zit ik op 126 weken, welke datum kan ik hier wettelijk op bouwen?
Een onbetaalde inwerkperiode van 6 weken, is dat wettelijk mogelijk?
Wat zijn mijn rechten?
voorbeeld advertentie:
"Als Allround Telecom monteur KPN bestaan je werkzaamheden uit het installeren en testen van randapparatuur (zowel glasvezel als koper) zoals modems en routers bij de particuliere klant t.b.v. digitale TV, internet en telefonie. Je informeert de klant over de uit te voeren werkzaamheden en legt uit hoe optimaal gebruik kan worden gemaakt van de te leveren diensten en apparatuur. Vervolgens wordt het geheel storingsvrij opgeleverd en administratief afgehandeld. Ook verricht je werkzaamheden in hoofd- en kastverdelers van KPN. Daarnaast komt servicewerk ook voor.
Vereisten:
- woonachtig binnen de driehoek Hengelo - Hoogeveen - Harderwijk
- klant- en servicegericht (je bent het visitekaartje van de opdrachtgever)
- communicatief en sociaal vaardig
- stressbestendig (werkdruk kan hoog zijn)
- flexibel in werkuren/dagen en reistijd (ivm avond en weekendwerk)
- VOG kunnen overleggen
- Geldig rijbewijs B
- In bezit van NEN3140 en VCA of bereid zijn deze te behalen
Meer over de werkgever:
Voor de vacature van Allround Telecom monteur KPN bestaat een inwerkperiode van ongeveer 4 weken. 2 weken volg je diverse cursussen en trainingen en 2 weken loop je mee met een ervaren monteur.
Ook wordt elke monteur door Randstad Telecom uitgerust met een bestelbus, laptop, telefoon, gereedschap en kleding. Startsalaris is 9,60 EURO bruto per uur (23 jr eo)."
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onbetaald inwerkperiode
Re: Onbetaald inwerkperiode
Als wordt voldaan aan de vereisten van 7:610 lid 1 Burgerlijk Wetboek, is deze periode te zien is als normaal werk / een normale arbeidsovereenkomst (uitzendovereenkomst).
BBL werkzaamheden en stagewerkzaamheden zijn gericht op opdoen van ervaring als onderdeel van een opleiding, waardoor BBL'ers en stagiaires meer zijn te vergelijken met studenten in plaats van met medewerkers die productief werk leveren.
Er is ook geen sprake van vrijwilligerswerk.
U hebt naar ik aanneem na de trainingsperiode productief werk geleverd. Dat moet betaald worden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
BBL werkzaamheden en stagewerkzaamheden zijn gericht op opdoen van ervaring als onderdeel van een opleiding, waardoor BBL'ers en stagiaires meer zijn te vergelijken met studenten in plaats van met medewerkers die productief werk leveren.
U hebt naar ik aanneem na de trainingsperiode productief werk geleverd. Dat moet betaald worden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Wil men u dan nu gaan ontslaan of zo? Ik neem niet aan dat het u gaat over het loon van 2,5 jaar geleden.
-
Uw Jurist schreef:Als wordt voldaan aan de vereisten van 7:610 lid 1 Burgerlijk Wetboek, is deze periode te zien is als normaal werk / een normale arbeidsovereenkomst (uitzendovereenkomst).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Beste mr. Monique Doomernik,
Ondanks dat er geen overeenkomst was getekend gedurende de eerste 6 weken, kan het wel gezien worden als een mondelinge overeenkomst en dus rechtsgeldig alszijnde een overeenkomst en kan ik deze periode mee rekenen voor mijn termijn van fase 1 in de uitzendbranche?
Ik heb op de eerste 2 weken scholing na productief werk afgeleverd. Tijdens BBL uiteraard te werk geweest als zelfstandig monteur.
Met vriendelijke groet
-
Beste Tijger,tijger1 schreef:Wil men u dan nu gaan ontslaan of zo? Ik neem niet aan dat het u gaat over het loon van 2,5 jaar geleden.
Ik ben niet ontslagen maar ik zit in een flexpool wat inhoud dat ik ingezet word wanneer er werk is, mexicaanse capriolen dus, (jij, jij, jij ook, jij niet) ik heb het uitzendbureau verzocht om uit te kijken naar ander werk maar ik krijg hier geen enkele respons op, het interesseert ze gewoon niet. Ik had ook ergens gelezen dat er een aanzegtermijn (in mijn geval 14 kalenderdagen) geld in geval van terugloop van werk, ook dat heb ik niet gekregen, ik had namelijk zelf contact opgenomen om te vertellen dat ik door de inlener in de flexpool was gezet, ze waren al op de hoogte gebracht maar vonden het niet de moeite om het met mij door te nemen, het enige wat ze interesseerde was dat het wel heel vervelend was omdat de bedrijfswagen nu onnodig lang stilstaat en dat kost geld. Het gaat er om dat je vandaag de dag enorm weinig te vertellen hebt en alles moet gaan slikken als werknemer, een soort van belofte dat na 3 jaar een vast contract tot de mogelijkheden behoord, onder een payroll constructie zijn we te werk, eigen risico op auto en gereedschap word doorberekend wat wettelijk niet mogelijk is, en nog meer zaken die wettelijk niet kunnen of op het randje ervan. Dus ja, ik wil weten wat mijn rechten zijn en in geval dat ik "gedumpt" word alsnog een rekening kan presenteren.
Met vriendelijke groet
Dat er geen schriftelijke overeenkomst is, betekent niet dat er geen overeenkomst is. U zult de mondelinge overeenkomst, de duur ervan etc., echter wel moeten kunnen bewijzen, wilt u hier - eventueel - iets mee kunnen qua meerekenen.
Ik heb u ook een PB gestuurd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Ik heb u ook een PB gestuurd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik