LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontslag bedrijfseconomische redenen
Ontslag bedrijfseconomische redenen
Ik heb twee weken geleden gehoord dat er voor mij, part timer, en nog een collega ,full time, ontslag is aangevraagd vanwege bedrijfseconomische redenen. Wij beiden hebben een contract voor onbepaalde tijd.
Afgelopen jaar ben ik wel een poosje ziek geweest en er even uit geweest, maar na een re- integratie traject ben ik sinds eind maart weer volledig mijn uren aan het maken en beter gemeld.
Voelt voor mij dat het mijn werkgever nu mooi uit kwam om van mij af te komen.
Samen met een andere collega part time vervul ik een administratieve functie, zij is na mij gekomen en heeft als functie omschrijving hetElfde als mij. Ook valt zij in dezelfde leeftijdscategorie als ik wat betreft het afspiegelingsbeleid....ik dacht wie het laatst komt , als eerst eruit? Maar dat gaat blijkbaar niet meer op tegenwoordig....
Ik moet wachten op de papieren van het uwv waar de aanvraag is gedaan, en dan kan ik pas actie ondernemen.
Mijn vraag is alleen, heb je in zo' 'n situatie ook enige kans op recht op ontslagvergoeding?
En wat is de wettelijke opzegtermijn? Ik werk er nu bijna 8 jaar, ( en 12 jaar voor mijn werkgever, alleen sinds 2006 na een verzelfstandiging, nieuw bedrijf en ik meegegaan, een geheel nieuw contract , en wat ik heb gelezen heeft mijn werkgever dan een opzegtermijn naar mij toe van twee maanden.
Maar kan het ook zo zijn dat ik meteen kan vertrekken als het uwv zijn goedkeuring heeft gegeven?
Ondertussen is de werksfeer er niet beter op geworden en loop ik vol spanning op mijn werk en thuis rond.
Heeft iemand nog tips voor mij?
Afgelopen jaar ben ik wel een poosje ziek geweest en er even uit geweest, maar na een re- integratie traject ben ik sinds eind maart weer volledig mijn uren aan het maken en beter gemeld.
Samen met een andere collega part time vervul ik een administratieve functie, zij is na mij gekomen en heeft als functie omschrijving hetElfde als mij. Ook valt zij in dezelfde leeftijdscategorie als ik wat betreft het afspiegelingsbeleid....ik dacht wie het laatst komt , als eerst eruit? Maar dat gaat blijkbaar niet meer op tegenwoordig....
Ik moet wachten op de papieren van het uwv waar de aanvraag is gedaan, en dan kan ik pas actie ondernemen.
Mijn vraag is alleen, heb je in zo' 'n situatie ook enige kans op recht op ontslagvergoeding?
En wat is de wettelijke opzegtermijn? Ik werk er nu bijna 8 jaar, ( en 12 jaar voor mijn werkgever, alleen sinds 2006 na een verzelfstandiging, nieuw bedrijf en ik meegegaan, een geheel nieuw contract , en wat ik heb gelezen heeft mijn werkgever dan een opzegtermijn naar mij toe van twee maanden.
Maar kan het ook zo zijn dat ik meteen kan vertrekken als het uwv zijn goedkeuring heeft gegeven?
Ondertussen is de werksfeer er niet beter op geworden en loop ik vol spanning op mijn werk en thuis rond.
Re: Ontslag bedrijfseconomische redenen
Eerste en belangrijkste tip, nergens zomaar je handtekening onder zetten. In lelijke gevallen wil een werkgever nog wel eens tijdens een gesprek een eenmalige aanbieding uit de hoge hoed toveren, die je toch echt wel meteen moet tekenen. Nooit doen. Verder zou ik als ik jou was, er snel van overtuigd proberen te raken dat ze je kwijt willen, en dat je doen en handelen er op gericht moet zijn om er zo voordelig mogelijk uit te springen. Je baan behouden lijkt me niet een haalbare kaart, dus daar zou ik geen moeite aan verspillen. Hard, en verdrietig na 8 jaar, maar zaken zijn zaken, zie het ook zo.Yoko ono schreef:Ik heb twee weken geleden gehoord dat er voor mij, part timer, en nog een collega ,full time, ontslag is aangevraagd vanwege bedrijfseconomische redenen. Wij beiden hebben een contract voor onbepaalde tijd.
2 maanden is de wettelijke opzegtermijn voor een arbeidsverleden van 8 jaar, een CAO of arbeidscontract mag daar alleen van afwijken in positieve zin voor een werknemer.
En de timing na een ziekteperiode kan inderdaad daar iets te maken mee hebben, maar het kan ook echt een bedrijfseconomische reden hebben, zeg een grote klant die een contract recent niet heeft verlengd, of 1001 en 1 eerlijke redenen. Er raast een crisis over de wereld die langer duurt en er harder in hakt dan veel bedrijven in eerste plaats dachten. Dus ook bedrijven die de crisis redelijk gezond ingingen kunnen nu, meer dan 5 jaar later, het nog moeilijk krijgen.
Overigens kan je bij een toegekende ontslagvergunning, waarbij het UWV niks zegt of vindt over een eventuele ontslagvergoeding, deze de via een kennelijk onredelijk ontslag procedure alsnog eisen van een werkgever. Dit moet je doen binnen 6 maanden na ontslag bij een kantonrechter. Hiervoor zou ik even contact opnemen met het Juridisch Loket, daar is een eerste telefonisch consult gratis.
Maar je kan ook de koe bij de horens vatten, en je werkgever aanbieden om samen eens te gaan praten over een vaststellingsovereenkomst. Hoeven zij niet langs het UWV, bespaar je ze een gang naar de kantonrechter voor een onredelijk ontslag procedure, en houdt jij er nog wat aan over.
Hoeveel mensen gaan er in totaal uit? Het afspiegelingsbeleid is allen van toepassing in geval van collectief ontslag (meer dan 30 personen).
Daarnaast kan je het clusteren van werknemers op zoveel manieren toepassen dat je bijna op de persoon nauwkeurig een ontslag kunt bepalen die volledig volgens de regels is.
Ik zou eerst eens met je werkgever in gesprek gaan over de selectiecriteria voor het ontslag en hoe ze bij jou uit zijn gekomen.
Daarnaast kan je het clusteren van werknemers op zoveel manieren toepassen dat je bijna op de persoon nauwkeurig een ontslag kunt bepalen die volledig volgens de regels is.
Ik zou eerst eens met je werkgever in gesprek gaan over de selectiecriteria voor het ontslag en hoe ze bij jou uit zijn gekomen.
Er gaan er in totaal 2 weg, daar is ontslag voor aangevraagd, ikzelf, part time, en 1full timer.
Al met al 1,5 kracht, iets wat on mijn ogen een druppel op de bekende plaat is.
Volgens mijn werkgever had het niets te maken met dat ik ziek ben geweest, komt omdat ik part time werk en mijn directe collega net een paar uur meer.
Op onze salarisstrook hebben wij beide dezelfde functie , daarom vind ik het moeilijk te snappen waarom ik eruit lig.
Ondertussen zijn we ruim twee weken. Eerder en heb ik het wat kunnen laten zakken, ik ben wel van mening dat ik met mijn rechtsbijstand ga uit zoeken waar ik recht op heb,
Al met al 1,5 kracht, iets wat on mijn ogen een druppel op de bekende plaat is.
Volgens mijn werkgever had het niets te maken met dat ik ziek ben geweest, komt omdat ik part time werk en mijn directe collega net een paar uur meer.
Op onze salarisstrook hebben wij beide dezelfde functie , daarom vind ik het moeilijk te snappen waarom ik eruit lig.
Ondertussen zijn we ruim twee weken. Eerder en heb ik het wat kunnen laten zakken, ik ben wel van mening dat ik met mijn rechtsbijstand ga uit zoeken waar ik recht op heb,
Terugkomend op mijn verhaal van het ontslag aanvraag, beslissing van het uwv is dat de aanvraag wordt geweigerd. In eerste instantie was ik dat blij om, het voelde als een stukje gerechtigheid, aangezien het uwv ook de conclusie had getrokken dat het afspiegelbeginsel niet juist was toegepast.
Maar nu zit ik in een nog vervelendere situatie, en dat is dat mijn beide werkgevers mij totaal negeren, mondelinge afspraken worden ingetrokken en ik goed ben voor de simpele werkzaamheden.
De arbeidsverhouding is zo verstoord, dat ik al jankend in de auto op weg naar mijn werk rijd, en na een dag werken ik thuis ook alleen nog maar kan huilen, slapen gaat slecht, want je ligt toch te malen.
Volgens de jurist van de rechtsbijstand moet ik volhouden, ook al geeft die aan dat jet erop lijkt dat ze me weg willen " pesten" , maar dat ik vooralsnog niets kan, dan gewoon mijn werk doen en afwachten of er wellicht nog iets van een voorstel komt om met wederzijds goed vinden uit elkaar te gaan.
Ik heb wel een gesprek aangevraagd bij de een arbo arts , omdat mijn adem niet zo heel lang meer lijkt te zijn, en ik er niet aan onder door wil gaan, aan de spanning dat het allemaal met zich mee brengt..... Wat dat doet het enorm.
Iemand ook een vergelijkbare situatie meegemaakt ? Of tips?
Maar nu zit ik in een nog vervelendere situatie, en dat is dat mijn beide werkgevers mij totaal negeren, mondelinge afspraken worden ingetrokken en ik goed ben voor de simpele werkzaamheden.
De arbeidsverhouding is zo verstoord, dat ik al jankend in de auto op weg naar mijn werk rijd, en na een dag werken ik thuis ook alleen nog maar kan huilen, slapen gaat slecht, want je ligt toch te malen.
Volgens de jurist van de rechtsbijstand moet ik volhouden, ook al geeft die aan dat jet erop lijkt dat ze me weg willen " pesten" , maar dat ik vooralsnog niets kan, dan gewoon mijn werk doen en afwachten of er wellicht nog iets van een voorstel komt om met wederzijds goed vinden uit elkaar te gaan.
Ik heb wel een gesprek aangevraagd bij de een arbo arts , omdat mijn adem niet zo heel lang meer lijkt te zijn, en ik er niet aan onder door wil gaan, aan de spanning dat het allemaal met zich mee brengt..... Wat dat doet het enorm.
Iemand ook een vergelijkbare situatie meegemaakt ? Of tips?
Ik koet er nog even bij vermelden dat er ook absoluut geen sprake meer is van een eventuele mogelijke normale communicatie tussen mij en epmijn werkgever.... Dat punt zijn we helaas al voorbij ......
Bekijk het ook eens van de andere kant. Wellicht was ontslag noodzakelijk om te kunnen overleven en staat de werkgever nu voor een faillissement.Yoko ono schreef:Ik koet er nog even bij vermelden dat er ook absoluut geen sprake meer is van een eventuele mogelijke normale communicatie tussen mij en epmijn werkgever.... Dat punt zijn we helaas al voorbij ......
Niet echt sfeerverhogend...
Wel tijd voor de werkgever om open kaart te spelen met de werknemers.
-
Dit gevecht ga je altijd (emotioneel) verliezen. Als je niet zlef vertrekt is het een kwestie van tijd voordat de werkgever een nieuwe aanvraag bij het Uwv of de kantonrechter gaat doen
Er zijn 2 punten om nu op te focussen:
1. Zoeken naar een baan bij een andere werkgever.
2. Opbouw van een dossier. Elke rotte e-mail of ander stuk papier wat kan laten zien dat ze je proberen weg te pesten, bewaren. Als het dan mis moet gaan , dan maar met zoveel mogelijk geld.
Er zijn 2 punten om nu op te focussen:
1. Zoeken naar een baan bij een andere werkgever.
2. Opbouw van een dossier. Elke rotte e-mail of ander stuk papier wat kan laten zien dat ze je proberen weg te pesten, bewaren. Als het dan mis moet gaan , dan maar met zoveel mogelijk geld.
Zoeken naar een andere baan doe ik zeker maar helaas iets lastig lijkt het in deze tijd...
En een dossier opbouwen zal moeizaam gaan denk ik aangezien er totaal maar ook echt niet gecommuniceerd wordt.
En er word gezegd ziek melden, ? Maar wat gaat er dan gebeuren? Wat hangt me dan boven het hoofd?
Het is ook een onhoudbare situatie waar je mentaal en lichamelijk niet Goes van word , maar het is niet geheel mijn instelling.....
En een dossier opbouwen zal moeizaam gaan denk ik aangezien er totaal maar ook echt niet gecommuniceerd wordt.
En er word gezegd ziek melden, ? Maar wat gaat er dan gebeuren? Wat hangt me dan boven het hoofd?
Het is ook een onhoudbare situatie waar je mentaal en lichamelijk niet Goes van word , maar het is niet geheel mijn instelling.....