Hallo,
Ik heb een vraag. Mijn werkgever heeft mij aangegeven mijn bepaalde tijd contract tussentijds te gaan verbreken. Ter grondslag hieraan liggen zaken als economische teruggang e.d.
Eerst even de feiten:
- ik heb een lopende bepaalde tijd overeenkomst die net verlengt is voor 6 maanden (loopt tot dec 2009).
- er zijn geen functionele redenen voor het ontslag
- laatste contract is via een brief verlengt (enkel dus een mededeling)
In de werkelijk arbeidsovereenkomst staat niets over "tussentijds opzeggen" behalve de alinea die zegt dat ik als werknemer kan opzeggen met een termijn van 1 maand en dat de werkgever bij opzegging de wettelijke opzegtermijn zal aanhouden.
Appart is helemaal dat de Algemene Arbeidsvoorwaarden LETTERLIJK zeggen; dat tussentijds opzeggen van een bepaalde tijd overeenkomst NIET kan (wij kennen namelijk ook projectovereenkomsten, waar dit artikel onder valt).
Er wordt dus in mijn arbeidsovereenkomst niet expliciet aangegeven (middels een eigen hoofdstuk of iets dergelijks) dat er schriftelijke afspraken/voorwaarden zijn waaronder door de werkgever tussentijds kan worden opgezegd. Op dus die ene zin na dat ALS ze tussentijds opzeggen men de wettelijke termijnen zal aanhouden.
Wat ik me nu afvraag is:
a) heb ik recht op volledige uitbetaling?
b) wat is die wettelijke opzegtermijn voor hun?
Wie kan mij helpen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontslag bij bepaalde tijd
-
Re: Ontslag bij bepaalde tijd
Volgens mij gelden hierdoor dezelfde regels als voor onbepaalde contracten. Dus een gerechtelijke organisatie moet dit ontbinden. Maar omdat jouw contract zowiezo afloopt zijn ze altijd minder geneigd om dit te accepteren tenzij er echt dringende redenen voor zijn.
Dit weet ik alleen niet 100% zeker. Meestal gaan ontbindingen van bepaalde contracten namelijk altijd in overleg.
Dit weet ik alleen niet 100% zeker. Meestal gaan ontbindingen van bepaalde contracten namelijk altijd in overleg.
Re: Ontslag bij bepaalde tijd
Je werkgever zal voor de tussentijdse opzegging een ontslagvergunning moeten aanvragen bij het CWI of een ontbindingsprocedure moeten starten bij de kantonrechter. Hierbij moet hij gemotiveerd aangeven op welke grond de arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd dient te worden. ( bv economische gronden).
Ga in deze fase in ieder geval nergens mee akkoord. Meld je gewoon voor werk, en wacht op eventuele schriftelijke aanzeggingen. Ga hiermee naar je juridische bijstand.
Gebeurt niet al te vaak dat tijdelijke contracten ook daadwerkelijk worden opgezegd omdat dit vaak leidt tot volledige uitbetaling van het contract. Vaak worden ze gewoon uitgediend en dan dus niet meer verlengd.
Ga in deze fase in ieder geval nergens mee akkoord. Meld je gewoon voor werk, en wacht op eventuele schriftelijke aanzeggingen. Ga hiermee naar je juridische bijstand.
Gebeurt niet al te vaak dat tijdelijke contracten ook daadwerkelijk worden opgezegd omdat dit vaak leidt tot volledige uitbetaling van het contract. Vaak worden ze gewoon uitgediend en dan dus niet meer verlengd.