LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag ondanks vast contract en werkgeversverklaring

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Esme1979

Ontslag ondanks vast contract en werkgeversverklaring

Ongelezen bericht door Esme1979 »

Afgelopen week (6 december) heb ik te horen gekregen dat ik ontslagen wordt i.v.m een reorganisatie binnen ons bedrijf.

Ik werk 9 jaar bij het bedrijf en heb een vast contract. Omdat ik bezig was met het huren van een ander huis heb ik in oktober een werkgeversverklaring aangevraagd, deze heb ik ontvangen gedateerd op 24 oktober 2011.

In de verklaring staat vermeld dat ik een vast contract heb en dat mijn werkgever niet voornemens is mijn contract te beeindigen. Nu, amper 6 weken later, gebeurt dit toch terwijl door het bestuur is medegedeeld dat men al in september is begonnen met het voorbereiden van de reorganisatie.

Ik heb een onstlagvergoeding aangeboden gekregen en er wordt lichte druk uitgevoerd deze z.s.m te tekenen. Het aanbod is niet slecht maar ik vraag me of er meer uit te slepen is m.b.v. de hierboven beschreven werkgeversverklaring?

alfatrion

Re: Ontslag ondanks vast contract en werkgeversverklaring

Ongelezen bericht door alfatrion »

- Let er op dat je niet verwijtbaar ontslagen wordt in verband met een uitkering.
- Als je niet instemt dan moet de werkgever een vergunning hiervoor vragen bij het UWV of naar de rechter.
- Ga daarom vanaf nu een dossier aan maken van alle positieve dingen.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Esme1979 schreef:Afgelopen week (6 december) heb ik te horen gekregen dat ik ontslagen wordt i.v.m een reorganisatie binnen ons bedrijf.

Ik werk 9 jaar bij het bedrijf en heb een vast contract. Omdat ik bezig was met het huren van een ander huis heb ik in oktober een werkgeversverklaring aangevraagd, deze heb ik ontvangen gedateerd op 24 oktober 2011.

In de verklaring staat vermeld dat ik een vast contract heb en dat mijn werkgever niet voornemens is mijn contract te beeindigen. Nu, amper 6 weken later, gebeurt dit toch terwijl door het bestuur is medegedeeld dat men al in september is begonnen met het voorbereiden van de reorganisatie.

Ik heb een onstlagvergoeding aangeboden gekregen en er wordt lichte druk uitgevoerd deze z.s.m te tekenen. Het aanbod is niet slecht maar ik vraag me of er meer uit te slepen is m.b.v. de hierboven beschreven werkgeversverklaring?
Ik denk niet dat de werkgeversverklaring van doorslaggevend belang hierin is.

Wel van belang is de motivatie van je werkgever. Als de financiele situatie echt slecht is en je werkgever moet daardoor reorganiseren, wordt hier in principe begrijpend op gereageerd door de rechtsprekende macht. Je wordt dan ook ontslagen vanwege economsiche redenen, en niet omdat je slecht functioneert

Van belang is ook of het sociaal plan (onder andere je ontslagvergoeding) is goedgekeurd door de OR en de vakbond. Als beiden akkoord zijn is er meestal niks extra's meer te halen.

Als beide bovengenoemde punten anders zijn, heb je kansen bij het kantongerecht.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Esme1979 schreef:Afgelopen week (6 december) heb ik te horen gekregen dat ik ontslagen wordt i.v.m een reorganisatie binnen ons bedrijf.

Als het een groot bedrijf is kan deze situatie voorkomen. Het "namenlijstje" wordt als laatste in het reorganisatieproces opgesteld, en zeker de mensen die werkgeversverklaringen invullen hebben dit soort informatie niet (maar goed ook).

Wel vreemd overigens dat men nu pas aankondigd als vanaf september bezig te zijn. De OR en vakbonden zouden dan toch ook al erbij betrokken zijn en die heeft ook niets laten weten aan de medewerkers?

J@@N

Ongelezen bericht door J@@N »

In ieder geval niets tekenen, misschien is contact leggen met het UWV en advies vragen. Wanneer je al dan niet onderdruk iets zou tekenen, bestaat de mogelijkheid dat je geen recht meer hebt op eventueel WW.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Een werkgeversverklaring is bedoeld voor de bank, het is geen verklaring aan jou dat je niet ontslagen zal worden. In dat geval zouden werkgevers constant van dat soort verklaringen zitten in te vullen om zo ontslagbescherming te bieden.....

Ik zou in elk geval zo snel mogelijk juridisch advies inwinnen. Misschien is het aanbod helemaal niet zo slecht wanneer je weet hoe het bedrijf er voorstaat. Dan kun je beter nu een vergoeding vangen, dan over een half jaar constateren dat het bedrijf failliet is....

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Heeft u rechtsbijstandverzekering ? Zo ja neem daar eens contact mee op over hoe nu verder te handelen.
Of u kunt eens advies inwinnen bij juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis.

Zo'n werkgeversverklaring is soms leuk om bijvoorbeeld een hypotheek rond te krijgen maar eigenlijk zegt het helemaal niet zoveel. Het is meer een verklaring dat de werkgever op de dag van het afgeven van de verklaring de intentie niet heeft om de werknemer te gaan ontslaan in de nabije toekomst, maarja dat zou een dag later wel weer eens heel anders kunnen zijn. Uiteraard is dit wat gechargeerd maar het kan best zo zijn dat op het moment van het afgeven van de verklaring nog niet duidelijk was wie wel en niet ontslagen ging worden ondanks dat de voorbereidingen voor de reorganisatie al begonnen waren.

Als er veel te vaak te zware juridische consequenties gehangen worden aan zo'n verklaring door een werknemer met zo'n verklaring meer ontslagbescherming te bieden, gaan veel werkgevers geen verklaringen meer afgeven waarbij velen het moeilijk zullen hebben een hypotheek rond te krijgen of een huurhuis toegewezen kregen.

Gesloten