LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag op andere locaties

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
superkoex9

Ontslag op andere locaties

Ongelezen bericht door superkoex9 »

Hallo Allen,

Het volgende is het geval: wegens bedrijfseconomische omstandigheden moeten er binnen het bedrijf(zorginstelling) 27FTE uit. Er gaan enkele locaties sluiten die hetzelfde aanbod hebben als mijn locatie, echter mijn locatie blijft wel open. Ik heb helaas nog een tijdelijk contract(3e contract) t/m 30 april.
Op de andere locaties werken veel mensen met vaste contracten. Nu las ik dat wanneer er minder dan 26 weken in een tijdelijk contract te gaan zijn deze contracten eerst ontbonden moeten worden voordat er vaste contracten ontbonden mogen worden. Is dit ook zo wanneer het om andere locaties gaat? kortom, moet ik me zorgen gaan maken en proberen een andere baan te vinden?

Alvast bedankt voor alle hulp/ideeën.
Roy

Frantic2

Re: Ontslag op andere locaties

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ja, ik zou mij zeker zorgen maken en om je heen kijken naar ander werk.

Femmiej

Ongelezen bericht door Femmiej »

Weet niet wie je werkgever is? Maar bij ons werkt dat inderdaad ook zo hoor!

Tijdelijke cotracten worden niet verlengd om de vaste contracten te kunnen herplaatsen.
Rot voor de mensen met een tijdelijk contract maar wel logisch voor de werkgever.
Het kost hen veel meer om vaste contracten te ontslaan ipv jouw contract niet te verlengen.

Moeten er van de vaste contracten toch nog mensen weg, wordt er gekeken naar aantal jaren in dienst, leeftijd en functie.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Als er mensen ontslagen gaan worden gaan in vrijwel alle gevallen de tijdelijke werknemers als eerste.
En het maakt niet uit dat het om andere locaties gaat,het blijft immers dezelfde werkgever.
En jouw tijdelijk contract hoeft helemaal niet ontbonden te worden, want als die niet verlengt wordt, dan eindigt je dienstverband gewoon per 30 april. (best wel sneu overigens omdat vermoedelijk je 4e tijdelijk contract automatisch een vast dienstverband zou worden).

Niet om je bang te maken, maar je moet je toch wel enigszins zorgen maken....
Hopelijk valt het mee voor je, maar reken er niet al te hard op.
Probeer in ieder geval zoveel mogelijk info los te peuteren over de datums van sluitingen , en of er sowieso al toestemming is gegeven voor die ontslagen, of er vaste collega's zijn die afhaken omdat ze jouw vestiging te ver weg vinden, dat soort dingen...
En inderdaad kijk ook alvast rond naar ander werk. Regeren is vooruitzien.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is niet altijd zo dat zo'n ontslagronde over alle vestigingen heen gaat. Zeker als de werkzaamheden anders zijn dan op de andere vestigingen, kan het zijn dat er alleen op die vestigingen ontslagen vallen.

Zo veel zekerder zou je trouwens met een vast contact niet zijn. Je zou dan waarschijnlijk binnen je leeftijdsgroep tot de mensen behoren die het kortste in dienst zijn en dus er ook uit moeten.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

superkoex9 schreef:Nu las ik dat wanneer er minder dan 26 weken in een tijdelijk contract te gaan zijn deze contracten eerst ontbonden moeten worden voordat er vaste contracten ontbonden mogen worden.
Is wel lullig, maar ook weer logisch. Wat zou anders het voordeel van een vast contract zijn? Aan de andere kant, dit soort dingen zorgt er ook weer voor dat jonge mensen met frisse ideeen weinig kans krijgen ten gunste van een hoop mensen die er al jaren zitten.
superkoex9 schreef: Is dit ook zo wanneer het om andere locaties gaat?
Hangt van de structuur van de organisatie af.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

kweenie schreef:Zeker als de werkzaamheden anders zijn dan op de andere vestigingen, kan het zijn dat er alleen op die vestigingen ontslagen vallen.
Dat klopt inderdaad. Als het km andere werkzaamheden gaat wel ja:
superkoex9 schreef:Er gaan enkele locaties sluiten die hetzelfde aanbod hebben als mijn locatie
Er van uitgaande dat met hetzelfde aanbod de werkzaamheden hetzelfde zijn, zullen ze eerst waarschijnlijk de opdracht krijgen om vaste contracten te herplaatsen alvorens deze te mogen ontbinden. En ja, dat zal gaan ten koste van tijdelijke contracten. Heb wel een aantal van deze situaties voorbij zien komen in verschillende sociale plannen en het l#llige is dat je vaak als uitzendkracht nog meer zekerheid hebt om te mogen blijven! die kan je immers altijd nog er uit zetten.

superkoex9

Ongelezen bericht door superkoex9 »

langste adem schreef:Als er mensen ontslagen gaan worden gaan in vrijwel alle gevallen de tijdelijke werknemers als eerste.
En het maakt niet uit dat het om andere locaties gaat,het blijft immers dezelfde werkgever.
En jouw tijdelijk contract hoeft helemaal niet ontbonden te worden, want als die niet verlengt wordt, dan eindigt je dienstverband gewoon per 30 april. (best wel sneu overigens omdat vermoedelijk je 4e tijdelijk contract automatisch een vast dienstverband zou worden).

Niet om je bang te maken, maar je moet je toch wel enigszins zorgen maken....
Hopelijk valt het mee voor je, maar reken er niet al te hard op.
Probeer in ieder geval zoveel mogelijk info los te peuteren over de datums van sluitingen , en of er sowieso al toestemming is gegeven voor die ontslagen, of er vaste collega's zijn die afhaken omdat ze jouw vestiging te ver weg vinden, dat soort dingen...
En inderdaad kijk ook alvast rond naar ander werk. Regeren is vooruitzien.

Alvast bedankt voor alle reacties!

Nog even een aanvulling: de waarschijnlijke ontslagdatum is 1 januari maar dit is nog niet goedgekeurd door OR/UWV bij mijn weten. Mijn contract loopt dus 4 maanden na de ontslagronde af.

Uiteraard kijk ik rond naar ander werk, de eerste sollicitaties zijn de deur al uit. Mijn vraag ging eigenlijk vooral om hoe groot de kans is dat ik bij de ontslagen werknemers zal zitten.

Femmiej

Ongelezen bericht door Femmiej »

superkoex9 schreef:
Uiteraard kijk ik rond naar ander werk, de eerste sollicitaties zijn de deur al uit. Mijn vraag ging eigenlijk vooral om hoe groot de kans is dat ik bij de ontslagen werknemers zal zitten.

Groot dus...

eddy123

Ongelezen bericht door eddy123 »

superkoex9 schreef:Nog even een aanvulling: de waarschijnlijke ontslagdatum is 1 januari maar dit is nog niet goedgekeurd door OR/UWV bij mijn weten. Mijn contract loopt dus 4 maanden na de ontslagronde af.
Uw werkgever zou er verstandig aan doen u niet een paar maanden voor afloop van uw contract gedwongen te ontslaan, maar gewoon uw contract niet verlengen. U staat volgens mij best sterk als uw werkgever voor die paar maanden contractbreuk pleegt.

Gesloten