LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontslag via bedrijfseconomische redenen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
DFG2002

ontslag via bedrijfseconomische redenen

Ongelezen bericht door DFG2002 »

ik en mijn collega worden ontslagen ivm bedrijfseconomische redenen..
nu mijn vraag.. als er binnen de gestelde termijn van 26 wkn weer werk is en al is het voldoende voor 1 man werk wie moet de werkgever dan als EERSTE vragen is dat de gene die toen het langst in
dienst was of....

bvd DFG

langste adem

Re: ontslag via bedrijfseconomische redenen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "de gestelde termijn van 26 weken" . Heb je een bepaalde regeling ofzo ?

Maar over het algemeen is het zo dat als je ontslagen wordt, dan is dat einde dienstverband. Als bij het bedrijf het werk vervolgens weer aantrekt , zullen ze weer iemand aannemen. Of jij dat bent, of je collega , of heel iemand anders hangt helemaal af van het bedrijf. Ze zullen degene kiezen die het best functioneert. Het wordt immers een heel nieuw contract met mogelijk andere voorwaarden en ander salaris.
Denk ik.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

DFG2002 schreef:ik en mijn collega worden ontslagen ivm bedrijfseconomische redenen..
nu mijn vraag.. als er binnen de gestelde termijn van 26 wkn weer werk is en al is het voldoende voor 1 man werk wie moet de werkgever dan als EERSTE vragen is dat de gene die toen het langst in
dienst was of....

bvd DFG
Dat hangt er van af, er zijn tegenwoordig ook verdeelsleutels mbt de leeftijdsopbouw van het personeelsbestand etc die meespelen. Maar wat is die termijn van 26 weken, is dat onderdeel van een sociaal plan? Normaliter is eenmaal ontslagen, altijd ontslagen. Misschien dat jullie beiden dan weer kunnen solliciteren, maar dat is een ander verhaal.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Dat gebeurt toch niet, en in het uitzonderlijke geval dat het toch gebeurd beslist de werkgever lijkt mij.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is gebruikelijk om in een sociaal plan op te nemen, dat als er binnen een half jaar nieuwe vacatures ontstaan, dat dan de recent ontslagen werknemers als eerst in aanmerking komen om deze te vervullen.

Zover als ik heb meegemaakt is dit altijd een foplossing, en ik zou er ook verder geen rekening mee houden

Immers als er extra nieuw werk aankomt zal het bedrijf bij voorkeur met uitzendkrachten gaan werken, en niet weer de oudgedienden ( met vast dienstverband) terughalen waar ze net met veel pijn en geld afscheid van genomen hebben.

Pas als het langere tijd weer goed gaat, zullen ze misschien nieuwe medewerkers voor vast gaan aannemen, maar dan is de periode van 26 weken al lang verstreken

Gesloten