Hallo allemaal,
Bij mij op werk is een reorganisatie doorgevoerd. Ikzelf ben niet ontslagen, maar ik heb toch een aantal vragen.
Het verhaal:
Onze afdeling werd bij elkaar geroepen en ik en 9 collegas werden ontslagen (functie vervallen).
Daarna werd medegedeeld dat er een 5tal nieuwe functies gecreëerd waren en we hierop konden solliciteren.
Voor het gemak had men deze al ingepland voor de eerstvolgende werkdag. Voor deze 5 personen zou het ontslag ingetrokken worden.
Na deze "sollicitatie" was ik 1 van deze 5 personen en mocht ik blijven (was eigenlijk wel duidelijk).
Dit is hoe het exact ging:
-Bij elkaar gekomen, envelop ontvangen met verhaal dat functie opgeheven was. Meteen ook sollicitatie mogelijkheid plus omschrijving van nieuwe functie. Deze functie was redelijk algemeen geschreven en er stonden geen details in over salaris inschaling etc.
Meegenomen, niet hoeven te tekenen.
-Sociaal plan ontvangen , niet hoeven te tekenen. Standaard uitwerkperiode + 1 maand en transitievergoeding.
-Sollicitatie gehad (HR + Manager)
-Mondeling aangenomen (HR + Manager) niets getekend.
Nu is het 4 weken later en ik heb nog steeds niet mijn exacte nieuwe functie-inhoud gezien en of ergens voor getekend.
Ik werk gewoon en doe nog steeds dezelfde werkzaamheden.
Kan iemand mijn volgende vragen beantwoorden:
1) Ben ik nu ueberhaupt ontslagen geweest? Ik heb alleen een brief gehad dat mijn functie opgeven is en heb nergens voor getekend.
2) Zoja, ben ik dan aan mijn uitwerkperiode bezig? Ik heb verder van niemand vernomen dat ik ontslagen ben (b.v. UWV)
3) Men heeft mij mondeling aangenomen, maar ik heb niets getekend; stel men biedt mij eindelijk over 2 weken de functie aan en ik weiger (geen
reden) Ben ik dan alsnog ontslagen met transitievergoeding en uitwerkperiode?
4)Wat is wellicht verstandig om te doen? Hebben jullie nog tips?
Ik hoor graag van jullie
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontslagen en weer aangenomen.
Re: Ontslagen en weer aangenomen.
Als ik u goed begrijp is er niets vastgelegd (nergens voor getekend). U bent dan ook niet ontslagen. De andere functie zonder goede reden weigeren is onverstandig.
Uw arbeidsovereenkomst eindigt pas nadat werkgever heeft opgezegd met een ontslagvergunning (via UWV) of nadat de rechter de overeenkomst ontbindt of nadat u een vaststellingsovereenkomst tekent. Bij verval van arbeidsplaatsen is sinds de WWZ alleen nog de UWV route of een beëindigingsovereenkomst mogelijk.
U kunt afwachten wat er gebeurt of langs de neus weg eens vragen waar uw nieuwe functieomschrijving blijft.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Uw arbeidsovereenkomst eindigt pas nadat werkgever heeft opgezegd met een ontslagvergunning (via UWV) of nadat de rechter de overeenkomst ontbindt of nadat u een vaststellingsovereenkomst tekent. Bij verval van arbeidsplaatsen is sinds de WWZ alleen nog de UWV route of een beëindigingsovereenkomst mogelijk.
U kunt afwachten wat er gebeurt of langs de neus weg eens vragen waar uw nieuwe functieomschrijving blijft.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Re: Ontslagen en weer aangenomen.
Misschien een manier om het afspiegelingsbeginsel te omzeilen? Voor de vorm wordt je ontslagen omdat dat moet volgens de regels, en je krijgt direct iets "anders" omdat ze jou willen houden.