LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] plusuren kwijtschelden

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
plusuren
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2008 18:22

plusuren kwijtschelden

Ongelezen bericht door plusuren »

Ben momenteel werkzaam in een organisatie waar er geen sprake meer is van centrale tijdsregistratie, de werknemers moeten hun tijden zelf bijhouden.
Er is geen sprake van een cao in het bedrijf en er is een besluit aangenomen door de OR waarbij is bepaalt dat plusuren voor een deel worden uitbetaalt en een ander deel wordt kwijtgescholden.
De plusuren mogen niet opgenomen worden en werden in het verleden niet uitbetaalt.
Mag een bedrijf zo'n actie ondernemen waarbij je gewerkte uren kwijt raakt? :evil:

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: plusuren kwijtschelden

Ongelezen bericht door gravedigger »

Is die OR aangesteld en gekozen door de werkgever? :shock:

plusuren
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2008 18:22

Re: plusuren kwijtschelden

Ongelezen bericht door plusuren »

Hoi Gravedigger,

de OR is samengesteld uit werknemers van verschillende afdelingen en volgens een OR-lid is dit het beste aanbod wat ze konden accepteren.
In het verleden is het weleens geweest dat men 1 cent kreeg uitbetaalt of een weekendje weg.
Is toch te gek voor woorden dat zo iets kan gebeuren?
Gr,

plusje

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: plusuren kwijtschelden

Ongelezen bericht door ik77 »

Als dit het beste was wat de OR kon accepteren, had ik mijn vraagtekens bij de OR gezet. De OR kan namelijk zelf ook een tegenvoorstel bij de directie neerleggen. Ik kan me het voorstellen als het bedrijf al op het kantje staat om ten onder te gaan dat ze de uren niet kunnen uitbetalen. Dan snap ik het standpunt van de OR, maar anders moeten ze gewoon met de hakken in het zand, tenminste dat zouden wij doen :twisted:

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: plusuren kwijtschelden

Ongelezen bericht door gravedigger »

Rare combinatie. Een vrij groot bedrijf, want er is een OR, maar géén CAO? En geen van de OR-leden is lid van een vakbond en heeft daar info ingewonnen? Ik zou om te beginnen geen minuut langer werken dan afgesproken in het contract en geen plusureb meer draaien.!

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: plusuren kwijtschelden

Ongelezen bericht door ik77 »

wat mij verbaast is dat de OR is samengesteld.... volgens mij wordt een OR namelijk gekozen door het personeel...
tenminste, zo is het mij ooit verteld :?

plusuren
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2008 18:22

Re: plusuren kwijtschelden

Ongelezen bericht door plusuren »

Ik werk zeker weten niet langer dan nodig is!

De leden van de OR zijn in zekere zin gekozen. Men kan zich opgeven om lid te worden van het bestuur en aangenomen worden als er geen andere meldingen zijn.
Voor zover ik weet is er volgens mij ook advies ingewonnen van de vakbond omtrent deze zaak.

Kan ik nog "wat" doen aan de regeling/besluit?
In ieder geval wettelijk toegestaan?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: plusuren kwijtschelden

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat er geen CAO is, is niet zo gek hoor. Er zijn heel veel bedrijven, ook grote, zonder cao. Vaak is er dan wel een arbeidsvoorwaardenpakket dat voor iedereen geldig is. En het bestuur mag voor het wijzigen van die gezamelijke voorwaarden inderdaad met de OR in overleg, als zijnde de vertegenwoordiging van de werknemers.

Als je eerst niets kreeg uitbetaald en nu wel wat, dan is dat in elk geval een vooruitgang. Maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat ze bv. voor de lagere nivo's wel uitbetalen of dat je de uren wel kunt compenseren, maar dat ze bij de hogere nivo's dat niet doen, omdat het daar een beetje bij de aard van het werk hoort. Dan wordt er meer gekeken of je de opdrachten goed en op tijd uitvoert, en niet hoeveel uren je op kantoor zit. Maar vaak is het salaris dan ook hoger dan bij de lagere nivo's, zodat je eigenlijk impliciet in je salaris al een soort opslag hebt voor eventuele overuren.

Het besluit is in elk geval wel toegestaan.

Gesloten