LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] proefmaand / uitbetaling / opzegging

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
amsterdam2011

proefmaand / uitbetaling / opzegging

Ongelezen bericht door amsterdam2011 »

Beste Lezers,

Bedankt voor het lezen van mijn vraag.
Het volgende;

Ik werk nu sinds een week bij een organisatie/stichting en zit dus in mijn proefmaand van een maand. Ik heb inmiddels een intredingsgesprek gehad (uitleg cao e.d.) en een arbeidsvoorwaardengesprek gehad. In het gesprek hebben we mondelingen afspraken gemaakt over loon en dergelijken. De teamleider van het arbeidsvoorwaardengesprek heeft de afspraken in de vorm van een invullijst naar de afdeling P&O gestuurd. Nu schijnt het 3 weken te duren voordat ik van P&O het contract opgestuurd krijg. Ik heb dus nu niets getekend.
Ik ben nu precies een week aan het werk in mijn proeftijd.

Gisteren werd ik gebeld door mijn vorige werkgever of ik terug wil komen met meer salaris. Opzich wil ik graag terug.

Ik wil dus mijn proefmaand vroegtijdig beeindigen maar wil wel salaris ontvangen voor de dagen dat ik werkzaam ben geweest in mijn proefmaand, dat zal in totaal 2 weken worden. Nu is mijn vraag of ik deze dagen wel uitbetaald kan krijgen aangezien ik dus nog geen contract heb getekend en dit dus nog wel even kan duren. Ik weet dat het mondeling is afgesproken maar volgens mij moet ik het eers op schrift hebben, dit kan dus nog wel even duren.

Mijn vraag aan jullie is of de stichting verplicht is mij deze 2 weken uit te betalen?
De weken dat ik werkzaam ben geweest ben ik altijd op tijd geweest, en heb mij goed ingezet.

Verder zou ik wel wat tips kunnen gebruiken hoe ik het beste mijn proefperiode kan beeindigen. Wat is de beste manier?

Alvast vriendelijk bedankt,

Gr.

Leo The Emperor

Re: proefmaand / uitbetaling / opzegging

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Mijn vraag aan jullie is of de stichting verplicht is mij deze 2 weken uit te betalen?
Het antwoord hierop is :Ja. Alle gewerkte uren dienen betaald te worden
Verder zou ik wel wat tips kunnen gebruiken hoe ik het beste mijn proefperiode kan beeindigen. Wat is de beste manier?
Een proeftijd is voor beide partijen , om te "proeven" hoe goed de samenwerking bevalt.

Je kunt dus gewoon naar je leidinggevende toestappen en zeggen dat je ermee stopt. In principe hoef je niet eens een reden op te geven. (Tevens je opzegbrief gelijk overhandigen)

Zelf zou ik altijd gewoon eerlijk zijn, en aangeven dat je van je oude werkgever een aanbod hebt gekregen wat je niet kunt weigeren.

Als je dat lastig vindt zou je ook kunnen zeggen dat je vindt dat dit werk toch niet helemaal goed bij je past, en dat het daarom beter is om dan direct te stoppen. in plaats van om verder in elkaar te investeren en later de arbeidsrelatie te verbreken.

amsterdam2011

Bedankt voor je snelle reactie:

Het volgende waarom ik ook het eerste bericht plaatste was vanwege dit:

Per 1 januari 1999 geldt de verplichting dat de proeftijd schriftelijk aangegaan moet worden, anders is zij nietig (art 652-2 BW). Dat betekent dat een mondeling overeengekomen proefperiode geen werking heeft en daarom niet ingeroepen kan worden. De medewerker kan zich dan op het standpunt stellen dat er geen proeftijd overeengekomen is. Dit is van groot belang daar opzegging terwijl er geen proeftijd is, tot een nietig of schadeplichtig ontslag kan leiden (3.4.1.).

bron: http://www.arbeidsrechter.nl/proeftijd- ... ereenkomst

Ik heb dus niets op schrift staan.. Dus ik ben beetje bang dat de stichting gaat zeggen: er is geen proefmaand want er staat niets op schrift. Hoop dat je mijn knelpunt snapt en alvast bedankt voor je reactie.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik heb dus niets op schrift staan.. Dus ik ben beetje bang dat de stichting gaat zeggen: er is geen proefmaand want er staat niets op schrift. Hoop dat je mijn knelpunt snapt en alvast bedankt voor je reactie.
Je hebt wel een proeftijd van een maand afgesproken, en ook zal er een schriftelijk contract worden opgesteld. Het is inderdaad slordig dat het contract niet klaar was bij je feitelijke indienstreding, maar in principe komt het contract eraan.

Ik weet niet bij welke CAO de stichting is aangesloten, maar als er in de relevante CAO een standaard proeftijd staat aangegeven is er ook aan de eis van een schriftelijk proeftijdbeding voldaan.

Ik begrijp dat je ongerustheid voortkomt uit de gedachte dat de stichting straks een ander contract aanbiedt (zonder proeftijd), als is afgesproken, of zelfs geheel ontkent dat je in dienst bent gekomen.

Met andere woorden dan handelt de stichting apert oneerlijk. Dat zou kunnen, maar hier zou ik zeker niet vooraf vanuitgaan, en zou dus acteren zoals ik in de eerste posting heb aangegeven.

Mocht eventueel blijken dat je hier toch met een oneerlijk werkgever van doen hebt, dan is het inderdaad lastiger, en bij ontkenning van een arbeidsovereenkomst is het verkrijgen van de 2 weken salaris niet eenvoudig.
Persoonlijk zou ik ze in dat geval in hun eigen vet laten gaarkoken

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

amsterdam2011

De hamvraag is: wat is er mondeling afgesproken over het krijgen van ontslag van de zijde van de werkgever? Als dat 1 dag is of op staande voet, dan geldt die 'opzegperiodeconditie" ook voor de werknemer. Is daarover niets afgesproken, dan zou je wellicht kunnen regelen dat je nieuwe oude werkgever in de weggaanprocedure een rol zou kunnen spelen.

Maxiem

amsterdam2011

Bedankt voor de reacties! Ik ben gerust gesteld over de informatie die jullie mij hebben gegeven. Hartelijk dank hiervoor. Ik zal de uitkomst met jullie delen zodra de procedure is afgehandeld.

vriendelijke groet.

Gesloten