LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] proeftijd ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
nefchris
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2007 14:12

proeftijd ontslag

Ongelezen bericht door nefchris »

Ik ben gisteren ontslagen in mijn proeftijd en snap het niet. Het was 1 dag voor het eindigen van de proeftijd.

6 maanden geleden benadert door de directeur van dit bedrijf en na maanden praten en uit eten gaan en besprekingen voeren ben ik aangenomen. Nu heb ik dus voor hun meteen mijn baan opgezegd dat ik had en nu ben ik 1 dag voor het eindigen van me proeftijd zonder ooit iets gehoord te hebben ontslagen.

Het was niet wat ze verwacht hadden van de functie. Ik heb geen duidelijke functie omschrijving gekregen en ook de directeur met wie ik samen zou werken was de 1e week weg, de 2e week ziek en de 3e week met klanten weg en heb hem dus niet gezien of begeleiding gehad. Ik heb voor hun alles opgegeven en ze wisten hoe ik was aangezien mijn oude werkgever aandeelhouder was en alles over mij verteld heeft en info heb gegeven.

Nu ben ik dus ontslagen zonder reden, geen enkele reactie gehad over mijn werkzaamheden behalve goede, en 1 dag voor het einde ben ik werkeloos en heb ik geen baan meer en auto en ben ik alles kwijt.

Ze wisten wat ik deed en dat was na zo'n lange sollicitatie procedure wel duidelijk voor hun.

Kan ik wat doen om een schadevergoeding te eisen, want dit is geen goed werkgeverschap en ze belazeren de boel.

bedankt
--

calvino_hobbes
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2007 15:17

Re: proeftijd ontslag

Ongelezen bericht door calvino_hobbes »

Nee, je kunt helemaal niets doen.

Als in je contract staat dat je een proeftijd hebt van een maand kunnen ze je in die maand zonder opgaaf van redenen ontslaan.
Ze kunnen zeggen, morgen hoef je niet meer terug te komen.

Het hele idee is dat je aan elkaar kunt wennen en dat je beide zonder gezeur van elkaar af komt.

Helaas, maar ik denk dat je of heel snel iets anders moet zoeken/hebben of per direct je te melden bij het UWV (kun je ook met de bus komen)

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: proeftijd ontslag

Ongelezen bericht door Kabee- »

Vervelend dat dit is gebeurd!

Het is inderdaad (helaas) juist wat calvino_hobbes al verteld heeft: In de proeftijd mag je zonder meer ontslagen worden zonder opgaaf van redenen. Ik raad u aan om een ww-uitkering aan te vragen bij het UWV. Het UWV zal bekijken of het ontslag u te verwijten valt, zo ja, dan komt u niet in aanmerking voor de ww-uitkering.

birs
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2008 13:36

Re: proeftijd ontslag

Ongelezen bericht door birs »

Een proeftijd die geldig is overeengekomen brengt voor zowel de werkgever als de medewerker het recht mee om de arbeidsovereenkomst meteen te beëindigen. Opzegging tijdens de proeftijd kan doorgaans op ieder moment plaatsvinden. Dat het zo laat is gebeurd is idd vervelend, maar helaas is hier niets tegen te doen.

Weliswaar niet dezelfde casus, maar dan krijg je er misschien een beter beeld van) => http://rechtenforum.nl/forum/thread/tit ... F/t/18272/

Gesloten