LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proeftijd / opzeggen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Svenson024

Proeftijd / opzeggen

Ongelezen bericht door Svenson024 »

Hallo,

Ik zit met een vraag/probleem:

Ik heb kortgeleden een arbeidsovereenkomst getekend bij een nieuwe werkgever (A); echter heb ik inmiddels een beter aanbod gekregen bij een andere werkgever (B). Ik heb nog geen minuut gewerkt bij werkgever A, de eerste werkdag moet nog beginnen.

Toen ik het belletje kreeg dat ik de baan had, heb ik een concept-arbeidsovereenkomst gekregen. Een soort samenvatting van de overeengekomen afspraken. Hierin wordt gesproken over een proefperiode van één maand. Echter in het definitieve contract wordt dit niet vermeld. Ik heb op diverse fora gelezen dat als een proefperiode niet wordt vermeld, er wordt uitgegaan van de wettelijke periode van één maand. Wat zijn nu de regels? Er worden tegenstrijdige meningen en ervaringen gepost op het Net waar ik niet veel wijzer van wordt.

Jullie begrijpen wel: ik wil dus per direct opzeggen bij A zodat ik bij B aan de slag kan! Ik zit er niet op te wachten dat ik dus bij werkgever A vastzit aan de opzegtermijn, want in dat geval gaat de betere baan bij werkgever B aan mijn neus voorbij...

Alvast bedankt!

langste adem

Re: Proeftijd / opzeggen

Ongelezen bericht door langste adem »

Staat er in het contract dat u valt onder een CAO ? Zoja, dan staan in die CAO mogelijk de proeftijd vermeld.
Zonee, dan kan (denk ik) alleen opgezegd worden met wederzijds goedvinden, dus in overleg met de werkgever.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Google is je vriend(of welke zoekmachine je ook gebruikt)

http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx
Bij een arbeidscontract voor onbepaalde tijd is de proeftijd maximaal 2 maanden. Als u een contract voor bepaalde tijd van langer dan 2 jaar heeft, geldt ook een proeftijd van maximaal 2 maanden. Bij een contract voor bepaalde tijd korter dan 2 jaar, geldt een maximale proeftijd van 1 maand. Dit geldt ook als u een contract voor bepaalde tijd heeft wegens vervanging bij ziekte of zwangerschap.

De lengte van de proeftijd moet voor zowel u als uw werkgever gelijk zijn. Een cao kan afwijken van de wettelijke regels over de lengte van de proeftijd. Het is dus belangrijk dat u altijd in uw cao kijkt.
Kan ik zelf ontslag nemen binnen mijn proeftijd?

Ja! Binnen uw proeftijd kunt u zelf op elk moment ontslag nemen. Zonder opzegtermijn.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Alleen wil ts nog voor de proeftijd opzeggen. Immers de arbeidsovereenkomst is nog niet eens begonnen.

Je spreekt eerst af met werkgever A dat je gaat starten, deze zegt alle andere kandidaten af en vervolgens wil je niet eens starten. Ik kan mij voorstellen dat TS nattigheid voelt.

langste adem

Ik kan me voorstellen dat de werkgever A het niet leuk zal vinden als werknemer toch heeft besloten eer maar niet te gaan werken. Bijvoorbeeld als de andere kandidaten al zijn afgezegd.

Maar in een proeftijd kan dat nu eenmaal : als werknemer op zijn 1e werkdag na een uurtje al zegt : dit is niks voor mij dan heeft hij het recht om te vertrekken. Andersom kan dat net zo goed.

Maar de vraag is hier : IS er wel sprake van een proeftijd of juist niet. De passage over de proeftijd staat niet in het ondertekende contract.
Als dat niet het geval is zit je vast aan het contract dat je hebt ondertekend. Bij een vaste aanstelling zal dat vermoedelijk 1 maand zijn (max. 2 maanden). Een tijdelijk contract kun je niet opzeggen als de werkgever het er niet mee eens is.

Ik denk dat TS het best even zijn CAO doorleest (als ie die heeft) of er sprake is van wel of geen proeftijd.
Zoniet dan kan hij het best zsm met de werkgever A om tafel kunnen zitten om een en ander te bespreken over de mogelijkheden.
Ik kan me voorstellen dat een werkgever niet echt is gebaat bij een werknemer die eigenlijk elders wil werken. Maar aan de andere kant : er is er wat voor te zeggen dat het redelijk zou zijn als de werkgever wat tijd krijgt om een ander te zoeken.
Misschien kun je dan afspreken dat je nog 2 weken werkt of iets dergelijks. Of misschien biedt de werkgever je zelfs nog ietsjes meer salaris om ervoor te zorgen dat je toch niet naar die andere werkgever gaat.

crazyme

http://www.intermediair.nl/weekblad/20130321/#12

Werknemer mag voor de proeftijd opzeggen, werkgever niet.

Wanneer je niets hebt afgesproken is de proeftijd 1 maand.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ftijd.html

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

TS
U heeft getekend bij de 1e werkgever :( , maar een proeftijd is wederzijds :wink:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:Werknemer mag voor de proeftijd opzeggen, werkgever niet.

Hier klopt niet zoveel van. Ik heb in het Burgerlijk wetboek wel regels gevonden over de proeftijd, maar die gaan over de duur. Ik heb geen artikel gevonden dat aangeeft dat een proeftijd 1 maand is tenzij anders afgesproken.

Verder lijkt het mij ook redelijk onzinnig dat een werkgever die van een werknemer af wilt dit niet zou kunnen doen voor de proefperiode maar dat wel op dag 1 zou mogen.

crazyme

alfatrion schreef:

Hier klopt niet zoveel van. Ik heb in het Burgerlijk wetboek wel regels gevonden over de proeftijd, maar die gaan over de duur. Ik heb geen artikel gevonden dat aangeeft dat een proeftijd 1 maand is tenzij anders afgesproken.

Verder lijkt het mij ook redelijk onzinnig dat een werkgever die van een werknemer af wilt dit niet zou kunnen doen voor de proefperiode maar dat wel op dag 1 zou mogen.
Misschien zou je voor de gein eens op de links moeten klikken ?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

crazyme schreef:
alfatrion schreef:

Misschien zou je voor de gein eens op de links moeten klikken ?
Proeftijd schriftelijk vastleggen

Uw werkgever moet schriftelijk vastleggen hoe lang uw proeftijd is. De maximale duur van de proeftijd hangt af van de duur van de arbeidsovereenkomst. De proeftijd is is nooit langer dan 2 maanden.
(link rijksoverheid)

in het contract staat volgens TS niets over proeftijd.
dus er staat ook niet in hoe lang de proeftijd duurt.
dat houdt in dat er dus ook geen proeftijd kan zijn, omdat de duur ervan dan in het contract zou moeten zijn vastgelegd.
Laatst gewijzigd door ruud_a op 29 apr 2014 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

3 contracten dus? Een conceptarbeidsovereenkomst, een definitief contract en dan nog een werkelijk arbeidscontract?
Het definitieve arbeidscontract waar TS het over heeft, is dus niet definitief?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:Misschien zou je voor de gein eens op de links moeten klikken ?
De eerste doet het bij mij niet. En het staat niet in de tweede.

ruud_a

snuffel1 schreef:Er is nog geen sprake van een contract, het echte contract wordt pas getekent bij in dienst treding. Iedereen kan wel googlen over een proeftijd maar Ts is helemaal nog niet in dienst getreden. Een proeftijd bij een eerste contract wordt altijd gehanteerd, het wordt anders als een contract voor bepaalde tijd wordt verlengd of omgezet wordt naar een contract voor onbepaalde tijd in dat geval mag de werkgever niet opnieuw een proeftijd hanteren.
als een proeftijd ALTIJD gehanteerd zou worden, zou het contract niet geldig zijn, omdat er niet in staat hoelang de proeftijd duurt.

ruud_a

snuffel1 schreef:Wie gaat er op mondelinge basis (u bent aangenomen) zijn/haar huidige baan op zeggen je wil tenminste iets op papier hebben toch?. Een arbeidscontract kan pas ingaan op de eerste werkdag omdat de werkgever vanaf dat moment ook een loonbetalingsplicht heeft. Mijns inziens hebben beide partijen de intentie om een dienstverband aan te gaan maar nog geen bindend arbeidscontract. Pas op de eerste werkdag worden de proeftijd de duur daarvan evenals loon e.d. besproken en bij accoord wordt het arbeidscontract door beide partijen ondertekend. Ergo als Ts daar niet wil werken dan hoeft Ts daar ook niet te gaan werken. Het zou Ts wel sieren de werkgever in kennis te stellen staat ook nog eens beter op de C.V. van Ts.
nu weet ik van veel dingen weinig, zo ook van arbeidsrecht.
ik vind uw stelling over de eerste werkdag toch wel wat merkwaardig.
binnen een sollicitatie procedure wordt over het loon gesproken, niet op de eerste werkdag.
als dat loon pas op de eerste werkdag besproken zou worden, loop je een grote kans, dat je hele sollicitatieprocedure voor niets is geweest, omdat de gekozen wernemer zegt dat hij voor dat geld niet gaat beginnen.

Svenson024

Ongelezen bericht door Svenson024 »

Dank voor de reacties, maar er is veel onduidelijkheid blijkbaar omtrent (wettelijke) proeftijd. De branche is de bioscoop- filmbranche, heeft op dit moment geen CAO, deze liep af op 1 januari van dit jaar, net zoals de horeca-CAO. In deze gevallen is het Burgerlijk Wetboek van toepassing, maar ook daar staat niet klip & klaar vermeld hoe het nu zit met proeftijd.

Terecht worden er opmerkingen gemaakt of het wel zo netjes is, misschien moet ik werkgever A een kans geven. Maar feit is dat werkgever B een significant beter aanbod heeft en mij zelf benaderd heeft via via. Daarbij is die functie ook meer wat ik ambieer. Geld is niet alles, maar speelt wel een rol.

Ik hou jullie op de hoogte, dank voor alle feedback so far;-)

langste adem

Als u zeker weet dat die andere baan veel interessanter is , zou u er later spijt van krijgen als u hem niet neemt.
Maar bel gewoon eventjes met de werkgever A, misschien maken ze er helemaal niet zo'n drama van als u wil opzeggen.

crazyme

http://www.veldlaw.nl/nl/ondernemer-/ar ... -zit-dat-/
De proeftijd is in artikel 7:652 van het Burgerlijk Wetboek strikt geregeld om misbruik te voorkomen. De proeftijd moet zowel voor werkgever als werknemer gelijk zijn, de proeftijd moet schriftelijk worden overeengekomen en mag maximaal twee maanden duren. Bij arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd, die minder dan twee jaar duren, is de proeftijd beperkt tot één maand.
Aangezien de proeftijd niet schriftelijk is overeengekomen is er geen sprake van een proeftijd.

Wanneer er geen opzegtermijn is afgesproken moet u het hele tijdelijke contract uitzitten.

Gesloten