In de nieuwste consumentengids staat dat je een rechtsbijstand verzekering kunt nemen. Je bent dan ook verzekerd voor het arbeidsrecht.
Nu wilde ik het volgende weten: Wat is het verschil tussen vakbond of lidmaatschap bij een rechtsbijstandsverzekering? Immers een rechtsbijstandsverzekering helpt je ook bij ontslag. Bij het CNV is alleen diegene die lid is verzekerd. Dus gezinsleden tellen niet mee, tenzij zij geen baan hebben.
Dus is het niet verstandiger dat je een rechtsbijstandverzekering neemt en hiermee je gehele gezin ook op kan beroepen? Een rechtsbijstandsverzekering is veel breder dan alleen het arbeidsrecht.
Nadelen zijn dan dat je geen berichtjes meer krijgt van het CNV die wijst op je rechten en die opkomt voor jouw als werknemer en onderhandelingen over de CAO.
Graag hoor ik van jullie wat jullie opinie hierin is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rechtsbijstand verzekering of lid van vakbond?
Rechtsbijstand verzekering of lid van vakbond?
Laatst gewijzigd door verzendingen op 11 jun 2011 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Rechtsbijstand verzekering of lid van vakbond?
Ik weet niet hoe het bij het CNV is, maar bij de Unie kan je ook rechtsbijstand vragen voor andere zaken dan arbeidsrecht. Dit is volgens mij dan alleen beperkt tot een keer per 5 jaar o.i.dEen rechtsbijstandsverzekering is veel breder dan alleen het arbeidsrecht.
Hai,
naast het aangehaalde punt is het natuurlijk ook zo dat de vakbond een collectief is. De vakbond kan met werkgevers organisaties en de overheid onderhandelen over de cao, en in geval van massa ontslagen (om maar wat voorbeelden te noemen) ook de positie van de werknemer behartigen. Een rechtsbijstand verzekering werkt natuurlijk alleen voor het individuele lid en alleen als er ook een geschil is.
Trudy
naast het aangehaalde punt is het natuurlijk ook zo dat de vakbond een collectief is. De vakbond kan met werkgevers organisaties en de overheid onderhandelen over de cao, en in geval van massa ontslagen (om maar wat voorbeelden te noemen) ook de positie van de werknemer behartigen. Een rechtsbijstand verzekering werkt natuurlijk alleen voor het individuele lid en alleen als er ook een geschil is.
Trudy
Als je lid bent is volgens mij je gehele zin lid van de rechtsbijstand. Dus niet alleen voor het individuele lid.
In het blad van de Consumentengids is vermeld:
In het blad van de Consumentengids is vermeld:
Ik ga eerst uitrekenen hoe hoog mijn inkomen is. Want als je laag inkomen hebt, dan heb je recht op dit staat in de gids:Vakbonden verlenen van oudsher juridische ondersteuning aan hun leden bij problemen met werk en uitkering. Dit is inbegrepen in de prijs van het lidmaatschap. Maar hier zit tegelijkertijd ook een addertje onder het gras. Gezinsleden die werken moeten zelf ook lid zijn van een vakbond om verzekerd
te zijn van juridische bijstand die de bond biedt bij arbeidsgerelateerde zaken.
Goedkoper
De laatste jaren is het bij een aantal vakbonden mogelijk een aanvullende gezinsrechtsbijstandsverzekering af te sluiten, voor juridische bijstand bij niet-arbeidsgerelateerde zaken. Een aanvullende gezinsrechtsbijstandsverzekering (via, niet bij) de vakbond is goedkoper omdat hierin het dekkingsonderdeel arbeid/inkomen ontbreekt (voor dat deel moet de verzekerde zich richten tot de vakbond en niet tot de verzekeraar).
FNV en AbvaKabo
Zowel FNV Bondgenoten als de Abva Kabo bieden een aanvullende verzekering via Proteq. Die laat op zijn beurt de feitelijke rechtshulp laat uitvoeren door Das.
De verzekering bestaat uit een basisdekking met daarin consumenten-, huur- en verkeerszaken. Er is één aanvullende module 'Huiseigenaren' beschikbaar
met daarin de onderdelen koop, verkoop en bezit van de eigen woning. De jaarpremie is met €108 aantrekkelijk te noemen. De poliskosten bedragen eenmalig €8,50. De gezinssamenstelling is niet van invloed op de hoogte van de premie.
CNV
De bij vakcentrale CNV aangesloten bonden hebben geen aanvullende rechtsbijstandsverzekering. De bij het CNV-lidmaatschap inbegrepen rechtsbijstand biedt een bredere dekking dan die van de FNV-bonden waar alleen arbeidsgerelateerde zaken zijn gedekt. CNV Rechtshulp wordt uitgevoerd door een eigen verzekeringsmaatschappij, de Onderlinge Verzekeringsmaatschappij. Gezinsleden zijn bij de CNV-bonden automatisch meeverzekerd, maar alleen als ze geen werk of uitkering hebben. Anders moeten ze lid worden van een CNV-bond. De Consumentenbond vindt CNV Rechtshulp geen volwaardige rechtsbijstandsverzekering. In totaal vergoedt deze verzekering nooit meer dan €7.970. Dit is beduidend ongunstiger dan alle andere door ons geteste rechtsbijstandsverzekeringen. Ter vergelijking: voor interne kosten geldt nergens anders een maximum en de externe kosten zijn in het ongunstigste geval gemaximeerd op €12.500.
lternatieven
Gehuwden/samenwonenden met een verzamelinkomen van minder dan €34.700 kunnen een beroep doen op gesubsidieerde rechtsbijstand. Voor alleenstaanden ligt de grens op een inkomen van €24.600. Het recht op gesubsidieerde rechtsbijstand geldt alleen als het eigen vermogen minder is dan €20.661 per persoon. Meer informatie: de site van de Raad voor Rechtsbijstand.
Als het je puur om de individuele (arbeids-)rechtsbijstand gaat, dan zou ik voor een verzekering kiezen. Van een vakbond ben je in eerste instantie lid voor het collectief en pas in tweede instantie voor het individu. Dat betekent dat je niet alleen voor jou individuele hulp of rechtsbijstand betaalt, maar ook voor zaken zoals de onderhandelingen over CAO's en andere collectieve zaken. Dat is ook zeer nuttig, maar kost natuurlijk wel geld. Daarom zal een aparte verzekering als je puur kijkt naar de individuele hulp relatief voordeliger zijn. Al is de keerzijde natuurlijk dat een goede en sterke vakbond ook voor betere arbeidsvoorwaarden etc. kan zorgen en je zo de kosten van het lidmaatschap misschien op de lange termijn indirect wel terugverdient.
Vogels,
Bedankt voor je berichtje. Als je inkomen gedaald is dan kunnen ze ook een ander peiljaar nemen dacht ik?
Bedankt voor je berichtje. Als je inkomen gedaald is dan kunnen ze ook een ander peiljaar nemen dacht ik?