Ik ben op 1 maart begonnen bij mijn huidige werkgever, direct de week erna werd ik op 2 cursussen gestuurd.
Cursus 1: 2 daags, 1200 euro
Cursus 2: 3 daags, 1800 euro.
Deze cursussen hebben wel met elkaar te maken, het is voor hetzelfde programma, maar het zijn totaal andere onderwerpen, 1 is voor ontwikkeling, andere voor design.
Ze worden ook niet als pakket aangeboden, maar als losse cursussen.
Nu kwam mijn werkgever direct de eerste week (voor ik wist wat de kosten waren, wat onze algemene bedrijfsbepalingen(ABB) erover zeggen en zonder te weten dat het losse cursussen waren) met een studie overeenkomst.
maar daar stonden wat fouten op, dus ik heb dat gemeld en dit zouden ze aanpassen.
Vervolgens heb ik er zelf nog 2 keer naar gevraagd en kreeg als antwoord dat het nog geregeld werd.
Nu bijna half jaar later kwamen ze ineens met de vernieuwde studie overeenkomst.
De aanleiding dat ze nu alsnog hiermee komen is omdat ik mijn baas geïnformeerd heb over het feit dat ik een aanbieding van een andere werkgever heb ontvangen, zeer duidelijk bij vermeld dat ik momenteel niet op zoek ben naar ander werk, en dat ik geen intentie heb om te vertrekken, maar puur informatief vermeld dat ik een aanbieding heb gekregen.
Binnen 2 dagen ligt er plots een Studieovereenkomst op mijn bureau
allereerst staat hier geen termijn op en ook geen bedrag.
Daarnaast staat er als tekendatum 9 Maart 2015 onder, dat kan natuurlijk ook niet aangezien ik hem vandaag 13 Augustus pas gekregen heb.
Maar in de tussentijd heb ik onze ABB wat beter bekeken en daar staat het volgende:
Mij valt het volgende op:Artikel 10.4 Studiefaciliteitenregeling
5. Voor studies die langer dan 1 jaar duren of waarbij de totale opleidingskosten het bedrag van EUR 2.000,00 Exclusief BTW overstijgen geldt een terugbetalingsregeling, indien de Arbeidsovereenkomst tijdens of binnen een bepaald tijdvak na het behalen van het diploma c.q. afronden van de studie eindigt of beëindigd wordt. Het betreft hier iedere beëindiging van de Arbeidsovereenkomst, ongeacht of de beëindiging van rechtswege, op initiatief van de werkgever, op initiatief van de werknemer of door de rechter plaatsvindt.
7. Ingeval de Arbeidsovereenkomst eindigt binnen 24 maanden na afronden van de studie, moet de werknemer de studiekosten naar tijdsevenredigheid terugbetalen, in die zin dat de werknemer een bedrag moet terugbetalen dat gelijk is aan de studiekosten verminderd met één vierentwintigste deel van de studiekosten, voor iedere maand verstreken is na het behalen van het diploma / certificaat dan wel, als de studie niet met een diploma/certificaat is afgerond, na de laatste lesdag.
1, mijn studie / cursus komt niet in aanmerking aangezien deze onder de 2000 euro Excl valt.
Samen zijn de kosten van beide studies wel hierboven, maar dit zijn expliciet 2 verschillende cursussen.
Mogen zij dit samenvoegen tot 1 bedrag en 1 overeenkomst?
Mij gaat het er voornamelijk om dat ze mij nu feitelijk verplichten om 2 jaar hier in dienst te blijven, bij uitdiensttreding verrekenen ze dit namelijk met nog te ontvangen loon.
Waardoor ik ineens een maand zonder inkomsten zou komen zitten.
dat is een gat dat ik niet kan opvangen aangezien ik op mijzelf woon.
Ik zou graag weten of zij deze cursussen inderdaad mogen bundelen.
En of ze dit op mijn loon mogen inhouden ipv een terugbetalingsregeling of iets dergelijks.
Met Vriendelijke Groet,
Mike