LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studiekosten terugbetalen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
martoex

studiekosten terugbetalen

Ongelezen bericht door martoex »

mijn vriendin kan door een hernia haar huidige beroep niet meer uit oefenen. de rugklachten komt dan ook door de arbeidsomstan digheden van haar werk. nu is ze gedwongen ander werk te doen. ze heeft dan ook een nieuwe baan gevonden en haar ontslag ingediend. ze heeft nog wel studiekosten die ze terug moet betalen omdat ze ontslag neemt binnen een bepaalde tijd. nu is mij vraag of dit zo maar kan omdat ze gedwongen wordt om ontslag te nemen door haar klachten die ze daar heeft opgelopen. is hier dan geen tegoemkoming of regeling voor?

Bor Komorovski

Re: studiekosten terugbetalen

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik zit niet erg in het arbeidsrecht maar heb het idee dat de opleiding en de rugklachten twee aparte verhalen zijn. Als je hebt afgesproken de kosten terug te betalen als je -ongeacht welke reden- binnen een bepaalde periode ontslag neemt, dan moet je terugbetalen. Gezondheidsschade door het werk zou je wellicht op de werkgever kunnen verhalen (schakel professionele rechtsbijstand in en denk na voor je wat doet!!!), maar dat staat gehaal los van de opleiding.

NewDutchie

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Vermeld even naam en vestigingsplaats van het bedrijf hier op het forum.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ze 'zomaar' ontslag heeft genomen, dus zonder verder van tevoren daarover te overleggen met de werkgever, dan denk ik dat ze de kosten wel zal moeten betalen. Maar ik weet niet of zij dit gedaan heeft.

Als je rugklachten hebt en daardoor je werk niet meer kunt uitvoeren, dan ga je in het algemeen eerst naar de dokter en de bedrijfsarts etc., en zal er een vorm van arbeidsongeschiktheid moeten worden vastgesteld. En als je als gevolg van die arbeidsongeschiktheid in overleg met de werkgever ander werk gaat zoeken, dan is dat denk ik wel een argument dat ze de kosten niet hoeft terug te betalen.

Maar zoals ik het hier lees, is het hier dus niet zo gegaan, maar heeft ze al die sgtappen buiten de werkgever om gedaan. Ik denk dat je dan gewoon zult moeten betalen. Al worden studiekosten ook vaak door een nieuwe werkgever overgenomen, als je dat van tevoren aangeeft.

Gesloten