LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studieovereenkomst

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
dylanio

Studieovereenkomst

Ongelezen bericht door dylanio »

Dag,

Ik heb sinds anderhalf jaar een studieovereenkomst met mijn werkgever, hierin staat dat ik de studiekosten terug moet betalen bij vroegtijdig beeindigen of ontslag. Nu is het zo dat ik een andere baan heb gevonden en nu zou ik 10150 euro terug moeten betalen. In mijn studieovereenkomst staat dit bedrag niet vermeld en ik was hiervan ook niet op de hoogte, is hier iets tegen te doen?

Mvg

prem

Re: Studieovereenkomst

Ongelezen bericht door prem »

Nee, dit wordt dokken. In de keukenwereld wordt deze clausule vaak toegepast, en dat gaat het over serieuzere bedragen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

dylanio schreef:Dag,

Ik heb sinds anderhalf jaar een studieovereenkomst met mijn werkgever, hierin staat dat ik de studiekosten terug moet betalen bij vroegtijdig beeindigen of ontslag. Nu is het zo dat ik een andere baan heb gevonden en nu zou ik 10150 euro terug moeten betalen. In mijn studieovereenkomst staat dit bedrag niet vermeld en ik was hiervan ook niet op de hoogte, is hier iets tegen te doen?

Mvg
Het bedrag is misschien wel onderhandelbaar, maar is op zich geen raar bedrag. U geeft aan dat er wel iets over wordt gezegd in de overeenkomst, waarom niet eerst bij uw huidige baas vragen over wat voor bedragen dit zal gaan? U kunt denk ik meer verdienen bij de nieuwe baas, dat zal misschien de reden voor overstappen zijn. Uw huidige baas zal logischerwijs minder betalen, want met uw loon zal ook een deel opleidngsgeld betaald worden, logisch dat u bij uw nieuwe baas meer gaat verdienen.

Even voor mijn beeldvorming, is de opleiding reeds afgerond? En hoe lang zou u nog bij uw huidige baas moeten blijven?

dylanio

Bedankt voor de reactie, ik ben nog niet klaar met deze studie, tussentijds ben ik van functie veranderd waardoor deze niet meer aansluit bij mijn werkzaamheden. De studie kan bij mijn volgende baas worden vervolgd alleen mijn nieuwe werkgever zegt dat dezelfde studie aldaar veel minder kost.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Maar hoe lang duurde de overeenkomst met uw huidige baas nog?

dylanio

na afronding van de studie 3 jaar, deze is nog niet afgerond

encore

Ongelezen bericht door encore »

wie houdt zich niet aan de overeenkomst? Precies, betalen maar.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vraag in elk geval een specificatie van de kosten. En bekijk hoe je studieovereenkomst precies in elkaar zit. Gaat het om de kosten van de opleiding zelf of ook om de tijd die je er aan hebt besteed en mogelijk vergoed hebt gekregen? Reiskosten?

Het is wel gebruikelijk dat je nieuwe werkgever die kosten overneemt en dat je daar dus gaat 'afbetalen'.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

dylanio schreef:Dag,

Mvg
waarom vind u dat u uw baas met kosten op kunt zadelen voor uw studie?
die studie wordt betaalt, omdat uw baas voordeel van uw studie zou moeten hebben.
dat heeft hij niet, vandaar de clausule.
het is dus redelijk dat u voor die studie moet betalen.

het argument ik was niet op de hoogte is een flauw argument.
u zet een handtekening onder een overeenkomst.
dan moet u ook weten wat die overeenkomst inhoudt.

dit gezegd hebbende, denk ik overigens wel dat er grenzen zullen zijn, aan wat er in die studieovereenkomst kan staan.
als er bijvoorbeeld in zou staan, dat u de rest van uw leven bij het bedrijf zou moeten blijven werken omdat u een cursus hebt gevolgd van 1000 euro, zal een rechter dat waarschijnlijk niet accepteren.
maar wat die grenzen zijn, weet ik ook niet.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

In u werkgevers contract zal precies staan hoe lang u na de studie zal moeten blijven,logisch ze investeren in je.
Dat er over de kosten vd studie niet gesproken is,was het misschien geen goed idee dat wel eerst uit te zoeken vorens eraan te beginnen..( u kunt)

Voor zover ik weet is het bij heel veel bedrijven zo studie kosten werkgever omdat dit ten goede van u en u functie komt en daar zit nadeel aan en voordeel aan.
Soms wel 3 jr na afronding studie blijven...

En ga je toch weg zal het betalen worden,wat ik niet meer als logisch vind.
Tuuuuuurlijk zegt de misschien toekomstige werkgever het kan veeeel goedkoper,die denkt personeel hebben...studie zien we later wel,is het exact de zelfde studie daar,en die toekomstige werkgever die interesseert het niet ig je nou 10 of 5000 terug moet betalen...

Nog een puntje bij eventueel ontslag niet door u schuld maar bv reorganisatie of faillissement,dan is het niet u schuld en hoeft het niet terug betaald te worden,immers hier kunt u niets aan doen

Gesloten