LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Studieschuld bestaand uit "vrije dagen"
Studieschuld bestaand uit "vrije dagen"
Ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Ik had een tijdelijk contract bij mijn werkgever. Deze werkgever betaalde mijn studie niet, dat deed ik bewust zelf. Ook staat er niets in mijn contract over een studie. In het arbeidsvoorwaardenboek staat wel dat je tijd mag schrijven voor een tentamen, maar dan wel met een studie waarvoor je een regeling hebt getroffen met het desbestreffende bedrijf. Ik heb dus ook bewust nooit een studieregeling bij het bedrijf geregeld.
Aangezien ik dit niet gedaan heb, maar de 5 dagen dat ik voor het maken van een tentamen vrij nam, wel op "tentamen" heb moeten boeken, heb ik nu opeens een studieschuld bestaand uit 5 "vrije dagen".
De studieschuld is niet mijn bruto-uurloon x de uren, maar een tarief dat zo'n 40% hoger is. Ik krijg dus straks een factuur van het bedrijf, terwijl het volgens mij gewoon verrekend moet worden met de vakantie-uren. Aangezien het studieverlof officieel niet van toepassing is geweest.
Dus ik zit met een factuur van een studieschuld die puur en alleen uit "vrije" dagen bestaat, terwijl ik officieel geen studieschuld kan hebben opgebouwd (gezien vanuit contract/arbeidsvoorwaardenboek en geen regeling getroffen). Kan ik dit het beste zo aangeven of zijn er punten waar ik nog op moet letten?
Aangezien ik dit niet gedaan heb, maar de 5 dagen dat ik voor het maken van een tentamen vrij nam, wel op "tentamen" heb moeten boeken, heb ik nu opeens een studieschuld bestaand uit 5 "vrije dagen".
De studieschuld is niet mijn bruto-uurloon x de uren, maar een tarief dat zo'n 40% hoger is. Ik krijg dus straks een factuur van het bedrijf, terwijl het volgens mij gewoon verrekend moet worden met de vakantie-uren. Aangezien het studieverlof officieel niet van toepassing is geweest.
Dus ik zit met een factuur van een studieschuld die puur en alleen uit "vrije" dagen bestaat, terwijl ik officieel geen studieschuld kan hebben opgebouwd (gezien vanuit contract/arbeidsvoorwaardenboek en geen regeling getroffen). Kan ik dit het beste zo aangeven of zijn er punten waar ik nog op moet letten?
Re: Studieschuld bestaand uit "vrije dagen"
Beste Serendip, je hebt het netjes uitgelegd. Valt je bedrijf onder een CAO? Zoek dan nog even op wat daar in staat over dit gebeuren. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ze je een studieschuld aanpraten die er niet is.
Succes.
Zet je verhaal in een aangetekende brief aan het bedrijf!
Succes.
Zet je verhaal in een aangetekende brief aan het bedrijf!
Wat ik niet begrijp is waarom je de 5 vrije dagen op 'tentamen moet boeken' en niet 5 vrije dagen opneemt met als reden 'heeft u niets mee te maken werkgever' , dan gaan ze gewoon van je vrije dagen tegoed af. Nu lijkt het of je werkgeven je 5 vrije dagen heeft laten 'bijkopen'. Dat tarief ligt inderdaad zo'n 40% hoger.Aangezien ik dit niet gedaan heb, maar de 5 dagen dat ik voor het maken van een tentamen vrij nam, wel op "tentamen" heb moeten boeken, heb ik nu opeens een studieschuld bestaand uit 5 "vrije dagen".
-
ja ik ben het met prosman eens...
waarom heb je geschreven dat je tentamen had?dat jij vrij bent of neemt gaat hun toch niets aan?
dus wellicht misschien zelf een foutje gemaakt??
door het verkeerd aan te geven? dat zou ook kunnen
waarom heb je geschreven dat je tentamen had?dat jij vrij bent of neemt gaat hun toch niets aan?
dus wellicht misschien zelf een foutje gemaakt??
door het verkeerd aan te geven? dat zou ook kunnen
Ik had eerst, zoals ook in 2011, gewoon op "verlofuren" geschreven. Maar toen kreeg ik te horen van degene die mijn uren controleert, dat ik het maar gewoon op "tentamen" moest schrijven. Dit heb ik dus ook gedaan (ook omdat ik dacht dat het geen invloed had, aangezien er geen regeling is getroffen en het officieel niet kon, dus in mijn eigen "verlofuren"lijst (die ik zelf in Excel bijhoudt) heb ik dus gewoon die dag als "verlof" geschreven) aangezien het toch verrekend zou worden aan het einde van het jaar.
Maar nu maken ze er dus opeens zo maar een studieschuld van, terwijl ik volgens het arbeidsvoorwaardenboek niet eens op die code iets had mogen boeken. (Kwam ik ook pas achter na het lezen van het arbeidsvoorwaardenboek, had er verder niet bij stilgestaan wat voor gevolgen dit zou hebben.) Maar omdat dit dus in hun voordeel is, wordt het kennelijk niet verrekend.
Geen CAO trouwens
Maar nu maken ze er dus opeens zo maar een studieschuld van, terwijl ik volgens het arbeidsvoorwaardenboek niet eens op die code iets had mogen boeken. (Kwam ik ook pas achter na het lezen van het arbeidsvoorwaardenboek, had er verder niet bij stilgestaan wat voor gevolgen dit zou hebben.) Maar omdat dit dus in hun voordeel is, wordt het kennelijk niet verrekend.
Geen CAO trouwens
-
nou dan spreek je diegene even aan die dat jou adviseerde en of het even terug gedraaid kan worden,
beetje bedrijf met een goede hrm afdeling die kan dat wel....
succes
beetje bedrijf met een goede hrm afdeling die kan dat wel....
succes
Wellicht ging degene die u dit adviseerde er ten onrechte van uit dat u de uren gecompenseerd kreeg vanwege de studieregelingen. U had zich eigenlijk toen al kunnen en zelfs wel moeten realiseren dat dit dus verkeerd is en het gewoon ingeboekt had moeten worden als verlof en van het verlofsaldo af had gemoeten.Serendip schreef:Ik had eerst, zoals ook in 2011, gewoon op "verlofuren" geschreven. Maar toen kreeg ik te horen van degene die mijn uren controleert, dat ik het maar gewoon op "tentamen" moest schrijven. Dit heb ik dus ook gedaan ...
Ik ben wel van mening dat het bedrijf zich ook zou mogen realiseren dat er iets mis is gegaan en de uren alsnog verrekenen met het openstaande verlof. Ik neem hierbij even aan dat de dagen die u hiervoor vrij heeft genomen ook daadwerkelijk nog over heeft. Maarja da's mijn mening en daar kunt u weinig mee. U kunt ook eens advies inwinnen bij het juridisch loket waar een eerste advies doorgaans gratis is.
Omdat ik dus "plotseling" uit dienst ben gegaan, kom ik dus ook die dagen tekort aan verlof. (Had het zo gepland dat ik aan het eind van het jaar gewoon uitkwam, maar met 4 maanden minder, scheelt dat dus ook 8 dagen verlof)
Hoe zit het dan precies? Moeten zij deze uren "te veel opgenomen verlof" dan verrekenen met mijn "gewerkte uren" van september. Of is het zo dat ik dan deze dagen toch als "vrije dagen" zal moeten kopen?
Want anders is het natuurlijk van het bedrijf ook niet echt correct om het als studieschuld te zien, maar dan maakt het voor mij zelf volgens mij niets uit?
Hoe zit het dan precies? Moeten zij deze uren "te veel opgenomen verlof" dan verrekenen met mijn "gewerkte uren" van september. Of is het zo dat ik dan deze dagen toch als "vrije dagen" zal moeten kopen?
Want anders is het natuurlijk van het bedrijf ook niet echt correct om het als studieschuld te zien, maar dan maakt het voor mij zelf volgens mij niets uit?