Dag wijze mensen,
Ik heb een vraag die ik niet bij elkaar gegoogled krijg. Ik krijg binnenkort een contract aangeboden voor drie maanden bij de werkgever waar ik nu een jaarcontract heb.
Mogelijk zal het me echter lukken om een jaarcontract ergens anders te krijgen, ook voor een hoger salaris (wat de voorkeur heeft).
A) Als ik eenmaal getekend heb, bijvoorbeeld voor ingang van 10 februari, kan ik voordat 10 februari ingaat nog opzeggen als ik een andere baan heb? Of zit ik na ondertekening aan het contract vast? en
B) Moet ik de drie maanden dan uitdienen? Of kan ik er bijvoorbeeld na een maand onderuit?
Ik neem aan dat er geen proeftijd bij zal zitten, omdat: (1) dat mag niet meer vanaf 2015? (2) ze hebben me al een jaar in dienst gehad voor vergelijkbaar werk.
Nou, dat is het verhaal, ik kom er niet uit . Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop van iemand te horen!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tijdelijk contract (3 maanden) opzeggen voor ingang
Re: Tijdelijk contract (3 maanden) opzeggen voor ingang
Je weet het al, maar toch vraag je het? Of wil je iets speciaals horen?
Natuurlijk ga je niks meer verdienen, maar dat mag je wel blijven hopen...
Natuurlijk ga je niks meer verdienen, maar dat mag je wel blijven hopen...
-
Je moet wel oppassen als je serieus iets anders op het oog hebt.
Bij een tijdelijk contract kan het inderdaad zo zijn dat je "eraan vast zit" bij dat bedrijf waar je een contract aangaat. In tegenstelling tot bij een vaste aanstelling, dan heb je vaak 1 maand opzegtermijn en dan ga je weg.
Als je bij een tijdelijk contract geen proeftijd meer hebt, en er staat verder niets over voortijdig opzeggen vermeld in je contract heb je gewoon je contract van 3 maanden uit te dienen. Tenminste, als de werkgever je niet wil laten gaan. Opzeggen kan dan alleen met wederzijds goedvinden.
Bij een tijdelijk contract kan het inderdaad zo zijn dat je "eraan vast zit" bij dat bedrijf waar je een contract aangaat. In tegenstelling tot bij een vaste aanstelling, dan heb je vaak 1 maand opzegtermijn en dan ga je weg.
Als je bij een tijdelijk contract geen proeftijd meer hebt, en er staat verder niets over voortijdig opzeggen vermeld in je contract heb je gewoon je contract van 3 maanden uit te dienen. Tenminste, als de werkgever je niet wil laten gaan. Opzeggen kan dan alleen met wederzijds goedvinden.
-
Je stelt twee vragen.
Vraag A. Ja dan zit je er aan vast en je kan niet zomaar opzeggen.
Vraag B. Of je een tijdelijke arbeidsovereenkomst tussentijds kan opzeggen hangt af van de bepalingen in die arbeidsovereenkomst.
Staat er niets in: dan kan je niet opzeggen. Staat er wel iets in over opzeggen? Dan volg je die regel.
De werkgever moet sinds 1/1/2015 wel schriftelijk melden of hij de overeenkomst aan het einde van die drie maanden wil beeindigen.
Vraag A. Ja dan zit je er aan vast en je kan niet zomaar opzeggen.
Vraag B. Of je een tijdelijke arbeidsovereenkomst tussentijds kan opzeggen hangt af van de bepalingen in die arbeidsovereenkomst.
Staat er niets in: dan kan je niet opzeggen. Staat er wel iets in over opzeggen? Dan volg je die regel.
De werkgever moet sinds 1/1/2015 wel schriftelijk melden of hij de overeenkomst aan het einde van die drie maanden wil beeindigen.
Die regel geld alleen voor overeenkomsten van zes maanden of meer.DoeHetZelfNotaris schreef:De werkgever moet sinds 1/1/2015 wel schriftelijk melden of hij de overeenkomst aan het einde van die drie maanden wil beeindigen.