Ik heb totaal 4 jaar en 3 maanden voor dezelfde opdrachtgever exact hetzelfde werk gedaan, via 3 verschillende payrollbedrijven. (1e werkgever 6 maanden, 2e 2 jaar en 3 maanden en via mijn huidige werkgever 1,5 jaar. De overgang naar andere payrollbedrijven waren geheel op initiatief van mijn opdrachtgever. Ik zit nu ziek thuis en mijn contract wordt niet verlengd. Als ik me goed heb ingelezen heb ik nu recht op een transitievergoeding voor 4 jaar en 3 maanden, ongeveer 3000 euro bruto. Ik heb van de eerste 2 payrollbedrijven geen transitievergoeding gevraagd of ontvangen.
Mijn vragen:
-Mijn contract loopt 27 dec. af. Volgend jaar is de transitievergoeding lager. Gaat het voor de hoogte van de transitievergoeding om de einddatum van mijn contract of om de datum dat ik aanspraak maak op de transitievergoeding?
-Moet ik als ik om een transitievergoeding vraag ook bewijs meesturen dat er sprake is van opvolgend werkgeverschap? (contracten, loonstrookjes etc)
-Mocht mijn werkgever niet akkoord gaan met het betalen van een transitievergoeding, wat kan ik dan het beste doen?
Ik heb een rechbijstandsverzekering maar die heb ik afgesloten na aanvang van mijn laatste contract, waar al in staat dat het niet wordt verlengd, dus die weigert mij te helpen.
Ik heb te veel eigen vermogen om aanspraak te maken op gesubsidieerde rechtshulp (juridisch loket/pro deo advocaten).
Natuurlijk ben ik bereid te betalen voor een jurist/advocaat, maar ik loop liever niet het risico dat ik hoge kosten maak en toch geen transitievergoeding krijg, dus ik geef de voorkeur aan een no cure no pay deal of iets dergelijks.
Graag jullie advies.
Bij voorbaat hartelijk bedankt!
Selene
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Transitievergoeding opvolgend werkgeverschap
Re: Transitievergoeding opvolgend werkgeverschap
Voor de transitievergoeding wordt gekeken naar de datum waarop het (laatste) contract eindigt.
Je werkgever zou kunnen vragen om bewijzen, maar waarschijnlijk zul je in eerste instantie voldoende hebben aan een duidelijk overzicht van de verwerkte periodes, met daarbij natuurlijk dat het om de zelfde afdeling/soort werk gaat.
Voorbeeldbrieven kun je wel op internet vinden. Als ze daarna niet akkoord gaan, dan kun je altijd een arbeidsrecht advocaat vragen. Dat kost ook geen kapitaal.
Je werkgever zou kunnen vragen om bewijzen, maar waarschijnlijk zul je in eerste instantie voldoende hebben aan een duidelijk overzicht van de verwerkte periodes, met daarbij natuurlijk dat het om de zelfde afdeling/soort werk gaat.
Voorbeeldbrieven kun je wel op internet vinden. Als ze daarna niet akkoord gaan, dan kun je altijd een arbeidsrecht advocaat vragen. Dat kost ook geen kapitaal.
Selene
vindt dit leuk