Hallo,
Ik zit met een probleem op mijn werk. Ik werk al 11 jaar in het ziekenhuis. Mijn huidige afdelingshoofd verplicht mij meer te werken, omdat je in het ziekenhuis, zoals zij het vertelde, flexibel moet zijn.
Ik heb een contract voor gem. 10 uur (2 ochtenden), maar het gebeurt nu regelmatig dat ik 3 of 4 ochtenden moet werken. Toen ik mijn hoofd hier over aansprak vertelde zij dat dit heel normaal is en ik dus moest werken.
In mijn CAO kan ik hier niets over terug vinden, behalve dat de werknemer mag aangegeven dat zij meer wil werken (niet de werkgever).
Wat moet ik doen? Het is zelfs zo erg dat ze mij inroosteren op dagen die ik heb aangegeven niet te kunnen werken ivm oppassen kleinkinderen.
Ik ben ten einde raad, HELP!
Bo
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplicht meer werken?
Re: Verplicht meer werken?
Hai,
Het is een beetje afhankelijk wat er precies in uw contract staat. Een contract van 10 uur per week is simpel weg 10 uur per week. Meer mag u niet verplicht worden. Staat er 'gemiddeld 10 uur per week' en geen nadere specificatie betekent dat dat er over 4 weken gemiddeld 10 uur per week gewerkt moet worden. (dus dan kunt u best 40 uur op 1 week moeten werken en dan 3 weken niet) Het kan zijn dat er in uw contract een flexibiliteits clausule staat dan wordt het gecompliceerd. Punt is, zonder uw contract is het onduidelijk wat nu het geval is.
Verder is het wel zo dat uw werkgever u gewoon mag inroosteren, bij een deeltijd contract waarin niet staat welke dagen u niet beschikbaar bent mag de werkgever u dus inroosteren wanneer hij er zin in heeft. U kunt dus niet afdwingen op bepaalde dagen niet te werken.
Trudy
Het is een beetje afhankelijk wat er precies in uw contract staat. Een contract van 10 uur per week is simpel weg 10 uur per week. Meer mag u niet verplicht worden. Staat er 'gemiddeld 10 uur per week' en geen nadere specificatie betekent dat dat er over 4 weken gemiddeld 10 uur per week gewerkt moet worden. (dus dan kunt u best 40 uur op 1 week moeten werken en dan 3 weken niet) Het kan zijn dat er in uw contract een flexibiliteits clausule staat dan wordt het gecompliceerd. Punt is, zonder uw contract is het onduidelijk wat nu het geval is.
Verder is het wel zo dat uw werkgever u gewoon mag inroosteren, bij een deeltijd contract waarin niet staat welke dagen u niet beschikbaar bent mag de werkgever u dus inroosteren wanneer hij er zin in heeft. U kunt dus niet afdwingen op bepaalde dagen niet te werken.
Trudy