LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volgens werkgever is er geen werk meer voor mij

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Charlie78

Volgens werkgever is er geen werk meer voor mij

Ongelezen bericht door Charlie78 »

Een half jaar geleden ben ik door omstandigheden ziek geworden en heb daardoor 6 weken thuis gezeten. Daarna weer langzaam aan het werk gegaan, maar op een andere afdeling omdat er werd gezegd dat mijn oude afdeling te druk was voor mijn herstel.

Na enige tijd is besloten (van beide zijde) dat het beter is voor mijn gezondheid en de continuïteit van de afdeling om helemaal niet meer terug te keren naar mijn oude afdeling.

Ik ben inmiddels weer volledig aan het werk en werk fulltime op de afdeling waar ik ook ben gere-integreerd.

Gisteren een gesprek gehad met P&O en ineens kreeg ik de mededeling dat er geen werk meer is voor mij en dat ik buiten dit bedrijf voor werk moet gaan zoeken.

Dit kan toch niet zomaar? Wat zijn mijn rechten in deze situatie?

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd en werk er inmiddels 8 jaar.
Ik heb in 8 jaar tijd alleen maar goede beoordelingen gehad, zelfs tijdens mijn ziek zijn.

rozemarijntje

Re: Volgens werkgever is er geen werk meer voor mij

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ze kunnen je idd niet zomaar ontslaan!

als ze je willen ontslaan,dan zitten daar wel bepaalde voorwaarden aanvast.

1 werkgever moet aan kunnen tonen in jou geval dat er geen werk meer is,of ander werk wat je eventueel zou kunnen doen.
2 hij zal het aan moeten vragen bij de kantonrechter
3 er hangt een fikse ontslag vergoeding aan vast,oftewel de zo genoemde gouden handdruk...

kijk even op
www.ontslag.nl

daar zal je van alles kunnen vinden wat je rechten zijn enz

ga niks akkoord!! ook niet als ze komen met een leuk bod...
dan neem je namelijk ontslag!
niet doen dus....werkgever probeert jou nu bang te maken en kijkt of je er zogezegd intrapt...
weet donders goed dat het niet 123 gaat...

succes

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Charlie78 schreef:Een half jaar geleden ben ik door omstandigheden ziek geworden en heb daardoor 6 weken thuis gezeten. Daarna weer langzaam aan het werk gegaan, maar op een andere afdeling omdat er werd gezegd dat mijn oude afdeling te druk was voor mijn herstel.

Na enige tijd is besloten (van beide zijde) dat het beter is voor mijn gezondheid en de continuïteit van de afdeling om helemaal niet meer terug te keren naar mijn oude afdeling.

Ik ben inmiddels weer volledig aan het werk en werk fulltime op de afdeling waar ik ook ben gere-integreerd.

Gisteren een gesprek gehad met P&O en ineens kreeg ik de mededeling dat er geen werk meer is voor mij en dat ik buiten dit bedrijf voor werk moet gaan zoeken.

Dit kan toch niet zomaar? Wat zijn mijn rechten in deze situatie?

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd en werk er inmiddels 8 jaar.
Ik heb in 8 jaar tijd alleen maar goede beoordelingen gehad, zelfs tijdens mijn ziek zijn.
Ben je lid van een vakbond,schakel die in

anita1971

Ongelezen bericht door anita1971 »

Een vakbond constateert dat ze niets voor je kunnen betekenen en "that's it".

Ik heb het voor 10 jaar terug meegemaakt.
Zwaar herseninfarct gehad, half jaar gerevalideerd en toen weer langzaam aan het werk.
Ik was inmiddels zover dat ik op 50% zat, de dag van mijn eerdere herseninfarct breekt aan, ik word bij mijn manager geroepen, mevrouw bedankt voor uw inzet, vanaf nu scheiden onze wegen.
TOT ZIENS!!

Heb gelijk de vakbond gebeld en die konden niets voor mij doen...........

Gelukkig na 10 jaar nog steeds heel goed contact met mijn vroegere collega's.

rozemarijntje

nee zo en zo moet ze niks accepteren..

juridisch loket kan je nog bellen om advies,die geven dat 1 malig gratis.
misschien heb je nog rechtsbijstand?die kunnen je ok advies geven...

maar ze mogen je niet 123 ontslaan...
wat ze nu doen is gewoon kijken of je bang wordt en op zoek gaat naar ander werk,om de arbeidsverhouding nog leuk blijft ,dat ewet ik niet...

@anita
tja je hebt er horken bij hoor van werkgevers..

maar goed,was het ontslag al aangevraagd?moeten dat doen?
neem aan dat je wel wat mee hebt gekregen?
en had je een vast contract?

dat heeft ts wel..

Charlie78

Ik ben niet aangesloten bij een vakbond, dus kan hier sowieso niet bij terecht.

Als ik het goed heb begrepen is een rechtsbijstandverzekering nu te laat, want die helpen je na inschrijving pas na enkele maanden.
En zolang gaat het niet duren voordat deze bom barst.

rozemarijntje

ja idd,rechtsbijstand moet geloof ik 3 mnd tussen zitten voor je van iets op de hoogte bent,dus daar heb je niks meer aan.

maar je kan wel even juridisch loket bellen...

Charlie78

Ik heb zojuist de rechtswinkel gebeld en zij gaven mij het advies om even helemaal niets te doen (behalve natuurlijk gewoon mijn werk).

Ik moet eerst even afwachten of zij met een ontbindingscontract komen. Als dit het geval is, mag ik absoluut nergens op reageren en dus niets tekenen en dan eerst met dat contract naar de rechtswinkel.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Is dit onderdeel van een collectief ontslag of gaat het alleen om jou? Wat zegt de OR?

rozemarijntje

juist!

@gjvdz
nee volgens mij willen ze alleen charlie weg hebben

Charlie78

Het gaat inderdaad alleen om mij.

Het valt wel op dat iedereen die de laatste maanden zelf is vertrokken vanwege een nieuwe baan niet meer worden vervangen. Het werk dat vrijkomt wordt verdeeld over de bestaande medewerkers.

rozemarijntje

gaat het niet zo goed met het bedrijf?
minder werk?zoek dat eens uit...

Charlie78

Ik heb inderdaad wel het idee dat ze zwaar weer verwachten, maar er wordt door het management niet over gepraat.

Er is een erg grote concurent opgestaan en dat gaan ze binnen het jaar heel goed voelen. Ik begrijp daarom ook wel dat zij nu al stappen aan het ondernemen zijn om te bezuinigen. Omdat ik momenteel geen vaste functie heb en dus zwevend ben, ben ik een logische eerste stap.

Ondanks dat ik hun motivatie tot op zekere hoogte snap, neemt het niet weg dat ik natuurlijk eerst voor mijzelf wil zorgen.

rozemarijntje

ja vaste functie of niet,je hebt een vast contract...
dus ...als ze van je af willen doen ze het maar via de wettelijke manier..
maar als je echt het idee krijgt dat er straks meer gaat komen...dat de zaak over de kop gaat zeg maar..(.dan heb je uiteindelijk niks meer ben je alles kwijt..)
dan zou je zelf als nog naar iets anders kunnen gaan zoeken en dan komen met...joh ik kan een andere baan krijgen maar ,wat is het jullie waard dat ik wegga..snap je hoe ik het bedoel?

zo niet...blijven zitten en doen wat ze zeiden van juridisch loket of rechtswinkel...

succes

Charlie78

Het gaat zeker niet zo slecht met ze dat ze over de kop gaan.

Er is net een sollicitant geweest voor een 2e gesprek. En er is vandaag een nieuw persoon begonnen (toch knap als er niet genoeg werk voor mij is). Dat doen ze niet als het te slecht gaat.

Dus dat betekent dat ik maar moet blijven zitten waar ik zit en afwachten en inderdaad niets toestemmen of ondertekenen.

rozemarijntje

juist!!! niks doen ,lekker op je werk verschijnen,positief zijn!
goed je werk doen...zodat ze niks kunnen vinden....

en niks aanvaarden...

succes

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De werkgever kan het ontslag aanvragen bij het UWV, maar dient te motiveren waarom er geen werk meer is voor jou (economische reden) , en tevens dat je ook geen ander werk binnen het bedrijf kan doen, omdat je daarvoor niet geschikt zou zijn.

Als je werkgever deze aanvraag naar het UWV stuur krijg je van het UWV de gelegenheid om hier op te reageren, en dus protest aan te tekenen.

Het UWV beslist dan uiteindelijk op basis van de ingekomen stukken of de ontslagvergunning wel of niet wordt afgegeven. Als de ontslagvergunning wordt afgegeven krijg je in principe dan ook geen vergoeding en ben je na de opzegtermijn werkeloos.

Dit is de lange weg, en duurt vaak meer dan een half jaar.

Als de werkgever sneller wil handelen kunnen ze je ook een vasstellingsovereenkomst voorleggen , waarbij je een vergoeding krijgt bij opzegging. Met de juiste formulering van deze vaststellingsovereenkomst komt je WW niet in gevaar.

Als je weigert om een vaststellingsovereenkomst te tekenen kan je werkgever ook via het kantongerecht ontslag aanvragen. In dat geval beslist de kantonrechter over een eventuele vergoeding.

Het beste is vaak om niet te snel te handelen, maar eerst de kat uit de boom te kijken. Ook kun je goed een betrouwbaar familielid inschakelen, omdat je soms overmand door emoties de verkeerde dingen kunt zeggen of doen

Gesloten