LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volgorde opnemen vakantieuren

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
BWesseling

Volgorde opnemen vakantieuren

Ongelezen bericht door BWesseling »

Beste lezers,

ik heb uit 2012 nog een aantal vakantieuren staan.
Ik heb van mijn werkgever een overzicht gekregen van mijn saldo vakantieuren en daar staan alleen de uren van 2013 op vermeld (en de opgenomen dagen van 2013)
Nu ben ik bekend met de nieuwe wet mbt de vakantie uren. Mijn vraag is echter, welke uren moet mijn werkgever het eerst aanspreken, maw de dagen die ik begin 2013 heb opgenomen, komen die van het saldo van 2012 of 2013?

Vriendelijke groet

BWesseling

Re: Volgorde opnemen vakantieuren

ik zie dat ik deze in een verkeerd onderp staat, excuses

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De dagen die als eerste vervalen of verjaren worden als eerste aangesproken.

Dus eerst de eerste vier weken van 2012, daarna de eerste vier weken van 2013, daarna de overige dagen uit 2012 en tot slot de overige dagen uit 2013. Als u vakantiedagen heeft die heel oud zijn, kan dit anders uitpakken.

BWesseling

Dank voor het antwoord.
Ik lees inderdaad elders ook dat dit de 'gewenste' gang van zaken is. Staat dit ergens vermeld? CAO? Wet? Kan ik dit hard maken of moet ik hopen op de goedheid van mijn werkgever?

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het staat in de wet maar wij kunnen natuurlijk niet in jouw CAO kijken. Dat mag je zelf even doen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Hierbij hoe bij ons is gecommuniceerd destijds in 2012

Ten gevolge van een wetswijziging zijn er sinds dit jaar diverse verlofsoorten met verschillende vervaldata. Hierdoor moeten ze vanaf dit jaar gesplitst worden.

De volgorde voor aanvragen is:

ATV
Wettelijke dagen
Bovenwettelijke dagen

Voor 2012
P.S. Nog even een reminder voor de volgorde van aan te vragen verlofsoorten (i.v.m. de vervaldatum van het verlof):
ATV (vervallen aan het einde van het jaar)
Wettelijke dagen (vervallen per 01-07-2013)
Bovenwettelijke dagen (vervallen per 01-01-2017)

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

BWesseling schreef:Dank voor het antwoord.
Ik lees inderdaad elders ook dat dit de 'gewenste' gang van zaken is. Staat dit ergens vermeld? CAO? Wet? Kan ik dit hard maken of moet ik hopen op de goedheid van mijn werkgever?
Het lijkt me dat uw werkgever zelf ook wel ziet dat het wel heel vreemd is als hij eerst de dagen uit het nieuwe jaar aan zou spreken?

alfatrion

BWesseling schreef:Staat dit ergens vermeld?
Dit staat niet in de wet vermeld. Tot de hoogste rechter is er een zaak geweest waarbij dit speelde in de periode dat er nog een verjaringstermijn van vijf jaar geld. Bij de behandeling van deze wet is dit aangegeven. Ik heb de kamerstukken even niet paraat liggen. Het komt er op neer dat er gedaan moet worden wat voor de doorsnee werknemer het gunstigste is.
Teunbosseman schreef:Bovenwettelijke dagen (vervallen per 01-01-2017)
Dit is onjuist. Het gaat hier om verjaren en verjaring is te stuiten. Bij verjaring gaat de termijn opnieuw lopen op het moment dat je de verjaring hebt gestuit.

BWesseling

Annikaatje schreef: Het lijkt me dat uw werkgever zelf ook wel ziet dat het wel heel vreemd is als hij eerst de dagen uit het nieuwe jaar aan zou spreken?
Het staat in de nieuwe wet helaas ook niet overduidelijk. Alleen dat de uren vervallen maar niet dat de werkgever verplicht is om eerst uren 2012 aan te spreken

BWesseling

alfatrion schreef:
Dit staat niet in de wet vermeld. Tot de hoogste rechter is er een zaak geweest waarbij dit speelde in de periode dat er nog een verjaringstermijn van vijf jaar geld. Bij de behandeling van deze wet is dit aangegeven. Ik heb de kamerstukken even niet paraat liggen. Het komt er op neer dat er gedaan moet worden wat voor de doorsnee werknemer het gunstigste is.
Mijn bedrijfstak heeft geen CAO, alleen richtlijnen en daar staat niet iets over vermeld.
Ook niet in de wet dus, ik moet dus hopen dat mijn werkgever het beste met mij voorheeft?
Zijn er andere plichten wat dit betreft voor een werkgever? Bijvoorbeeld op tijd melden wat er nog open staat aan uren die komen te vervallen?

alfatrion

Nee, deze volgorde is bij de rechter afdwingbaar.

Teunbosseman
Contacteer:

alfatrion schreef:
Teunbosseman schreef:Bovenwettelijke dagen (vervallen per 01-01-2017)
Dit is onjuist. Het gaat hier om verjaren en verjaring is te stuiten. Bij verjaring gaat de termijn opnieuw lopen op het moment dat je de verjaring hebt gestuit.

Ik heb niet helemaal goed neergezet, had al zo mijn twijfels om zo te kopieeren of niet.

De zin - Bovenwettelijke dagen (vervallen per 01-01-2017) - werd ons medegedeeld in ! 2012 ! Oftewel na 5 jaar komen ze te vervallen.
Mij lijkt dat onze HRM afdeling wel weet hoe de wettelijke regels zijn. Voor je werkplezier en voortgang lijkt mij niet wijs dat je dit zou gaan stuiten als je zelf deze dagen niet opneemt terwijl je wel de mogelijkheid hiervoor krijgt.

Teunbosseman
Contacteer:

BWesseling schreef:
Annikaatje schreef: Het lijkt me dat uw werkgever zelf ook wel ziet dat het wel heel vreemd is als hij eerst de dagen uit het nieuwe jaar aan zou spreken?
Het staat in de nieuwe wet helaas ook niet overduidelijk. Alleen dat de uren vervallen maar niet dat de werkgever verplicht is om eerst uren 2012 aan te spreken

Maar jij vraagt och de uren aan om vrij te zijn ? Kan je niet selecteren welke dagen / uren eerst moeten worden aangesproken ?
Wij hebben ADP hiervoor en deze selecteerd zelf die dagen / uren welke als eerste vervallen.

Maar ik houd zelf ook een en ander bij ter eigen controle.

Teunbosseman
Contacteer:

BWesseling schreef:
alfatrion schreef:
Mijn bedrijfstak heeft geen CAO, alleen richtlijnen en daar staat niet iets over vermeld.
Ook niet in de wet dus, ik moet dus hopen dat mijn werkgever het beste met mij voorheeft?
Zijn er andere plichten wat dit betreft voor een werkgever? Bijvoorbeeld op tijd melden wat er nog open staat aan uren die komen te vervallen?

Hebben jullie geen systeem hiervoor ? Staat ook niet op je salaris strook vermeld ?
Je hebt zelf natuurlijk ook de hand hierin door zelf te controleren.

BWesseling

Teunbosseman schreef:
BWesseling schreef:
Maar jij vraagt och de uren aan om vrij te zijn ? Kan je niet selecteren welke dagen / uren eerst moeten worden aangesproken ?
Wij hebben ADP hiervoor en deze selecteerd zelf die dagen / uren welke als eerste vervallen.

Maar ik houd zelf ook een en ander bij ter eigen controle.
Ik kan dit inderdaad niet zelf selecteren, het is een redelijk klein bedrijf zonder specifieke HR afdeling. Verlof aanvragen gebeurt dmv een 3delig doordruk formulier.
Ik ging er vanuit dat de dagen die ik heb aangevraagd begin dit jaar, van het saldo van 2012 af zouden gaan. Mijn werkgever heeft dit echter (logisch?bewust?onbewust?) van mijn 2013 dagen afgehaald en komt nu met de mededeling dat mijn dagen uit 2012 zijn verlopen.
het gaat niet om uren voor 2011 of bovenwettelijke uren.

BWesseling

Teunbosseman schreef:

Hebben jullie geen systeem hiervoor ? Staat ook niet op je salaris strook vermeld ?
Je hebt zelf natuurlijk ook de hand hierin door zelf te controleren.
Ik was mij bewust van de openstaande uren, en ook bewust van het feit dat deze een vervaldatum hadden. Controle heb ik geheel in de hand gehad.
Had ik voor 01-06 niks gebruikt en na deze datum iets willen opnemen dan had ik absoluut begrepen dat ik geen recht meer had op 2012.
Ik begrijp alleen niet dat een werkgever zelf mag beslissen of een vakantiedag uit potje 2012 of 2013 komt, en dus daarmee mijn vakantiedagen (zeker voor mijn gevoel) afpakt

alfatrion

Teunbosseman schreef:Mij lijkt dat onze HRM afdeling wel weet hoe de wettelijke regels zijn.
Artikel 7:640a BW schreef:De aanspraak op het minimum, bedoeld in artikel 634, vervalt zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven, tenzij de werknemer tot aan dat tijdstip redelijkerwijs niet in staat is geweest vakantie op te nemen. Bij schriftelijke overeenkomst kan ten gunste van de werknemer worden afgeweken van de termijn van zes maanden, bedoeld in de eerste zin.
Artikel 7:642 BW schreef:Onverminderd artikel 640a verjaart een rechtsvordering tot toekenning van vakantie door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan.
Artikel 7:645 BW schreef:Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten.

alfatrion

BWesseling schreef:Ik begrijp alleen niet dat een werkgever zelf mag beslissen of een vakantiedag uit potje 2012 of 2013 komt, en dus daarmee mijn vakantiedagen (zeker voor mijn gevoel) afpakt
Dat mag ook niet. De werknemer bepaald uit welk potje het komt.

Teunbosseman
Contacteer:

alfatrion schreef:
Teunbosseman schreef:Mij lijkt dat onze HRM afdeling wel weet hoe de wettelijke regels zijn.
Artikel 7:640a BW schreef:De aanspraak op het minimum, bedoeld in artikel 634, vervalt zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven, tenzij de werknemer tot aan dat tijdstip redelijkerwijs niet in staat is geweest vakantie op te nemen. Bij schriftelijke overeenkomst kan ten gunste van de werknemer worden afgeweken van de termijn van zes maanden, bedoeld in de eerste zin.
Artikel 7:642 BW schreef:Onverminderd artikel 640a verjaart een rechtsvordering tot toekenning van vakantie door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan.
Artikel 7:645 BW schreef:Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten.

Precies dus zoals onze HRM het doet alleen nu met de BW erbij vermeld........ik prefereer de uitleg van HRM in Jip en Janneke taal.....sorry Alfa :mrgreen: maar begrijp het wel......een beetje dan :mrgreen:

Teunbosseman
Contacteer:

alfatrion schreef:
BWesseling schreef:Ik begrijp alleen niet dat een werkgever zelf mag beslissen of een vakantiedag uit potje 2012 of 2013 komt, en dus daarmee mijn vakantiedagen (zeker voor mijn gevoel) afpakt
Dat mag ook niet. De werknemer bepaald uit welk potje het komt.

Mee eens !

TS mag er toch vanuit gaan dat ondanks dat het via papier loopt ipv digitaal de oudste dagen eerst worden aangesproken door werkgever.......riekt een beetje naar achterbaks om zo TS nog een loertje te draaien.

Gesloten