LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraag afwijking Cao

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Silliejj

vraag afwijking Cao

Ongelezen bericht door Silliejj »

In de cao van een vriendin van mij staat het volgende artikel. Dit is de cao van vedias, cao dierenartspraktijken.

Met dezelfde werknemer, zijnde dierenartsassistent, kan in een periode van
maximaal 42 maanden een zestal arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd
worden gesloten die elkaar opvolgen binnen een periode van niet meer dan maand. Het aanbieden van een arbeidsovereenkomst zodanig dat de genoemde
periode van 42 maanden wordt overschreden zonder dat een onderbreking van 1
maand heeft plaatsgevonden, leidt van rechtswege tot een arbeidsovereenkomst
voor onbepaalde tijd. De werkgever beargumenteert na afloop van elk contract
van bepaalde tijd waarom dit contract niet verlengd wordt met een volgend
contract van bepaalde tijd of omgezet wordt in een contract voor onbepaalde
tijd.

Nu zegt de wetgeving dat je niet meer dan 3 contracten mag geven binnen 36 maanden. Daarnaast dat je er 3 maanden, in plaats van 1 zoals hierboven beschreven, uit moet voordat de reeks weer opnieuw begint. Nu is mijn vraag of de cao hier wettelijk gezien zo enorm van afwijken?

(Ik ben ermee bekend dat de wetgeving wijzigd in 2015)

berndv

Re: vraag afwijking Cao

Ongelezen bericht door berndv »

Silliejj schreef: Nu zegt de wetgeving dat je niet meer dan 3 contracten mag geven binnen 36 maanden. Daarnaast dat je er 3 maanden, in plaats van 1 zoals hierboven beschreven, uit moet voordat de reeks weer opnieuw begint. Nu is mijn vraag of de cao hier wettelijk gezien zo enorm van afwijken?
Voor zover ik weet mag een cao nooit ten nadele van de medewerker afwijken van de wet.
Silliejj schreef: (Ik ben ermee bekend dat de wetgeving wijzigd in 2015)
Gelukkig, maar de context blijft hetzelfde.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Jawel, dat mag wel. Individueel mag je er niet ten nadele van afwijken, maar bij Cao mag dat wel.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

kweenie schreef:Jawel, dat mag wel. Individueel mag je er niet ten nadele van afwijken, maar bij Cao mag dat wel.
Inderdaad, voor deze voorwaarde is het toegestaan ombij cao hiervan af te wijken:
Artikel 668a (BW)

1. Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:

a. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.

b. meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.

2. Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn.

3. Lid 1, onderdeel a, is niet van toepassing op een arbeidsovereenkomst aangegaan voor niet meer dan 3 maanden die onmiddellijk volgt op een tussen dezelfde partijen aangegane arbeidsovereenkomst voor 36 maanden of langer.

4. De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de eerste arbeidsovereenkomst als bedoeld onder a of b van lid 1.

5. Van de leden 1 tot en met 4 en lid 6 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

Gesloten