LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag betreffende dreigend ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
xAnnikax

Vraag betreffende dreigend ontslag

Ongelezen bericht door xAnnikax »

Goedemiddag,

Ik heb een vraag betreffende een dreigend ontslag wat me boven het hoofd hangt.

Ik zal mijn situatie zo beknopt mogelijk uit proberen te leggen.

Januari 2011 -> begonnen op de klantenservice van bedrijf X voor 28 uur per week. Begonnen met een contract voor een half jaar.

Juli 2011 -> contractverlenging voor wederom een half jaar.

Januari 2012 -> vaste aanstelling gekregen.

September 2012 -> gediagnosticeerd met een chronische ziekte en daardoor een week thuis gezeten.

Januari 2014 -> terugval gehad, 3 weken ziek thuis geweest.

Februari 2014 -> re-integratie gestart, met bedrijfsarts en manager HR besproken dat ik niet meer terug kan in mijn oude functie op de klantenservice. Functie gecreëerd waarin ik enkel administratief werk doe.

Mei 2014 -> voor 24 uur gereintegreerd en weer een terugval gehad. Op advies van de neuroloog terug naar 20 uur per week werken. Er is nu een transformatie op de afdeling gaande waarin mijn functie komt te vervallen en ze dus afscheid van mij willen gaan nemen.

Mijn vraag is: waar sta ik in deze? Kunnen ze me zomaar ontslaan terwijl ik nog in de ziektewet zit?

Groetjes Annika

olaf79

Re: Vraag betreffende dreigend ontslag

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ze dienen ontslag wegens economische of bedrijfskundige redenen aan te vragen bij UWV. Deze zal beoordelen of dit terecht is. Als de functie echt geschrapt wordt zal het ontslag terecht zijn.
In principe heeft m.i. je werkgever goed meegewerkt door je te re-integreren en, zoals je zelf zegt "een functie voor je te creeren".

xAnnikax

Bedankt voor je reactie! Dat zou erg zuur zijn, omdat ik natuurlijk nergens meer aan het werk kom met mijn chronische ziekte, maar we wachten het af!

olaf79

xAnnikax schreef:Bedankt voor je reactie! Dat zou erg zuur zijn, omdat ik natuurlijk nergens meer aan het werk kom met mijn chronische ziekte, maar we wachten het af!
Ik zou nooit zeggen nooit. Zuur is het zeker. Werkgever heeft echter helaas waarschijnlijk gewoon geen werk voor u en het is onredelijk dat u op zijn kosten gaat zitten duimen draaien. Ik denk dat ze wel gaan meewerken om je aan nieuwe baan bij iemand anders te helpen zoals met een positieve beoordeling of referentie.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Vaste aanstelling ---> ziektewet ---> volgens mij gewoon 2 jaar ziektewet waarbij gekeken wordt wat de mogelijkheden zijn. Keuring door uvw???

olaf79

puma73 schreef:Vaste aanstelling ---> ziektewet ---> volgens mij gewoon 2 jaar ziektewet waarbij gekeken wordt wat de mogelijkheden zijn. Keuring door uvw???
Nee, tis een ontslag op economische gronden, ergo er is geen werk meer voor TS. TS wordt niet ontslagen van wege ziekte. Alleen werkgever moet dit wel bewijzen. Er moet voldoende aangetoond worden dat er echt geen werk is en functie daarom geschrapt wordt.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Mijn vraag is: waar sta ik in deze? Kunnen ze me zomaar ontslaan terwijl ik nog in de ziektewet zit?
Zolang TS in de ziektewet zit kan de werkgever TS niet ontslaan. Ergo kan werkgever geen ontslag aanvragen, niet bij het UWV en niet bij de kantonrechter

xAnnikax

Er is werk genoeg voor mij, want mijn functie die ze gecreëerd hebben kan ook zonder telefoon gedaan worden, maar dat wil het nieuwe management niet.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

puma73 schreef:
Zolang TS in de ziektewet zit kan de werkgever TS niet ontslaan. Ergo kan werkgever geen ontslag aanvragen, niet bij het UWV en niet bij de kantonrechter
Je kan niet ontslagen worden OMDAT je ziek bent, maar als bijvoorbeeld een afdeling dicht gaat ben je ook gewoon als je ziek bent de l*l. Zou anders een mooi middel zijn tegen massaontslag: iedereen meld zich een paar dagen voor de aankondiging ziek, en niemand kan dan ontslagen worden.

olaf79

xAnnikax schreef:Er is werk genoeg voor mij, want mijn functie die ze gecreëerd hebben kan ook zonder telefoon gedaan worden, maar dat wil het nieuwe management niet.
Dat moet je even verder uitleggen. Hoezo zonder telefoon?

xAnnikax

Ik doe administratieve ondersteuning van de mensen in de telefoon. Die mensen blijven, dus er is genoeg administratie.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

xAnnikax schreef:Ik doe administratieve ondersteuning van de mensen in de telefoon. Die mensen blijven, dus er is genoeg administratie.
Tenzij die mensen hun eigen administratie moeten gaan bijhouden. Dan houdt je werk inderdaad op. Maar dat is maar een gokje van mijn kant, ik ken het bedrijf niet, laat staan het beleid of wat dan ook.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

puma73 schreef:Vaste aanstelling ---> ziektewet ---> volgens mij gewoon 2 jaar ziektewet waarbij gekeken wordt wat de mogelijkheden zijn. Keuring door uvw???
Dan moet je wel ziek zijn. In de ziektewet zonder ziek te zijn om ontslag te voorkomen gaat het ook niet worden.

xAnnikax

Ik ben gediagnosticeerd met een chronische ziekte, dus ik zit niet voor niets in de ziektewet. Als ik namelijk niet ziek was geweest had ik mijn functie gewoon uit kunnen oefenen, dus was er ook geen sprake van ontslag geweest. :-)

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

xAnnikax schreef:Ik ben gediagnosticeerd met een chronische ziekte, dus ik zit niet voor niets in de ziektewet. Als ik namelijk niet ziek was geweest had ik mijn functie gewoon uit kunnen oefenen, dus was er ook geen sprake van ontslag geweest. :-)
Dat klopt, maar de (aangepaste) functie vervalt nu. Als iemand zonder chronische ziekte deze functie vervult zou ze ook vervallen. Er is daarmee geen relatie met jouw ziekte en daarom kan er een ontslagvergunning worden aangevraagd.

Het indelen van de werkzaamheden en daarmee de bepaling welke taken bij welke functie horen is een bevoegdheid van de bedrijfsleiding. De stelling dat er anderen blijven die de zaken telefonisch afhandelen en dat er daarom voldoende administratie voor jou overblijft, en dat daarom je functie niet hoeft te vervallen is daarmee niet ter beoordeling van jou, maar van de bedrijfsleiding. Als de leiding beslist dat de anderen voortaan hun eigen administratie moeten afwerken kun je daar niet veel tegen beginnen

xAnnikax

Maar kan het bedrijf wel een ontslagvergunning aanvragen als ik in de ziektewet zit?

olaf79

xAnnikax schreef:Maar kan het bedrijf wel een ontslagvergunning aanvragen als ik in de ziektewet zit?
Je leest niet of wilt niet lezen.

Ja dat kan...Aanvragen kan sowieso altijd...Of het wordt gehonoreerd is een andere vraag.

Het UWV zal beoordelen of het ontslag op economische gronden inderdaad gegrond is en of uw ziekte daarbij geen rol heeft gespeeld. Als dat niet zo is dan zal uw bedrijf hoogstwaarschijnlijk ontslagvergunning krijgen. Uiteraard kunt u daartegen in beroep gaan bij de rechter. Die zal dan nogmaals alle belangen afwegen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

olaf79 schreef:
xAnnikax schreef:Maar kan het bedrijf wel een ontslagvergunning aanvragen als ik in de ziektewet zit?
Je leest niet of wilt niet lezen.

Ja dat kan...Aanvragen kan sowieso altijd...Of het wordt gehonoreerd is een andere vraag.

Het UWV zal beoordelen of het ontslag op economische gronden inderdaad gegrond is en of uw ziekte daarbij geen rol heeft gespeeld. Als dat niet zo is dan zal uw bedrijf hoogstwaarschijnlijk ontslagvergunning krijgen. Uiteraard kunt u daartegen in beroep gaan bij de rechter. Die zal dan nogmaals alle belangen afwegen.

Idd als je chronisch ziek bent,zou je dus nooit ontslagen kunnen worden...
Wie zegt er dat als je aan het werk was geweest je functie wel was blijveb bestaan.
Het is zuur...

Maar ze zullen het idd gaan aanvragen en als kantonrechter het goed vind dan...

Maar goed,misschien knap je over tijd wel op en kan je alsnog leuk baantje vinden wat bij je past,
Je hoeft bij solli niet te vermelden dat je ziek was.

Meestal krijg je goed getuigschrift mee,als ze tevreden zijn,.

Gesloten