LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraagje over werkgever.

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
majo1987

vraagje over werkgever.

Ongelezen bericht door majo1987 »

Hallo allemaal,

Ik werk in de huishouding en werk 27 uur per week.
Maar als ze per maand rekenen komen ze op 117 uur per maand.
Elke maand verloopt anders waardoor ik vaker in de min komt dan in de plus.

Een paar jaar geleden hebben ze ons als medewerkers aangesproken en in onze
nieuwsbrief vermeld dat als we aan het eind van het jaar in de min staan dat het
van onze vakantie uren afgaat of van onze eindejaars uitkering.

Kan een bedrijf zoiets nou maken is me vraag. Want ik kom wel aan 27 uur per
week maar niet aan 117 uur per maand. Dit is toch een risico van het bedrijf en niet
aan ons als medewerker?

Het bedrijf geeft alle problemen aan de huishoudelijke hulp
Bijv. 50 km word er max vergoed en vaak gaan er sommige er over heen
en dat zijn dan kosten voor ons zelf. Oke dr moet een max aan zitten. Maar ze
kunnen ons ook binnen die km plannen.

Bijv. Als wij bij een client komen waar betaalt parkeren is. Zijn dat ook onze kosten
De kosten lopen op van 2,- á 3,- per uur en we zijn er ong. 3 uur aanwezig. Dat betekent
dat we een uur voor jan joker werken.

Kan een bedrijf zoveel lasten en kosten bij een medewerker neer leggen?

Die vragen blijf ik maar mee in me hoofd spoken..

Mvg, majo1987

Uw Jurist
Contacteer:

Re: vraagje over werkgever.

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

27 uur per week x 13 weken gedeeld door 3 maanden = 117 uur per maand. Als u dus 27 uur per week werkt komt u toch echt aan 117 uur per maand (gemiddeld). Ik kan u dan ook niet volgen wat dat betreft.
Voor wat betreft er parkeerkosten. Dat is onredelijk. Is er geen cao van toepassing die dit regelt?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

In die 117 uur zitten ook de vakantiedagen inbegrepen. Dus als je bijvoorbeeld 3 weken vakantie neemt, dan moet je ook 3 keer 27 uur als vakantieuren opgeven. Als je dat niet expliciet doet, maar die drie weken gewoon niets opgeeft, dan wordt dat later, aan het eind van het jaar, alsnog van je vrije dagen afgetrokken.

Met 27 uur per week kom je dan netjes uit op in totaal 117 uur (gewerkte plus vakantieuren). Als je bijvoorbeeld recht hebt op 5 weken vrij, dan zul je de overige 47 weken wel 27 werkuur moeten hebben. Heb je maar 46 weken gewerkt, dan wordt die extra niet gewerkte week dus (terecht) als extra vakantieuren verrekend.

Wat parkeerkosten betreft, de (fiscale) regelgeving is zo dat de maximale kilometervergoeding inclusief alle kosten is, dus ook inclusief parkeerkosten. Die mogen ze niet ook nog bovenop de kilometervergoeding gaan vergoeden. Voor veel mensen lijkt die 19 ct per km dus best veel, en een mooi extraatje, maar als je álle kosten meerekent, dan blijft er dus maar weinig over.

De werkgever kan ook ervoor kiezen om de werkelijk gemaakte kosten te vergoeden. Maar dat wordt lastig als je gebruik maakt van je eigen auto. Hoe kun je immers bepalen hoeveel je auto werkelijk 'versleten' is? Bovendien geeft het een erg omslachtige administratie. Waarbij het voor de werknemer nog de vraag is of het in de totaliteit ook werkelijk voordeliger uitpakt.

Uw Jurist
Contacteer:

De werkgever mag wel degelijk meer dan 19 cent per kilometer vergoeden. Dat mag alleen niet onbelast zoals bij die 19 cent wel het geval is.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat bedoel ik... Hij mag van mijn part 19 euro per km vergoeden, maar dan zal € 18,81 fiscaal als gewoon loon worden beschouwd.

Wat ik wil zeggen is dat in die 19 cent die de fiscus heeft 'bedacht' ook al de kosten voor eventueel parkeren verwerkt zitten. En in het algemeen zal in de arbeidsvoorwaarden bij de vergoeding voor de reiskosten ook vermeld zijn dat dit de totale vergoeding is. (Even heel flauw gezegd zou je anders ook kunnen zeggen dat je ook extra benzinekosten hebt en dat je die ook vergoed zou willen, bovenop de 19 ct.)

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat staat er in de CAO over onkostenvergoedingen?

majo1987

Hoi iedereen,

Alvast bedankt voor het reageren.

Me vakantie staat verder los van alles.. alleen als we in de min staan doordat de maanden niet goed uit komen dan willen ze dat zo in rekening brengen om dat van onze uren af te halen. Vakantie opnemen moet met toestemming dus kunnen we niet stiekem weg houden uit onze planning. Met dit werk maak je soms dagen van 3 uur of 5 uur of soms wel 8 uur. Dat ligt per indicatie anders per client maar zo uitgerekend kom ik wel uit op 27 uur per week. Me planning staat vast voor elke week.
Dus als de week ongustig in een maand begint en ongunstig in een maand eindigt kan het al snel betekenen dat ik in een maand niet uitkom op die 117 uur. Als bijv. me dag van 8 uur elke maand net buiten die maand valt en wel de dagen van 3 en 5 uur in die maand vallen dan komt het ongunstig uit.
Het is even moeilijk uitleggen wat ik nou precies bedoel denk.
Jan. maak ik 122.5 uur
feb. maak ik 108 uur
maart. Maak ik 116 uur
als ik dit bedrag deel kom ik op 115.5 uur en geen 117.
Dit komt dus omdat elke dag anders is met me uren in jan valt me langste 2 dagen in de maand en feb. Is een korte maand en maart vallen de 2 kortste dagen in de maand. En op die manier kunnen we in de maand dus te kort komen.
Ik hoop dat jullie dit kunnen volgen. Als je elke dag dezelfde uren maakt komt je over 3 maanden verdeeld wel uit.

In de cao staat alleen een vergoeding van zoveel ct per km. Meer niet eigenlijk. Die krijgen we ook. Er zijn collega's die niet uitkomen met de vergoeding en geld moeten bijleggen zomaar gezegd. Dan word er gezegd dat we maar met openbaar vervoer moeten gaan maar met 3 verschillende clienten op een dag in verschillende gemeentes is niet te doen.

Uw Jurist
Contacteer:

GJvdZ schreef:Wat staat er in de CAO over onkostenvergoedingen?
Dat is al gevraagd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

majo1987 schreef: In de cao staat alleen een vergoeding van zoveel ct per km. Meer niet eigenlijk. Die krijgen we ook. Er zijn collega's die niet uitkomen met de vergoeding en geld moeten bijleggen zomaar gezegd. Dan word er gezegd dat we maar met openbaar vervoer moeten gaan maar met 3 verschillende clienten op een dag in verschillende gemeentes is niet te doen.

Maar dat maximum bedrag staat er niet in? Misschien even iemand van de OR polsen?

Uw Jurist
Contacteer:

Misschien is het onderwerp flexuren, minuren, meeruren (overwerk) e.d. en de verrekening daarvan (bijv. met een jaarsystematiek) in de CAO of arbeidsovereenkomst geregeld. In de overeenkomst/ cao kan ook staan dat u gemiddeld x uur per week werkt.
Mocht dat niet zo zijn, dan draagt de werkgever het risico als hij een werknemer te weinig uren laat werken.
Dit is geregeld in artikel 7:628 lid 1 Burgerlijk Wetboek: De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.

Er bestaat dan recht op het loon over deze uren of die nu gewerkt worden of niet.

Met vriendelijke groet,
Monique Doomernik

majo1987

Ik ben zelf helemaal niet thuis in de cao en veel is voor mij onduidelijke taal. Ik val onder cao vvt.
Volgens mij staat er wel een max. bedrag in. Maar dat is gewoon te onduidelijk voor mij in ieder geval.

Het loon hebben ze idd op een jaar systeem gedaan. Einde van het jaar word je afgehandeld met de plus of min uren. Vroeger nam het bedrijf het in kosten en ineens kwam het bedrijf ermee om ons er voor op te laten draaien omdat we zelf verantwoordelijk zijn voor onze uren. (blijkbaar niet de planning)

Ik heb zo weleens een probleem gehad dat de planner niet goed dr werk deed en 20 uur in de min was gegaan. Toen kwam ik idd niet elke week aan me 27 uur. Maar ik belde en mailde steeds dat ik niet aan me uren kwam en in eerste instantie wilde ze die ook van me vakantie uren halen maar toen heb ik erbij vertelt dat ik er niet voor verantwoordelijk ben dat de planner niet goed dr werk doet en dat het zwart op wit staat dat ik me best heb gedaan om wel aan me 27 uur te komen en toen heeft het bedrijf wel de kosten op zich genomen.

Maar dit staat even los aan me week van 27 uur waar ik nu wel aan kom
Maar zoals ik het lees bij Monique Doomernik draait dus wel het bedrijf er voor op?
Ze kunnen niet achteraf zeggen.. ga jij de laatste 2 maanden maar even 32 uur maken om je schade in te halen terwijl je contract 27 uur is? en elke week je 27 uur ook echt maakt? of van je vakantie uren van het nieuwe jaar af halen of in houden van je einde jaars uitkering?

Uw Jurist
Contacteer:

Maar zoals ik het lees bij Monique Doomernik draait dus wel het bedrijf er voor op?
Ze kunnen niet achteraf zeggen.. ga jij de laatste 2 maanden maar even 32 uur maken om je schade in te halen terwijl je contract 27 uur is? en elke week je 27 uur ook echt maakt? of van je vakantie uren van het nieuwe jaar af halen of in houden van je einde jaars uitkering?
Dat klopt inderdaad. U moet ze er natuurlijk wel tijdig en herhaald op wijzen, liefst per mail. Dan kunt u het gemakkelijkste aantonen dat het niet aan u ligt, maar aan werkgever.
Ik raad ook aan om te proberen meerder collega's dit te laten doen. Samen staat u sterker.

Met vriendelijke groet,
Monique Doomernik

majo1987

Hoi Monique,

Bedankt voor je advies en het aanhoren.

Ik ga me best doen meer collega's over te halen omdat te doen
maar ik heb al eerder gemerkt dat dat nogal moeilijk is. Iedereen
lijkt nogal bang.. Ik ben bijv. De enige die me mond ergens over open
trek in vergaderingen. Maar zo te lezen is dit de moeite waard om toch
eens t proberen.

Nogmaals bedank!

Groetjes majo1987

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

In principe hangt e.e.a. af van je CAO en arbeidscontract. Daarin kan geregeld zijn hoe minder en meer uren verwerkt worden. Als dat niet zo is dan geldt de hoofdregel dat het aantal uren dat als werkuren genoemd wordt per maand in je contract leidend is. Je krijgt dan dus die uren betaald of de werkgever nou werk voor je heeft of niet is zijn probleem.

Over de parkeerkosten. In principe vallen deze onder de noemer reiskosten. Als dit niet is geregeld in je contract of in de CAO dan heb je GEEN recht om die kosten (volledig) vergoedt te krijgen.

majo1987

Hoi,

Nu net heb ik nog even naar me loonstroken gekeken en in nov. '14 Kwam ik -8 en in dec. '14 +5,5 maar dat betekent dat ik nog 2,5 in de min sta van vorig jaar. Nu hebben ze bijv. 114.5 uur uitbetaalt terwijl mijn contract 117 staat.. Dit zou toch onmogelijk moeten zijn?

Een contract is toch een contract? Ik zou niet weten waar er dan een regel zal staan in de cao dat dit wel toegestaan is.

Gesloten