flamesheed schreef:Waarde,
Ik werk inmiddels bijna twee jaar bij een supermarkt. Nu het einde van mijn derde tijdelijke contract nadert, ben ik een zoektocht gestart om erachter te komen of een vierde contract mogelijk is; Want stiekem heb ik het hier best wel naar mijn zin. Als ik het goed heb, is een zou ik alleen kunnen blijven met een contract voor onbepaalde tijd, toch?
Tijdens mijn zoektocht heb ik uiteraard de geldende VGL-cao en mijn contract bestudeerd. Daarbij vroeg ik me op sommige punten af of mijn werkgever wel conform deze overeenkomsten handelt. Ik zal hieronder in het kort de situatie schetsen.
1. Contractperiode 1 (1 jun ’15 – 13 sep ’15) vakantiewerker, vulploegmedewerker
Op 1 juni 2015 ben ik als 16 jarige begonnen als vakantiewerker (in de functie vulploegmedewerker) bij de supermarkt in mijn dorp. Alles verliep op rolletjes, al begon ik wel bij te houden hoe lang ik wertke. Mijn collega's en ik vermoedden namelijk dat we lang niet alle gewerkte uren uitbetaald kregen. Aan het eind van mijn eerste contractperiode werd ik ook ingewerkt bij kassa, waardoor ik kon bijspringen als het plotseling drukker werd bij de kassa's.
2. Contractperiode 2 (14 sep ’15 – 5 nov ’16) hulpkracht, vulploegmedewerker
Vanaf 14 sep 2015 werd ik hulpkracht. Ik mocht plotseling een stuk meer uren werken, waardoor ik direct in de eerste drie loonperioden als hulpkracht al boven het principele maximum van mijn contract kwam. Het gemiddelde per week bedroeg 13 uren, terwijl in mijn min-max contract een maximum van 12 uren staat vermeld.
3. Contractperiode 3 (6 nov ’16 – 5 jun ’17) hulpkracht, vulploegmedewerker
Op 6 nov 2016 is mijn contract verlengd. Eerlijk gezegd verbaasde me dit toch enigszins. Ergens rond juli/augustus had mijn leidinggevende (leider vulploeg) me namelijk provocatief duidelijk gemaakt dat mijn contract niet zou worden verlengd, omdat ik te veel mijn 'mondje open heb'.
Zijn enige argument was dat ik één keer, als klant zijnde, twee uur heb staan praten met de jongedame die in de winkel kookt. Hierop ben ik direct lid geworden van een vakbond, maar dat bleek later niet nodig te zijn geweest. De filiaalmanager (leider kassa) had namelijk mijn contract verlengd, toen mijn leidinggevende op vakantie was.
Helaas wordt ik vanaf dit contract nog maar 2.5 uur per week ingepland. Ik heb bij de bedrijfsleider schema afgegeven waarop ik per week per dag heb vermeld wanneer ik beschikbaar ben, en heb gevraagd of ik meer mocht werken. Jammer genoeg blijft hij me maar 2.5 uur inplannen.
Op dit moment zit ik met de volgende vragen:
- 1. Had mijn functiegroep aangepast moeten worden zodra ik (ook) kassawerkzaamheden ging verrichten?
2. Kan ik (evt. met terugwerkende kracht) een urengarantie van 13 uren per week afdwingen?
3. Moet ik per oproep ook drie uren worden uitbetaald?
4. Stel, ik werk tot 12:00 en heb om 12:05 de laatste klant geholpen. Dan moet mijn la nog tellen, waarmee ik om 12:10 klaar ben. Vervolgens roep ik de leidinggevende die om 12:12 komt en om 12:15 mijn la heeft gecontroleerd. Tot welke hoe laat heb ik dat gewerkt?
5. Een vierde contract is alleen mogelijk als dit een contract voor onbepaalde tijd betreft?
Alvast bedankt voor jullie hulp!