LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrij ivm privé

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
D-Guardian

Vrij ivm privé

Ongelezen bericht door D-Guardian »

Hallo,

Ik ben op dit moment werkzaam bij een winkelketen waar mijn contract eind september afloopt.

Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen en heb al enkele dagen vrij gekregen omdat ik toch weg ga en al dagen in kon vullen op mijn nieuwe baan.

Nu heb ik een dierbare verloren en deze had nog een laatste wens, en deze zou zaterdag a.s. Plaatsvinden (ik heb dit merendeels zelf georganiseerd). Nu de persoon overeden is hebben we besloten de dag alsnog door te laten gaan ter herinnering en als steun voor de nabestaanden.

Alleen ik krijg geen vrij dit weekend omdat er "geen personeel beschikbaar is" ...

Voor mij is dit enorm belangeijk en heb ik er alles voor over dit bij te wonen, weet 1 van jullie waar ik mij op kan beroepen, of is gewoon stomweg niet op komen dagen de oplossing?

Groet,

renewouters

Re: Vrij ivm privé

Ongelezen bericht door renewouters »

Normaal gesproken kan je in dit soort situatie alleen vrij krijgen voor de begrafenis e.d. Voor andere zaken, zoals een activiteit waar je het hier over hebt geldt dat niet.

Zomaar wegblijven zou ik sowieso afraden. Iedere bedrijfssector is een klein wereldje en voor je het weet werkt dat tegen je (je huidige leidinggevende zou bijvoorbeeld zomaar eens tegenover je kunnen zitten als je bij een ander bedrijf gaat solliciteren).

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de overledene nog zou leven een zijn laatste wens had in vervulling kunnen gaan, dan had je dat Duits ook niet bij kunnen zijn. Was het niet handiger geweest als je van tevoren daarvoor al vrij had gevraagd? Of was het níet de bedoeling dat je daarbij zou zijn.

Zo'n herdenking is geen speciale reden voor extra verlof. Als je bij een winkel werkt, dan weet je dat je soms op vervelende dagen moet werken, als veel andere mensen vrij zijn. Zeker als het om laatste moment afspraken gaat.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

D-Guardian schreef:Alleen ik krijg geen vrij dit weekend omdat er "geen personeel beschikbaar is" ...

Voor mij is dit enorm belangeijk en heb ik er alles voor over dit bij te wonen, weet 1 van jullie waar ik mij op kan beroepen, of is gewoon stomweg niet op komen dagen de oplossing?
Werkweigering, goeie oplossing. Not. :roll:

Je hebt vrij gevraagd en dat is afgewezen. Als je niet komt opdagen, dan weet men voldoende. Dat is grond voor ontslag op staande voet. Mocht dit als je nieuwe baan betreffen dan ben je deze direct kwijt. Betreft dit je oude baan, en zij vertellen het aan je nieuwe baan, dan ben je die ook kwijt.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Als er geen bijzondere regeling over het opnemen van vakantiedagen is opgenomen in de arbeidsovereenkomst of bijvoorbeeld CAO, geldt de wettelijke regeling. Deze bepaalt dat de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde vakantie vaststelt conform de wensen van de werknemer, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. De werknemer mag dus in principe kiezen, tenzij er zeer zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn die zich daartegen verzetten.
Is er echt geen personeel beschikbaar of is dat flauwekul?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

D-Guardian schreef:Hallo,

Ik ben op dit moment werkzaam bij een winkelketen waar mijn contract eind september afloopt.

Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen en heb al enkele dagen vrij gekregen omdat ik toch weg ga en al dagen in kon vullen op mijn nieuwe baan.

Nu heb ik een dierbare verloren en deze had nog een laatste wens, en deze zou zaterdag a.s. Plaatsvinden (ik heb dit merendeels zelf georganiseerd). Nu de persoon overeden is hebben we besloten de dag alsnog door te laten gaan ter herinnering en als steun voor de nabestaanden.

Alleen ik krijg geen vrij dit weekend omdat er "geen personeel beschikbaar is" ...

Groet,
Jij kan dat beter inschatten als wij op een forum, maar als er werkelijk geen personeel is, betekent dat normaliter dat een winkel of het bedrijf stil zal liggen. Dat is volgens alle gangbare afspraken, definities en gezond verstand gewoon de gewichtige reden waarop je werkgever volgens de wet een verlofaanvraag mag weigeren.

Daarnaast is het ook nog zo dat dit niet de uitvaart zelf is, waarvoor vaak wel wat in de bovenliggende CAO of arbeidsvoorwaarden per bedrijf is geregeld, maar iets extra's, wat strikt genomen een "gewone" verlofaanvraag is, geen bijzonder verlof zoals de begrafenis zelf doorgaans is.

Als er echt geen personeel is, heeft je werkgever gewoon een valide reden, en is er verder niks wat je kan doen, behalve lief vragen. Niet op komen dagen is werkweigering en reden tot ontslag, worstcase zonder evt WW als je toekomstige werkgever dit hoort, hierdoor toch wat twijfels gaat krijgen over je werk-ethiek, en besluit je toch niet aan te nemen.

Elzenlander

Ongelezen bericht door Elzenlander »

Maar als het de oude baan betreft. Waarom heeft u die dag geen vrij gevraagd toen u begon dit te organiseren? Als het antwoord vanaf het begin 'nee' was geweest had u makkelijk een andere dag kunnen plannen.

Gaat het hier trouwens om een herdenking, of gewoon een evenement waar die dierbare ook bij had willen zijn als hij nog in leven was, en wat uiteindelijk, nu hij overleden is, mede hierdoor een soort herinnering is geworden?

Uw Jurist
Contacteer:

Elzenlander schreef: Gaat het hier trouwens om een herdenking, of gewoon een evenement waar die dierbare ook bij had willen zijn als hij nog in leven was, en wat uiteindelijk, nu hij overleden is, mede hierdoor een soort herinnering is geworden?
Dat is juridisch gezien niet relevant.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dit soort zaken zaak draait bij uitstek om de juridische ins en outs. Dit forum is veel en veel meer gediend bij kwalitatieve juridische info dan meningen en oordelen.

Uw Jurist
Contacteer:

Klaas Jan schreef:Dit soort zaken zaak draait bij uitstek om de juridische ins en outs. Dit forum is veel en veel meer gediend bij kwalitatieve juridische info dan meningen en oordelen.
:)

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien, mevrouw Doomernik, is dit een consumentenforum en geen juridisch forum? Waarbij het vooral om meningen gaat en minder om juridische correctheid?
Als ik als consument hier kom om ADVIES dan heb ik liever ÉÉN juridisch correct , goed onderbouwd advies dan 888 nietszeggende meningen, die kan ik op een verjaardag of bij de koffieautomaat ook krijgen. Ben blij dat er iemand reageert met echte juridische kennis dan al die wannabe juristen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Uw Jurist schreef:Als er geen bijzondere regeling over het opnemen van vakantiedagen is opgenomen in de arbeidsovereenkomst of bijvoorbeeld CAO, geldt de wettelijke regeling. Deze bepaalt dat de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde vakantie vaststelt conform de wensen van de werknemer, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. De werknemer mag dus in principe kiezen, tenzij er zeer zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn die zich daartegen verzetten.
Daarbij moet een en ander wel op redelijke termijn worden aangevraagd. En dus niet een paar dagen van tevoren aankondigen dat je vrij wil.

Uw Jurist
Contacteer:

Beste vraagsteller,
Hopelijk ziet u door de bomen het bos nog en weet u voldoende. Veel sterkte gewenst met het verlies van uw dierbare.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Volgens mij ging de meeste discussie (offtopic) of bepaalde informatie Juridisch relevant was.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@ TS: ik denk dat het verstandigste is om morgen deze bijeenkomst te cancelen , helaas, en uw contract bij de oude werkgever tot eind sept netjes vol te maken zonder rare fratsen of ziekmelden of niet komen opdagen , en deze bijeenkomst in het 1e weekend van oktober proberen te plannen, als dat kan.
Maar goed dat is slechts mijn mening/ advies en niks juridisch onderbouwd o.i.d :mrgreen:

Gesloten