LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vrijstelling van werk eisen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
marcoemiel

vrijstelling van werk eisen

Ongelezen bericht door marcoemiel »

Ik werk bij via een groot uitzendbureau al bijna 3 jaar bij een werkgever.
Ik ben bij dat uitzendbureau in vaste dienst. Nu zijn ze momenteel met
een grote reorganisatie bezig waarbij veel medewerkers ontslag zullen
krijgen.

Hier kan ik ook bij horen.

Nu zijn binnenkort de gesprekken waarin alle medewerkers te horen
krijgen of ze mogen blijven of ontslag krijgen.

Weet iemand toevallig of je vrijstelling van werk kunt eisen?

Zoja wat houd dat precies in, kunnen ze dit weigeren omdat
er momenteel nog werk genoeg is?

Alvast bedankt voor de moeite.

sjoegel

Re: vrijstelling van werk eisen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wat bedoel je met vrijstelling van werk ?

marcoemiel

Ongelezen bericht door marcoemiel »

dat ik ze kan vragen om vanaf het moment dat onslag aangezegd is
niet meer voor het bedrijf hoef te werken en op zoek
kan gaan naar nieuw werk.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

marcoemiel schreef:dat ik ze kan vragen om vanaf het moment dat onslag aangezegd is
Hier heb ik nog nooit van gehoord.

jermen2

Ongelezen bericht door jermen2 »

Je kan toch ook naar werk zoeken in je vrije tijd? Of bedoel je vrij om te gaan solliciteren?

++antonh

Ongelezen bericht door ++antonh »

"Vrijstelling van werk" of op non actief krijg je vaak als je een commercieële functie hebt.
Dan willen ze bv niet meer hebben dat je nog klanten contacten onderhoud of in de computer systemen kunt komen.
Dit gebeurt om bv klantgegevens te stelen.
En dan wordt je na het aanzeggen van ontslag op non actief gesteld.

grun

Ongelezen bericht door grun »

++antonh schreef:"Vrijstelling van werk" of op non actief krijg je vaak als je een commercieële functie hebt. Dan willen ze bv niet meer hebben dat je nog klanten contacten onderhoud of in de computer systemen kunt komen.
Dit gebeurt om bv klantgegevens te stelen. En dan wordt je na het aanzeggen van ontslag op non actief gesteld.
Inderdaad. Zelf ben ik wel eens, samen met 30 anderen, ontslagen omdat de afdeling opgeheven werd. We mochten ook onmiddellijk vertrekken en hoefden niet meer terug te komen, dan konden ze alvast de machines verkopen waarmee we werkten. Dat was in april, maar de eigenlijke ontslagdatum was 30 september pas, het loon werd ook gewoon doorbetaald tot die datum.
marcoemiel schreef:dat ik ze kan vragen om vanaf het moment dat onslag aangezegd is
Je zou het kunnen vragen, maar niet eisen. Ik geef je echter weinig kans, je hebt er volgens mij ook geen recht op.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ah, non-actief vanwege de werkzaamheden. Dat komt inderdaad voor, en is in bepaalde situaties alleen maar logisch en begrijpelijk.

Maar dat is wat anders dan doorbetaald thuis zitten alleen maar omdat je moet solliciteren. Wat al gezegd is, solliciteren kun je in je vrije tijd. En mocht je op gesprek moeten, dan zal in zo'n situatie je werkgever zelden moeilijk doen, integendeel.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is het wel gebruikelijk dat als je baan is opgezegd, je ook tijdens werktijd kunt solliciteren. Ze moeten je immers wel de gelegenheid geven om een nieuwe baan te vinden. Je kunt geen vrijstelling van werkzaamheden eisen, maar dat wordt soms wel gegeven, afhankelijk van de aard van het werk en van het bedrijf.

Overigens, als het om ontslag vanwege een reorganisatie gaat, dan zal dit in het algemeen niet 'zomaar' kunnen gebeuren, maar zal het waarschijnlijk via de OR moeten en zal er via de OR ook (wellicht) een sociaal plan moeten worden opgesteld. Onderdeel daarvan kan vrijstelling van werkzaamheden zijn, net als dat een afkoopsom/ontslagvergoeding tot de mogelijkheden behoort. Als het om individuele ontslagen gaat, dan kun je via een advocaat wellicht een ontslagvergoeding eisen. Het is voor die ontslagvergoeding dan niet altijd handig om meteen na de eerste mededeling van het bedrijf al om vrijstelling van werkzaamheden te vragen. Je kunt dan beter eerst met een adcocaat overleggen.

Gesloten