LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel of geen ADV-rechten over feestdagen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
bodejosm43

Wel of geen ADV-rechten over feestdagen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wie kan me uitsluitsel geven over het volgende?

Wanneer je een 36-uurscontract hebt, en in de praktijk een 40-urige werkweek, dan worden per dag 0.8 uur gereserveerd als ADV. Ook over opgenomen verlof en zelfs over ADV-dagen bestaat dit recht. Immers: het opnemen van die dagen wordt als arbeidsprestatie gezien, als je bijvoorbeeld een week vrij wil nemen, dan worden daarvoor 40 uur afgeschreven.

Maar hoe zit het nou met feestdagen? Worden die ook in zekere zin als ''arbeidsprestatie'' gezien? Ik zou haast zeggen van wel, want ook over die dagen worden bijvoorbeeld sociale premies ingehouden.

In de praktijk komt het erop neer dat je met een verschil komt te zitten bij het jaarlijks toegekende ADV-tegoed. In een maandag-vrijdag werkweek kom je namelijk soms op 260, soms op 261 dagen uit. En aangezien er per gewerkte dag 0.8 uur wordt gereserveerd, kom je dan op 208 of 208,8 uur uit.

Tellen de feestdagen NIET mee, dan komt de berekening beneden de 200 uur uit, soms zelfs rond de 190 uur. Wanneer ik de redenering van mijn werkgever zou volgen, zou dat dit jaar neerkomen op 199,2 uur, het kan dus zelfs lager uitkomen, omdat er het ene jaar 12 feestdagen, en het ander jaar slechts 8 dagen buiten de weekends vallen.

Wie kan me uitsluitsel geven, wie kan me een link geven van een website waarop ik kan vinden wat ik eigenlijhk zoek? Hoofdzaak is dat ik duidelijkheid wil hebben over de juistheid van de berekening.

Corine01

Re: Wel of geen ADV-rechten over feestdagen

Ongelezen bericht door Corine01 »

Nee, over feestdagen wordt geen AVD opgebouwd. Normaal gesproken wordt per jaar over 253 werkdagen (afhankelijk van het aantal feestdagen) ADV opgebouwd. 253 x 0,8 uur = 202,4 uur per jaar bij een 36 urige formele werkweek waarbij feitelijk 40 uur wordt gewerkt.

Gesloten