Goedemiddag,
Mijn partner is nu ruim 1.5 jaar werkzaam bij een verzekeraar en in dienst bij uitzendbureau Tempo-Team. In deze periode heeft zij een aanzienlijk bedrag aan vakantiegeld opgebouwd welke zij deze zomer wil gaan opnemen in vakantiedagen. Dit is belastingtechnisch het voordeligst. Nu heeft de werkgever in december vorig jaar aangekondigd over te stappen naar een andere pay-roll organisatie per 1 februari 2013. Mijn partner is wel gewoon in dienst gebleven bij dezelfde werkgever en verricht dezelfde werkzaamheden. Vanwege het feit dat zij nu een dienstverband is aangegaan bij een ander uitzendbureau zijn al haar opgebouwde reserveringen (vakantiedagen en vakantietoeslag) uitbetaald, maar inclusief belasting. Dit betekend dat zij rond de 700 euro heeft moeten afdragen. Dit is nogal zuur omdat zij van plan was deze reserveringen dit jaar uit te betalen in dagen. Saillant detail is dat de werkgever het niet toestaat dat de werknemers in de periode november t/m januari vakantie opnemen omdat dit een erg drukke periode in het jaar betreft. Mijn partner heeft dus geen enkele kans gehad om deze reserveringen in tijd op te nemen. Bovendien is er geen aankondiging geweest dat de opgebouwde reserveringen niet mee genomen konden worden naar het nieuwe uitzendbureau.
Heeft iemand enig idee of het juridisch mogelijk is deze kosten te verhalen en zo ja bij welke partij?
Ook ben ik benieuwd of er niet een mogelijkheid is dat deze kosten via de belastingdienst teruggevorderd kunnen worden.
Alvast bedankt,
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Werkgever stapt over naar andere Pay-roll organisatie
Re: Werkgever stapt over naar andere Pay-roll organisatie
Ik heb er niet veel verstand maar zoals ik het lees was je partner in dienst van Tempo Team en is nu bij een andere uitzend organisatie. Het is vrij logisch dat als je van werkgever wisselt de nieuwe werkgever niet de verlof aanspraken van de oude overneemt, je hebt immers bij de nieuwe weer nieuwe verlof aanspraken. De enige optie voor Tempo Team is wat ze gedaan hebben, namelijk uitbetalen. Het feit dat de feitelijke werkplek bij de overgang van Tempo Team naar de andere organisatie niet veranderd is, doet niet ter zake, want je werkgever is veranderd.
Of denk ik nu te simpel?
Of denk ik nu te simpel?
Die ingehouden loonheffing over die uitbetaalde vakantiedagen zal via het bijzonder tarief zijn gegaan, 52%, maar dat wordt bij het doen van de belastingaangifte uiteindelijk verrekend op basis van het totale jaarinkomen, en de daarbij horende belastingschijf. Maw, met een normaal salaris zal een deel van de 700 euro aan ingehouden belasting, er aan het eind weer bij komen. Dat terugvorderen bij de belastingdienst hoeft dus al niet, dat gaat vanzelf.MaaMoo schreef:Goedemiddag,
Mijn partner is nu ruim 1.5 jaar werkzaam bij een verzekeraar en in dienst bij uitzendbureau Tempo-Team. In deze periode heeft zij een aanzienlijk bedrag aan vakantiegeld opgebouwd welke zij deze zomer wil gaan opnemen in vakantiedagen. Dit is belastingtechnisch het voordeligst. Nu heeft de werkgever in december vorig jaar aangekondigd over te stappen naar een andere pay-roll organisatie per 1 februari 2013. Mijn partner is wel gewoon in dienst gebleven bij dezelfde werkgever en verricht dezelfde werkzaamheden. Vanwege het feit dat zij nu een dienstverband is aangegaan bij een ander uitzendbureau zijn al haar opgebouwde reserveringen (vakantiedagen en vakantietoeslag) uitbetaald, maar inclusief belasting. Dit betekend dat zij rond de 700 euro heeft moeten afdragen. Dit is nogal zuur omdat zij van plan was deze reserveringen dit jaar uit te betalen in dagen. Saillant detail is dat de werkgever het niet toestaat dat de werknemers in de periode november t/m januari vakantie opnemen omdat dit een erg drukke periode in het jaar betreft. Mijn partner heeft dus geen enkele kans gehad om deze reserveringen in tijd op te nemen. Bovendien is er geen aankondiging geweest dat de opgebouwde reserveringen niet mee genomen konden worden naar het nieuwe uitzendbureau.
Heeft iemand enig idee of het juridisch mogelijk is deze kosten te verhalen en zo ja bij welke partij?
Ook ben ik benieuwd of er niet een mogelijkheid is dat deze kosten via de belastingdienst teruggevorderd kunnen worden.
Alvast bedankt,
Als je met de nieuwe werkgever/payroll bedrijf afspreekt om het eerste jaar een contract voor bv. 90% (of 80%) te nemen, maar als je wel 100% werkt, dan bouw je naast de standaard vakantiedagen in een jaar tijd nog een extra maand vrij op. Wat je dan minder verdient zal ongeveer gelijk zijn aan de extra uitbetaling van je oude werk en je zult zo per saldo dus evenveel verdienen als in de oude situatie.
Dat is inderdaad een prima oplossing. Bedankt voor de input!
op grond van artikel 7: 641 lid 3 BW kunt u bij uw nieuwe werkgever aanspraak maken op uw oude vakantiedagen. U heeft dan geen recht op loon gedurende het tijdvak dat u uw vakantiedagen opneemt.