LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever weigert verlof te geven

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Anno2016

Werkgever weigert verlof te geven

Ongelezen bericht door Anno2016 »

Hallo lezers,

Ik heb een vraag betreft verlof. Ik word hier niet echt vrolijk van en ik weet niet of dit überhaupt is toegestaan. Laat me de situatie uitleggen:
Ik werk in een bedrijf met circa 15-20 werknemers, waarvan drie kwart een bepaalde functie heef (waaronder ik). Mijn baas heeft ervoor gezorgd dat we een strakke planning hebben. De klanten betalen voor het aantal uur dat er aan hen besteed wordt. Dit wordt dan ingedeeld in bepaalde weken en daar tekent de klant voor. Echter heeft mijn baas dit jaar alles zo strak gepland, dat er geen mogelijkheid was voor werknemers om verlof te vragen tussen augustus en december 2016.

Nou is er het probleem dus dat ik dit jaar wel graag een weekje verlof wil krijgen rond kerst. Dat is echter afgewezen omdat er dus geen uren/dagen zijn wanneer dit kan worden gedaan. Nu heb ik nog zo'n 80 verlof uren over dit jaar. Dit weigeren ze uit te betalen omdat het niet kan worden betaald. Dus ik vraag me af of dit wel mag. Ik werk regelmatig over en die uren wil ik niet uitbetaald te krijgen om het bedrijf te ondersteunen. Echter weigeren ze zelfs de uren te betalen die ze wel moeten betalen.

De enige manier waarop ik verlof kan krijgen volgens mijn baas is door deze 40 uur in mijn vrije tijd in te halen (voordat het kerst is). Ik werk al 40 uur in de week en dit heb ik eerder gedaan omdat er in maart, april en mei ook geen verlof kon worden gegeven maar er was wel betaald voor een vakantie omdat dit een paar weken daarvoor geen probleem was en de verlof stond op het punt 'goedgekeurd' te worden. Echter is de development manager erop tegen dat er thuis gewerkt wordt, dus dit zou ik dan op kantoor moeten inhalen. Deze informatie is niet objectief, maar ik wil daarmee wel een beetje de situatie uitleggen die hier momenteel gaande is.

Wat kan ik het beste doen?

Uw Jurist
Contacteer:

Re: Werkgever weigert verlof te geven

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Wettelijke verlofuren mag men niet uitbetalen, behalve aan het einde van het dienstverband.
Als er geen bijzondere regeling over het opnemen van vakantiedagen is opgenomen in de arbeidsovereenkomst of bijvoorbeeld CAO, geldt de wettelijke regeling. Deze bepaalt dat de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde vakantie vaststelt conform de wensen van de werknemer, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. De werknemer mag dus in principe kiezen, tenzij er zeer zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn die zich daartegen verzetten.
Wat uw werkgever doet mag niet omdat hij zelf een structureel probleem veroorzaakt door zijn planning.

Let op: De werkgever heeft twee weken de tijd om eventuele bezwaren (die zeer zwaarwegend moeten zijn) schriftelijk kenbaar te maken. Als hij dat niet doet, is de vakantie/verlofdag vastgesteld. Voor de extra (bovenwettelijke) vakantiedagen kan een andere termijn dan 2 weken worden aangehouden. Dit moet dan wel van te voren zijn vastgelegd in de cao of arbeidsovereenkomst.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik snap je verhaal niet zo goed. Je werkgever wil dat je vakantie dagen waar je gewoon recht op hebt in je prive tijd gaat inhalen? Wat voor idioot is dat?
Je mocht tussen augustus en december geen verlof aanvragen en ook niet in maart, april en mei? Wanneer dan wel. Dit is echt te belachelijk voor woorden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Slechte werkgever. Iedere werkgever hoort te weten dat werknemers nooit 100% van de tijd inzetbaar zijn. Niet alleen vanwege vakantie, maar ook vanwege bijvoorbeeld ziekte en andere niet werkbare uren (zoals bijvoorbeeld bijhouden van vakkennis). Bij het inplannen van de uren hoort hij daar ook van tevoren al rekening mee te houden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Slechte werkgever? Ik zie een werkgever die vecht om zijn bedrijf draaiend te houden en daarbij ook iets extras van zijn personeel vraagt. Logisch, het is immers ook hun belang, maar de wettelijke kaders moeten natuurlijk in acht genomen worden.

absent

Ongelezen bericht door absent »

Nou Moneyman...je eigen vakantie-uren weer bijwerken in eigen tijd..dat heeft niets te maken met "draaiende houden". Als werkgever mag en kun je niet eenzelfde arbeidsethos verwachten van werknemers. Tenzij ze eenzelfde beloning ontvangen. Ik denk niet dat dat hier aan de orde is. Arbo-technisch mag het niet wat de werkgever van TS verwacht. Zelfs de simpelste wettelijke CAO wordt hier met voeten getreden. Ik persoonlijk zou er niet moeilijk over doen en lekker op zoek gaan naar een andere baan.

Anno2016

In mijn arbeidsovereenkomst staat dat bij voorkeur mijn uren moeten worden opgenomen in het kalenderjaar waarin deze zijn gegeven. Verder niets qua afspraken.
Ziekte wordt niet moeilijk over gedaan.

@olaf79; Dat klopt, de aandacht waar de klant voor betaald moet ook gegeven worden, dus moeten de uren worden ingehaald door de werknemers.
@kweenie; Vanaf 2017 wordt hier wel rekening mee gehouden, maar dit maakt het aanvragen van verlof er niet fijner op. Helaas is het rond juli en augustus maximaal rond de 10 vrije dagen in de maand, omdat dit vaak de maanden zijn dat er verlies wordt gedraaid. Dit is helemaal vervelend omdat tijdens de zomer periode meerdere collega's afhankelijk zijn schoolvakanties (waaronder ik).
@Moneyman; Dat is zeker waar, maar dit gaat wel ten koste van zijn werknemers. Echter wordt er veel extra van het personeel gevraagd als het om uren gaat (veel overwerken, vrije tijd inleveren).

Bedankt voor alle informatie. Het lijkt mij verstandig om een gesprekje aan te gaan met de leidinggevende over het feit dat de vrije uren niet kunnen worden gebruikt.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Ben je niet gewoon erg laat met het indienen van een vakantieverzoek voor Kerst?
Wat zegt je arbeidsovereenkomst en huishoudelijk reglement (je hebt geen cao toch?) over het indienen van een dergelijk verlof?

Ik moet dat bijvoorbeeld minimaal 2 maanden van te voren opgeven. Maar als ik echt vrij wil met Kerst moet ik dat toch echt wel 6 maanden van te voren aanvragen, omdat anders de kans groot is dat al mijn andere collega's me voor waren. En er moet uiteindelijk wel altijd 1 of 2 man over blijven om bij calamiteiten te kunnen handelen.

Maar goed, jouw werkgever schiet zichzelf dan wel weer in de voet door te stellen dat je wel vrij kan krijgen als je die tijd weer inhaalt.

Als je een vast contract hebt of als je bij een tijdelijk contract het minder erg zou vinden als deze misschien niet verlengd werd, kun je het hard spelen. Schriftelijk verzoek indienen en een schriftelijke en gemotiveerde reactie vragen. Bij geen gehoor is de vakantie dus een feit, zoals hierboven al gemeld. En bij een dezelfde reactie als hierboven aanstippen dat dat geen zwaarwegende redenen zijn.

Maar ik herhaal: je bent laat met aanvragen. En als er voor jou een deadline geldt voor aanvragen, vind ik dat eigenlijk wel zwaar meewegen.

kweenie

Het is inderdaad wel zo dat niet iedereen tegelijk vakantie kan opnemen. Dat moet je een beetje afstemmen. Maar het lijkt alsof het hier niet gaat om dat er altijd iemand aanwezig moet zijn, maar dat helemaal niemand vrij zou kunnen nemen. En dat is wel het andere uiterste.
Helaas is het rond juli en augustus maximaal rond de 10 vrije dagen in de maand, omdat dit vaak de maanden zijn dat er verlies wordt gedraaid. Dit is helemaal vervelend omdat tijdens de zomer periode meerdere collega's afhankelijk zijn schoolvakanties (waaronder ik).
Het is bij bijna ieder bedrijf zo dat er in de zomermaanden veel minder omzet wordt gedraaid dan in de andere maanden. Dat hoeft helemaal geen probleem zijn, omdat dat in de andere maanden weer wordt ingehaald. Als een werkgever in paniek raakt als hij tien dagen omzet in juli mist, maar niet als je die tien dagen in april zou opnemen, dan heeft hij het volgens mij ook niet zo goed begrepen.

Maar ook hier geldt dat een en ander natuurlijk wel in overleg moet. Bijvoorbeeld de een aan het begin van de schoolvakantie vrij en de ander aan het eind, niet iedereen tegelijk.

Je moet trouwens ieder jaar minstens een periode van twee weken achter elkaar vakantie kunnen opnemen.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

k2p schreef:Maar ik herhaal: je bent laat met aanvragen. En als er voor jou een deadline geldt voor aanvragen, vind ik dat eigenlijk wel zwaar meewegen.
Maar dat maakt toch niet uit? Al had de vraagsteller de vrije dagen met kerst in juli al aangevraagd had dat niet uitgemaakt. De werkgever heeft immers al een hele poos geleden aangegeven dat vrij nemen tussen augustus en december niet mogelijk is.
Het gaat hier toch puur om het principe en dat is dat de werkgever maar liefst 8 maanden in een jaar uitsluit als het gaat om verlof opnemen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Inderdaad. Het hebben van verlof is een belangrijk recht omdat dit de gezondheid van de werknemer ten goede komt. De slavernij is al een tijd geleden afgeschaft gelukkig

Anno2016

De aanvraag rond kerst was ingediend net voor of net in het begin van september. Redelijk op tijd, aangezien ik de eerste was die de aanvraag had ingediend. De deadline die hier oorspronkelijk is vastgesteld is minimaal twee tot 4 weken van te voren. Dit hangt ook van de lengte van het verlof af.

Wat hier gezegd wordt is waarheid. Je moet het met elkaar afstemmen, niet iedereen kan tegelijk vakantie nemen e.d. Maar er is wel een limiet met het "handlen" van het verlof die hier overschreden lijkt te worden.

Ontslag nemen vanwege verlof lijkt mij wel wat overdreven. Het is een leuk bedrijf, leuke collega's en op vrije uren en overwerken na, zijn er geen problemen. Het gesprek staat gepland, bedankt voor alle reacties!

Uw Jurist
Contacteer:

Zoals ik eerder in dit topic schreef: De werkgever heeft twee weken de tijd om eventuele bezwaren (die zeer zwaarwegend moeten zijn) schriftelijk kenbaar te maken. Als hij dat niet doet, is de vakantie/verlofdag vastgesteld. Voor de extra (bovenwettelijke) vakantiedagen kan een andere termijn dan 2 weken worden aangehouden. Dit moet dan wel van te voren zijn vastgelegd in de cao of arbeidsovereenkomst.

Heeft de werkgever wel binnen twee weken gereageerd?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kweenie

Anno2016 schreef:Ontslag nemen vanwege verlof lijkt mij wel wat overdreven. Het is een leuk bedrijf, leuke collega's en op vrije uren en overwerken na, zijn er geen problemen.
Even heel cynisch hoor. Maar je hebt blijkbaar een werkgever die in de stress raakt als veel mensen in de zomer vrij nemen. En hij heeft ook in de rest van het jaar blijkbaar zo veel omzet nodig (of denkt nodig te hebben) dat je nauwelijks vrije dagen kunt opnemen. Ik vraag mij dan af of het bedrijf (of in elk geval de financiën van het bedrijf) zo veel toekomst zal hebben. Want er zal een keer een moment komen dat het minder gaat en niet iedereen volledig ingeroosterd kan worden. Of misschien dat iemand langdurig ziek wordt. Of misschien dat je na een tijdje ook wel eens opslag zou willen, terwijl daar geen financiële ruimte voor is.

Ik zou inderdaad niet meteen ontslag nemen omdat je moeilijk verlof kunt krijgen. Maar de achterliggende redenen waarom je moeilijk verlof kunt krijgen zouden mij wel zodanig zorgen baren dat ik wel elders rond zou kijken.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Slechte werkgever?
Ik vind dit ook een slechte werkgever, ten minste op het punt van verlof. Misschien dat hij op andere punten een goede werkgever is, maar dat doet er niet aan af dat de werkgever hier grof over de grenzen heen gaat.
k2p schreef:Wat zegt je arbeidsovereenkomst en huishoudelijk reglement (je hebt geen cao toch?) over het indienen van een dergelijk verlof?
De wet schrijft een termijn van twee weken voor. Hier kan alleen alleen worden afgeweken voor bovenwettelijke vakantiedagen. Je loopt natuurlijk kans dat er geen verlof kan worden in verband met onderbezetting, maar hij mag het niet afwijzen omdat je het niet 2 tot 6 maanden van te voren hebt aangegeven.
k2p schreef:Maar ik herhaal: je bent laat met aanvragen. En als er voor jou een deadline geldt voor aanvragen, vind ik dat eigenlijk wel zwaar meewegen.
Dat is geen zwaarwegende reden.
olaf79 schreef:Inderdaad. Het hebben van verlof is een belangrijk recht omdat dit de gezondheid van de werknemer ten goede komt. De slavernij is al een tijd geleden afgeschaft gelukkig
Dat is een misplaatste vergelijking.

Anno2016

Bedankt voor je bericht, Monique.
Dit is helaas niet het geval. Er wordt hier zelden gereageerd binnen twee weken. Niet al te lang geleden heb ik nog een pittige discussie gehad met een leidinggevende over een dag verlof die twee maanden van te voren was opgegeven. Ik kan niet te veel details loslaten, maar uiteindelijk heb ik de dag vrij gekregen één/twee dag(en) van te voren (vragen over de status van mijn aanvraag werden genegeerd. Meerdere keren heb ik dit moeten herhalen totdat ik het heel benauwd kreeg en persoonlijk met hem en nog iemand anders een confrontatie aanging).

Jij ook bedankt voor je bericht, Kweenie. Het heeft zeker een plek in mijn 'dagelijkse gedachten'.

Uw Jurist
Contacteer:

Anno2016 schreef:Bedankt voor je bericht, Monique.
Dit is helaas niet het geval. Er wordt hier zelden gereageerd binnen twee weken. Niet al te lang geleden heb ik nog een pittige discussie gehad met een leidinggevende over een dag verlof die twee maanden van te voren was opgegeven. Ik kan niet te veel details loslaten, maar uiteindelijk heb ik de dag vrij gekregen één/twee dag(en) van te voren (vragen over de status van mijn aanvraag werden genegeerd. Meerdere keren heb ik dit moeten herhalen totdat ik het heel benauwd kreeg en persoonlijk met hem en nog iemand anders een confrontatie aanging).
Hoezo helaas? Niet reageren binnen twee weken betekent dat je vakantie is vastgesteld conform je wensen. Ik heb het idee dat jij, alsmede diverse anderen die op dit topic reageren, niet (goed) het eerste antwoord (dat van mij) op je vraag hebben gelezen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Anno2016

Uw Jurist schreef:
Anno2016 schreef:Bedankt voor je bericht, Monique.
Hoezo helaas? Niet reageren binnen twee weken betekent dat je vakantie is vastgesteld conform je wensen. Ik heb het idee dat jij, alsmede diverse anderen die op dit topic reageren, niet (goed) het eerste antwoord (dat van mij) op je vraag hebben gelezen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat heb ik wel goed gelezen, ik kan alleen niet zomaar verlof nemen en verdwijnen ook al sta ik compleet in mijn recht. Er staat een gesprek gepland waar ik dit zal aankaarten. Ik denk dat ik voor nu niet meer kan doen. Op basis van dat gesprek zou ik kunnen bepalen welke acties ik nog zal ondernemen.

Ik ben overigens wel wat voorzichtig met wat ik allemaal plaats op dit forum, dus ik kan niet helemaal lekker vrijuit posten.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is inderdaad een recept voor ruzie. Dus inderdaad goed om het gesprek even af te wachten.
Anno2016 schreef:Er wordt hier zelden gereageerd binnen twee weken.
Dan geldt de verlof als zijnde vastgesteld. De werkgever kan eventueel besluiten om dat in te trekken als daar aanleiding toe is, maar moet dan wel kosten vergoeding.

Gesloten