LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Werkgever wil mij verplichten andere tijden te werken
Werkgever wil mij verplichten andere tijden te werken
mijn werkgever wil dat ik 7:30 ga werken nu werk ik al 16 jaar 6:00 per dag dat is toen 16 jaar terug afgesproken . nou moet ik bij een arboarts verklaren waarom ik niet 7:30 uren wil werken of kan werken . ik werk als order pikker en dat is zwaar werk ik ben nu 52 jaar en het kost al veel energie om 6:00 uren te werken . heb een 30 uren contract wat kan ik doen?
;
;
Re: Werkgever wil mij verplichten andere tijden te werken
Even bellen met het juridisch loket, een eventuele rechtsbijstandverzekering, of een vakbond als je daar lid van bent. Een eerste telefonisch consult bij het juridisch loket is gratis overigens.viavia116 schreef:mijn werkgever wil dat ik 7:30 ga werken nu werk ik al 16 jaar 6:00 per dag dat is toen 16 jaar terug afgesproken . nou moet ik bij een arboarts verklaren waarom ik niet 7:30 uren wil werken of kan werken . ik werk als order pikker en dat is zwaar werk ik ben nu 52 jaar en het kost al veel energie om 6:00 uren te werken . heb een 30 uren contract wat kan ik doen?
Als je een 30 uren contract hebt, kan een werkgever dat niet zo even eenzijdig opschroeven lijkt me, maar goed, ik ben geen arbeidsjurist.
Beetje off topic, maar veel mensen van jou leeftijd en ouder werken 8 tot meer dan 9 uren per dag, 5 dagen in de week, in dubbele onregelmatige dienst en in de weekenden, feestdagen enz......
On-topic, omdat je al zo lang op deze manier met wederzijds goedvinden is er sprake van een aanvulling op je arbeidscontract. Veel mensen noemen dit een gewoonterecht, maar dat bestaat juridisch gezien niet.
Er moeten wel zeer zwaar wegende reden zijn om dat te negeren. Laat je het voor een rechter komen, dan is de kans groot dat je gelijk krijgt.
Maar via de bedrijfsarts kan ook, vergeet echter niet dat zijn oordeel altijd gekleurd is, voor een onafhankelijk oordeel kan je beter eens met de huisarts praten, en met zijn/haar schriftelijke verklaring teruggaan naar de werkgever.
Anderzijds moet een werknemer zich loyaal opstellen richting werkgever......
On-topic, omdat je al zo lang op deze manier met wederzijds goedvinden is er sprake van een aanvulling op je arbeidscontract. Veel mensen noemen dit een gewoonterecht, maar dat bestaat juridisch gezien niet.
Er moeten wel zeer zwaar wegende reden zijn om dat te negeren. Laat je het voor een rechter komen, dan is de kans groot dat je gelijk krijgt.
Maar via de bedrijfsarts kan ook, vergeet echter niet dat zijn oordeel altijd gekleurd is, voor een onafhankelijk oordeel kan je beter eens met de huisarts praten, en met zijn/haar schriftelijke verklaring teruggaan naar de werkgever.
Anderzijds moet een werknemer zich loyaal opstellen richting werkgever......
Wilt je baas dat je hetzelfde aantal uren per week in een dag minder doet (4x 7,5u ipv 5x 6u) ? Of wilt je baas dat je meer uren per week maakt? (5x 7,5u)?
En hoezo een Arbo-arts? Die heeft hier toch helemaal niks te zoeken???
En hoezo een Arbo-arts? Die heeft hier toch helemaal niks te zoeken???
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Dat is ook mijn vraag. Jammer genoeg is er nog geen antwoord op. Totaal meer uren kan een werkgever nooit eisen overigens. Aanpassen van werktijden kan - onder omstandigheden - wel. Dus vraagsteller, geef alstublieft duidelijkheid, ook over de reden van deze verandering.k2p schreef:Wilt je baas dat je hetzelfde aantal uren per week in een dag minder doet (4x 7,5u ipv 5x 6u) ? Of wilt je baas dat je meer uren per week maakt? (5x 7,5u)
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
viavia116 schreef:mijn werkgever wil dat ik 7:30 ga werken nu werk ik al 16 jaar 6:00 per dag dat is toen 16 jaar terug afgesproken . nou moet ik bij een arboarts verklaren waarom ik niet 7:30 uren wil werken of kan werken . ik werk als order pikker en dat is zwaar werk ik ben nu 52 jaar en het kost al veel energie om 6:00 uren te werken . heb een 30 uren contract wat kan ik doen?
4x 7,5 uur flexibele per week dus de vrije dag bepaalt de werkgever. dat hebben ze met mijn andere parttime collega's ook gedaan maar die hebben er niks van gezegd . mijn vol time collega,s werken van 6:00 tot 14:15 groep 1 groep 2 werk van 11:45 tot 20:00 . ik werk van 8:00 tot 14:30 niks op papier alleen mondelinge afspraak met de vorige baas deze is met pensioen. en ze willen de tijden gelijk maken met vol time collega.s om dat beter te plannen is.
;
Laatst gewijzigd door viavia116 op 08 nov 2016 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Men wil dus uw werktijden aanpassen. Een werkgever is echter in beginsel aan door hem zelf vastgestelde werktijden gebonden. Dat geldt zeker als een werknemer er belang bij heeft om op bepaalde tijden (niet) te werken, zoals in uw gevalviavia116 schreef:4x 7,5 uur flexibel per week dus de vrije dag bepaalt de werkgever. dat hebben ze met mijn andere parttime collega's ook gedaan maar die hebben er niks van gezegd . mijn vol time collega,s werken van 6:00 tot 14:15 groep 1 groep 2 werk van 11:45 tot 20:00 . ik werk van 8:00 tot 14:30
Daarom kan uw werkgever deze tijden alleen wijzigen als daarvoor voldoende gewichtige redenen zijn. Dus nogmaals de vraag, wat zijn de redenen van de werkgever?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Wat is de reden dat de werktijden worden aangepast? De wereld is natuurlijk wel flink veranderd in de afgelopen 16 jaar dus ik kan me voorstellen dat het bedrijf zich moet aanpassen om concurrerend te blijven.
En wat is de rol van de arboarts? Heb je je ziek gemeld?
Als het werk veranderde zoals Post NL of TPG had moeten ze wel.
Ook de winkel tijden of file kan een oorzaak zijn dat je mee moet aanpassen.
Slikken of wegwezen.
Niemand wil jou 1.5 uren opvullen dus moeten ze wel.
Helaas zien werkgevers jou als machine, maar bij 20% langer werken zul je gemiddeld 40% meer ziekte geven.
Gezien het zware werk is dit vermoedelijk een manier om jou ziek te krijgen, afkeuren en een uitzendkracht, eventueel uit Oost Europa in te huren want zo is vaak de werkelijkheid achteraf.
Ik zie jou nog niet de komende 14 jaren tot 68 of langer vol maken op de huidige 30 uren en met dit voorstel komen ze sneller van te duur en oud personeel af.
Wel zie ik dat vele werklozen en gedeeltelijk afgekeurde weer via uitzendwerk in zelfde werk terug komen en soms zelfs bij oude werkgevers.
Wie gaat volgend jaar Maart nog stemmen op een partij die voor flex werken is?
Ook de winkel tijden of file kan een oorzaak zijn dat je mee moet aanpassen.
Slikken of wegwezen.
Niemand wil jou 1.5 uren opvullen dus moeten ze wel.
Helaas zien werkgevers jou als machine, maar bij 20% langer werken zul je gemiddeld 40% meer ziekte geven.
Gezien het zware werk is dit vermoedelijk een manier om jou ziek te krijgen, afkeuren en een uitzendkracht, eventueel uit Oost Europa in te huren want zo is vaak de werkelijkheid achteraf.
Ik zie jou nog niet de komende 14 jaren tot 68 of langer vol maken op de huidige 30 uren en met dit voorstel komen ze sneller van te duur en oud personeel af.
Wel zie ik dat vele werklozen en gedeeltelijk afgekeurde weer via uitzendwerk in zelfde werk terug komen en soms zelfs bij oude werkgevers.
Wie gaat volgend jaar Maart nog stemmen op een partij die voor flex werken is?
Die vraag had ik al 2 keer gesteld. En nog steeds geen antwoord trouwens.GJvdZ schreef:Wat is de reden dat de werktijden worden aangepast?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Oude baas is met pensioen lees ik en ze willen deze parttime aanpassen naar full time medewerker dus iedereen gelijk maken!
Gister 15.39 geplaatst!
Gister 15.39 geplaatst!
Sorry, maar 30 uurtjes werken lijkt me een luizenbaan, vele moeten gewoon tot hun pensioen 40 uren per week werken in de dubbele onregelmatigheid, vroeg, laat, nacht en elke dag op andere tijden beginnen en eindigen..............Ik zie jou nog niet de komende 14 jaren tot 68 of langer vol maken op de huidige 30 uren......
In het kader van lang doorwerken: https://youtu.be/AXeMiGQBeI4BL2 schreef:Sorry, maar 30 uurtjes werken lijkt me een luizenbaan, vele moeten gewoon tot hun pensioen 40 uren per week werken in de dubbele onregelmatigheid, vroeg, laat, nacht en elke dag op andere tijden beginnen en eindigen..............Ik zie jou nog niet de komende 14 jaren tot 68 of langer vol maken op de huidige 30 uren......
Iggy is bijna 70
Oh, dat zag ik niet in de brei . En blijkbaar was ik niet de enige.stofzuigertje schreef:Oude baas is met pensioen lees ik en ze willen deze parttime aanpassen naar full time medewerker dus iedereen gelijk maken! Gister 15.39 geplaatst!
Het pensioen van de oude baas voert hij volgens mij niet op als reden, maar voor het niet hebben van bewijs. Maar ook dat terzijde.
Beide factoren zijn niet voldoende zwaarwegende reden voor aanpassing.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
reageren is zinloos. weer zon topic waarin wij ons drukker maken dan ts...
Totaal overbodige reactie. Het gaat jou niks aan hoe iemand zijn leven in deelt en of hij of zij 30 uur zwaar vindt op niet.BL2 schreef:Sorry, maar 30 uurtjes werken lijkt me een luizenbaan, vele moeten gewoon tot hun pensioen 40 uren per week werken in de dubbele onregelmatigheid, vroeg, laat, nacht en elke dag op andere tijden beginnen en eindigen..............Ik zie jou nog niet de komende 14 jaren tot 68 of langer vol maken op de huidige 30 uren......