LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WW bij urenvermindering

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Zutphen89

WW bij urenvermindering

Ongelezen bericht door Zutphen89 »

Mijn werkgever en ik komen tot de conclusie dat ik een functie heb die niet goed bij mij past. Een deel daarvan is wel heel geschikt voor mij en het idee is om dat apart op te zetten, zodat ik er kan blijven werken. Ik werk nu echter 24 uur en de kans is groot dat er straks niet meer voor 24 uur aan werk ligt.

Stel, er blijft een functie over voor zo'n 16 uur. Kan ik dan een beroep doen op WW om dat aan te vullen tot ik iets erbij heb gevonden, of hangt zoiets misschien nog af van de manier waarop die nieuwe functie (en de urenvermindering) is ontstaan? (wie initiatief nam, hoe het op papier zit etc)

kweenie

Re: WW bij urenvermindering

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een vermindering van meer dan 5 uur per week kun je inderdaad recht op WW hebben voor die vermindering. Uiteraard hangt dat ook af van hoe die vermindering is ontstaan, net als wanneer je je baan helemaal kwijt zou raken.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U zal dan wel een sollicitatieplicht krijgen voor de uren die u niet meer werkt. Dat betekend dat u een tweede baan zou moeten zoeken. Controleer eerst wat er bij uw huidige werkgever beschreven staat over andere banen.
Geen idee hoeveel minder u gaat werken, maar met een tweede baan zal u geen loonheffingskorting krijgen. Of het dan wel lonend is is dan maar de vraag.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

NeoDutchio schreef:
01 nov 2018 17:58
U zal dan wel een sollicitatieplicht krijgen voor de uren die u niet meer werkt. Dat betekend dat u een tweede baan zou moeten zoeken. Controleer eerst wat er bij uw huidige werkgever beschreven staat over andere banen.
Geen idee hoeveel minder u gaat werken, maar met een tweede baan zal u geen loonheffingskorting krijgen. Of het dan wel lonend is is dan maar de vraag.
Uiteraard krijgt men niet twee keer de heffingskortingen, maar dat maakt het in het geheel niet minder lonend.

Als men bijvoorbeeld bij de ene baas € 1.000 verdient en bij de andere € 200, betaalt men geen cent belasting meer dan degene die bij één baas € 1.200 verdient. Alleen even aangifte doen, want dan komt het restant arbeidskorting achteraf.

Zutphen89

Ongelezen bericht door Zutphen89 »

Dank voor jullie reacties! Iemand enig idee wat dan de vereisten zijn qua hoe de urenvermindering ontstaat? Moet ik bijv aantonen (en hoe dan) dat er voor mijn functie geen andere optie is, of dat het initiatief bij mijn werkgever ligt?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u zelf het initiatief neemt om minder te gaan werken, krijgt u geen WW. Dus uw werkgever zal u moeten ontslaan voor die uren, en daar heeft hij toestemming van het UWV voor nodig. En er zojn nog meer en andere regels.

Gesloten