LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwangerschapsuitkering bij 0 uren contract?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
mcl91

Zwangerschapsuitkering bij 0 uren contract?

Ongelezen bericht door mcl91 »

Goedemorgen,

Ik ben 30 weken zwanger. Ik heb 2 werkgevers, bij 1 werkgever heb ik een contract voor 36 uur en bij 1 werkgever heb ik een 0-uren contract. Deze laatste werkgever wil geen WAZO voor mij aanvragen, omdat ze zeggen dat ik daar geen recht op heb.

Op de website van het UWV staat dat je, als je een werkgever hebt, je recht hebt op WAZO. Er staat niet echt specifiek iets over een 0-uren contract, maar wel over hoe het dagloon etc. wordt berekend. Verder vond ik een aantal forum topics waarin wordt aangegeven dat je ook met een 0-uren contract recht hebt op WAZO, maar sommigen zijn al wat ouder en ik weet niet of de regelgeving inmiddels is veranderd.

Ik heb het UWV gebeld, maar kreeg iemand aan de lijn die het niet zo goed leek te weten. Hij zei dat WAZO een uitkering is voor de uren die je normaal zou werken en dat dat dus bij een 0-uren contract niet van toepassing is. Ook zei hij dat je er onder sommige omstandigheden toch wel recht op hebt, maar hij wist me niet te vertellen welke omstandigheden. Hij zei iets over de duur van het contract, maar wist niet hoe lang je dan al in dienst moest zijn. Op andere vragen die ik stelde had hij geen antwoord. Ik kreeg het advies om het sowieso aan te vragen en dat het dan wel afgewezen werd als ik echt geen recht had, maar aangezien mijn werkgever niet echt meewerkt hoop ik toch wat meer informatie te vinden.

Weet iemand hier hoe het nou precies zit?

sake1987

Re: Zwangerschapsuitkering bij 0 uren contract?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb je al op de site van de vakbonden gekeken?

D34M0N

Ongelezen bericht door D34M0N »

Dit zegt de overheid:
Uw recht op ouderschapsverlof bedraagt 26 keer het aantal uren dat u per week werkt volgens uw arbeidscontract. Maar in een nulurencontract staat niet hoeveel uren u werkt. Voor de berekening van het verlof moet u weten hoeveel uren u per week werkt.

Ga bij de berekening van uw ouderschapsverlof bij een nulurencontract uit van het gemiddelde aantal gewerkte uren per week in de afgelopen 3 maanden. Geeft die periode geen goed beeld? Bijvoorbeeld omdat er zich net een piek of een dal in de werkzaamheden voordeed? Gebruik voor uw berekening dan een langere periode, bijvoorbeeld een jaar.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... encontract

Ook bij een 0-urencontact heb je dus recht op zwangerschapsverlof.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

D34M0N schreef:
16 jul 2021 14:31
Dit zegt de overheid:
Uw recht op ouderschapsverlof bedraagt 26 keer het aantal uren dat u per week werkt volgens uw arbeidscontract. Maar in een nulurencontract staat niet hoeveel uren u werkt. Voor de berekening van het verlof moet u weten hoeveel uren u per week werkt.

Ga bij de berekening van uw ouderschapsverlof bij een nulurencontract uit van het gemiddelde aantal gewerkte uren per week in de afgelopen 3 maanden. Geeft die periode geen goed beeld? Bijvoorbeeld omdat er zich net een piek of een dal in de werkzaamheden voordeed? Gebruik voor uw berekening dan een langere periode, bijvoorbeeld een jaar.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... encontract

Ook bij een 0-urencontact heb je dus recht op zwangerschapsverlof.
Maar geld dit ook als dit 0 uren contract naast een ander contact van 36 uur hebt?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ouderschapsverlof is niet hetzelfde als zwangerschaps-of bevallingsverlof.

mcl91

Ongelezen bericht door mcl91 »

Ik heb inmiddels gebeld met het juridisch loket. Zij geven aan dat ik er in beginsel wel recht op heb en dat het sowieso zo is dat de werkgever het gewoon aan moet vragen en dat UWV het dan moet beoordelen en evt. onderbouwen waarom je bent afgewezen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, uw werkgever dient dat tzt gewoon aan te vragen. U moet wel tijdig melden aan die werkgever wanneer u met zwangerschapsverlof gaat.

Seinhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mooi dat je zelf de weg naar het juridisch loket hebt gevonden. Ook je rechtsbijstandverzekering of vakbond kan je eventueel helpen.

Gesloten