LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nog geen schriftelijke verlengen gehad!
nog geen schriftelijke verlengen gehad!
Ik werk nu al ruim 1 jaar en 7 maanden voor een groot bedrijf maar heb mijn laatste verlengen voor onbepaalde tijd nog steeds niet gehad terwijl mij wel al mondeling gezegd is dat ik mag blijven (ook dit is veel te laat gebeurd! Ik hoor eigenlijk 1 maand voor einde tijdelijk contract hiervan op de hoogte gebracht te worden)
Ik heb al meerdere malen gevraagd war mijn contract blijft en iedere keer wordt mij verteld dat deze per post binnen zal komen!Nu is mijn tijdelijke contract per 30 november verlopen. Deze heb ik echt nodig.
Een collega vertelde mij dat ik juridische stappen kan ondernemen om klopt dit?
Ik heb al meerdere malen gevraagd war mijn contract blijft en iedere keer wordt mij verteld dat deze per post binnen zal komen!Nu is mijn tijdelijke contract per 30 november verlopen. Deze heb ik echt nodig.
Een collega vertelde mij dat ik juridische stappen kan ondernemen om klopt dit?
Re: nog geen schriftelijke verlengen gehad!
eigenlijk niets aan de hand, gaat vanzelf over in onbepaalde tijd, tenzij in het kontrakt anders is bepaald.
-
- Contacteer:
Als ik het me goed herinner, moet je kunnen aantonen dat je na het formeel aflopen van je contract gewerkt hebt - en betaald bent (dus, loonstrookje of bankafschrift).
Op dat moment is je contract automatisch overgegaan in een vast contract, voor onbepaalde tijd (wel onder dezelfde overige voorwaarden als in je tijdelijke contract).
Dus, gewoon nog even afwachten.
Op dat moment is je contract automatisch overgegaan in een vast contract, voor onbepaalde tijd (wel onder dezelfde overige voorwaarden als in je tijdelijke contract).
Dus, gewoon nog even afwachten.
-
@Guardian72,
een contract bepaalde duur welk afloopt zal in principe altijd worden opgevolgd door een contract bepaalde duur welk precies gelijk is aan de eerste. Zo is het in de wet geregeld.
Pas na het verlopen van je derde tijdelijke contract (even uzb's buiten beschouwing) krijg je een vaste aanstelling. Zo is (was) de wet.
Op dit moment is het zo dat jongeren tot 27 jaar 5 tijdelijke contracten mogen krijgen. Dit is zo geregeld door het ministerie vanwege de crisis.
@Sambra,
alleen als er in jouw contract vermeld staat dat de werkgever jou 1 maand van te voren moet laten weten dat je mag blijven, zal hij dit moeten melden.
Echter, in vrijwel alle tijdelijke contracten staat: Eindigt van rechtswege. Dat wil zeggen dat er met het aangaan van het contract ook al gelijk wordt aangegeven wanneer deze beeindigd zal worden.
Al met al, veel zaken die hier nu niet duidelijk uit jouw bijdrage blijken. Gezien het feit dat jij er pas 1 jaar en 7 maanden werkt verwacht ik dat er nog genoeg mogelijkheden zijn voor de werkgever voor het aanbieden van een tijdeljk contract.
een contract bepaalde duur welk afloopt zal in principe altijd worden opgevolgd door een contract bepaalde duur welk precies gelijk is aan de eerste. Zo is het in de wet geregeld.
Pas na het verlopen van je derde tijdelijke contract (even uzb's buiten beschouwing) krijg je een vaste aanstelling. Zo is (was) de wet.
Op dit moment is het zo dat jongeren tot 27 jaar 5 tijdelijke contracten mogen krijgen. Dit is zo geregeld door het ministerie vanwege de crisis.
@Sambra,
alleen als er in jouw contract vermeld staat dat de werkgever jou 1 maand van te voren moet laten weten dat je mag blijven, zal hij dit moeten melden.
Echter, in vrijwel alle tijdelijke contracten staat: Eindigt van rechtswege. Dat wil zeggen dat er met het aangaan van het contract ook al gelijk wordt aangegeven wanneer deze beeindigd zal worden.
Al met al, veel zaken die hier nu niet duidelijk uit jouw bijdrage blijken. Gezien het feit dat jij er pas 1 jaar en 7 maanden werkt verwacht ik dat er nog genoeg mogelijkheden zijn voor de werkgever voor het aanbieden van een tijdeljk contract.
-
Beste
Dat je mag blijven is niet hetzelfde als een contract voor onbepaalde tijd.
Het kan goed zijn dat je werkgever een nieuw contract voor bepaalde tijd aanbiedt.
1 maand voor eind contract bericht krijgen is incorrect, dit is geen recht.
In principe hoef je vooraf geen bericht te krijgen en kan je werkgever op de laatste dag van het contract zeggen dat je de volgende dag niet meer hoeft te komen
Ik werk nu al ruim 1 jaar en 7 maanden voor een groot bedrijf maar heb mijn laatste verlengen voor onbepaalde tijd nog steeds niet gehad terwijl mij wel al mondeling gezegd is dat ik mag blijven (ook dit is veel te laat gebeurd! Ik hoor eigenlijk 1 maand voor einde tijdelijk contract hiervan op de hoogte gebracht te worden)
Dat je mag blijven is niet hetzelfde als een contract voor onbepaalde tijd.
Het kan goed zijn dat je werkgever een nieuw contract voor bepaalde tijd aanbiedt.
1 maand voor eind contract bericht krijgen is incorrect, dit is geen recht.
In principe hoef je vooraf geen bericht te krijgen en kan je werkgever op de laatste dag van het contract zeggen dat je de volgende dag niet meer hoeft te komen
-
- Contacteer:
Indien je contract niet verlengd wordt, is de werkgever wel degelijk verplicht om dit minimaal een maand van te voren aan te geven, om jou de kans te geven om een andere baan te zoeken. Tenzij er bezwaarlijke redenen zijn die in de tussentijd aanleiding geven om dit later door te geven. Dit is volgens de vakbond.seagoing racer2 schreef: 1 maand voor eind contract bericht krijgen is incorrect, dit is geen recht.
@sambra;
Je hoeft je geen zorgen te maken. Bij gebrek aan communicatie wordt je contract automatisch verlengd. Dit kan alleen voor dezelfde periode als je vorige contract of alleen maar langer.
Een mondelinge afspraak is ook een rechtsgeldige afspraak. Maar in dit geval hoef je geen juridische stappen te ondernemen. Je werkgever is gewoon traag.
-
Beste Miss Tascha,
Het is misschien wel fatsoenlijk om te doen, maar het het is niet verplicht.
sorry hoor, maar dat is incorrect.Indien je contract niet verlengd wordt, is de werkgever wel degelijk verplicht om dit minimaal een maand van te voren aan te geven, om jou de kans te geven om een andere baan te zoeken. Tenzij er bezwaarlijke redenen zijn die in de tussentijd aanleiding geven om dit later door te geven. Dit is volgens de vakbond.
Het is misschien wel fatsoenlijk om te doen, maar het het is niet verplicht.
-
- Contacteer:
Volgens CAO en Burgerlijk Wetboek 7;
1.
Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.
2.
De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:
a.
korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand;
b.
vijf jaar of langer, maar korter dan tien jaar heeft geduurd: twee maanden;
c.
tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft geduurd: drie maanden;
d.
vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.
3.
De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/672.html
1.
Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.
2.
De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:
a.
korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand;
b.
vijf jaar of langer, maar korter dan tien jaar heeft geduurd: twee maanden;
c.
tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft geduurd: drie maanden;
d.
vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.
3.
De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/672.html
-
Beste miss Tascha,
Toch blijft je antwoord incorrect.
Er wordt namelijk niet opgezegd, er wordt niet verlengd en dat is iets heel anders
Jouw aangehaalde wetstekst is niet geldig in dit geval
Toch blijft je antwoord incorrect.
Er wordt namelijk niet opgezegd, er wordt niet verlengd en dat is iets heel anders
Jouw aangehaalde wetstekst is niet geldig in dit geval
-
- Contacteer:
@seagoing racer2
Dan heb ik er waarschijnlijk verkeerd of overheen gelezen. Mijn excuses.
Dan heb ik er waarschijnlijk verkeerd of overheen gelezen. Mijn excuses.
Het artikel is inderdaad van toepassing bij het beëindigen van een arbeidsovereenkomst. Meestal is dit bij een contract voor onbepaalde tijd. Een contract voor bepaalde tijd verloopt van rechtswege, en wordt onder exact dezelfde voorwaarden "stilzwijgend" verlengd. Dus dezelfde duur. Na 3 jaar (of bij het 4e contract) ontstaat op deze manier vanzelf een contract voor onbepaalde tijd.
-
Goede bijdrage Ruud,Ruud_S74 schreef:Het artikel is inderdaad van toepassing bij het beëindigen van een arbeidsovereenkomst. Meestal is dit bij een contract voor onbepaalde tijd. Een contract voor bepaalde tijd verloopt van rechtswege, en wordt onder exact dezelfde voorwaarden "stilzwijgend" verlengd. Dus dezelfde duur. Na 3 jaar (of bij het 4e contract) ontstaat op deze manier vanzelf een contract voor onbepaalde tijd.
dit topic sliep pas dik 4 maanden!
Zeer verhelderend, stond er nog niet!