Online fooi niet meer voor mij
Online fooi niet meer voor mij
Goede avond beste mensen,
Sorry dat ik jullie weer om advies vraag,
Ik kreeg net van mijn werkgever te horen dat er na 4 jaar geen online fooi meer gegeven mag worden aan de bezorgers.
Ik vertelde dat dat verplicht is.
Hij vertelde dat het in opdracht is van de boekhouder.
Nu is mijn vraag.. voor wie is de online fooi?
Ik ben niet boos op hen maar wel teleurgesteld.
Hij vertelde wel dat ik voortaan als ik eten bij hem koop de helft korting krijg.
Sorry dat ik jullie weer om advies vraag,
Ik kreeg net van mijn werkgever te horen dat er na 4 jaar geen online fooi meer gegeven mag worden aan de bezorgers.
Ik vertelde dat dat verplicht is.
Hij vertelde dat het in opdracht is van de boekhouder.
Nu is mijn vraag.. voor wie is de online fooi?
Ik ben niet boos op hen maar wel teleurgesteld.
Hij vertelde wel dat ik voortaan als ik eten bij hem koop de helft korting krijg.
Re: Online fooi niet meer voor mij
Seinhuis komt straks wel adviseren contact op te nemen met het juridisch loket.
Ik zou zegen, per direct stoppen. Laat hem maar eens nieuwe bezorgers vinden. Kans groot dat dat niet lukt en jouw baas zijn zaak kan sluiten. Geen medelijden mee hebben.
Geen nodig, dit keer heb je een echt probleem.
Hier denk ik: zucht, sta nou gvd eens op je strepen en vraag door. Hoezo mag? Mag wettelijk niet meer? Mag fiscaal niet meer? Mag niet omdat het bedrijf slecht draait? Gezien het feit dat het in opdracht zou zijn van de boekhouder lijkt het me een bedrijfseconomische reden.
Ik zou zegen, per direct stoppen. Laat hem maar eens nieuwe bezorgers vinden. Kans groot dat dat niet lukt en jouw baas zijn zaak kan sluiten. Geen medelijden mee hebben.
Re: Online fooi niet meer voor mij
Meneer Kuklos, ik mag u erg graag en u weet dat ik u intelligent vind.
Ik heb een klein beetje medelijden met hen.
We hadden een nieuwe bezorgfiets en na 1 dag al gestolen.
later hebben ze de auto gestolen van hen.
Ik accepteer het maar vind het erg jammer
Ik heb een klein beetje medelijden met hen.
We hadden een nieuwe bezorgfiets en na 1 dag al gestolen.
later hebben ze de auto gestolen van hen.
Ik accepteer het maar vind het erg jammer
Re: Online fooi niet meer voor mij
@Dagkoers, ja en? Dat zijn ondernemersrisico's waarvoor ze zichzelf dienen te verzekeren, maar niet iets wat ze op hun personeel mogen afwentelen.
-
- Berichten: 32461
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Online fooi niet meer voor mij
De online fooi is natuurlijk voor de bezorger, maar - er moeten wel allerlei belastingen over betaald worden. Dat kost je ca 1/3 van de fooi. Houdt je werkgever het niet in, dan zal je het zelf op moeten geven. Dat komt er dus ook nog eens bij. Voor de bd is het gewoon een vorm van inkomen. Het is dus slimmer als mensen de fooi gewoon handje contantje geven. Een muntje van 2 euro of zo heeft iedereen wel ergens liggen.
Re: Online fooi niet meer voor mij
Voor de werkgever is die on-line fooi problematisch. En boekhoudtechnisch lastig. Ook is het fiscaal voor u niet echt het voordeligst.
Re: Online fooi niet meer voor mij
Dus ik moet het accepteren dat ik geen 30-40 E meer per maand in het handje krijg?
Re: Online fooi niet meer voor mij
Nee hoor, zo'n groot probleem zijn fooien niet. Zie wat de FNV hierover zegt. En zeker met de online platformen als Uber en Thuisbezorgd zullen die een prima overzicht aanleveren hoeveel fooi er gegeven is. Hou aangaande de IB er rekening mee dat de belastingdienst ook een schatting kan maken van de ontvangen fooi en dit bij de inkomsten op kan tellen.
Dat zullen ze niet snel bij lage inkomsten, tenzij de levensstijl niet verklaard kan worden.
@Dagkoers, nee. In de link die ik aanhaalde:
Dat zullen ze niet snel bij lage inkomsten, tenzij de levensstijl niet verklaard kan worden.
@Dagkoers, nee. In de link die ik aanhaalde:
Werkgever mag nooit fooi inhouden
In de cao horeca is over het onderwerp fooien niets opgenomen. Er bestaan ook geen wettelijke bepalingen. Wel zijn er uitspraken vanuit de Hoge Raad (rechtbank), de zogeheten jurisprudentie, die vaststellen dat de fooien die ontvangen worden door medewerkers, ook aan de medewerkers toebehoren. De werkgever mag dus nooit fooi inhouden.
Re: Online fooi niet meer voor mij
Ik zou niet weten waarom er geen online fooi geven zou mogen worden.
https://nos.nl/artikel/2399721-bezorger ... -verdienen
Het lijkt mij dat een klant, die een fooi geeft, de fooi bedoeld voor de medewerker die ziet.
https://www.nurecht.nl/Arbeidsrecht/foo ... gever.html
https://nos.nl/artikel/2399721-bezorger ... -verdienen
Het lijkt mij dat een klant, die een fooi geeft, de fooi bedoeld voor de medewerker die ziet.
https://www.nurecht.nl/Arbeidsrecht/foo ... gever.html
Re: Online fooi niet meer voor mij
Het klinkt eerder als dat de boekhouder geen zin heeft om de betalingen uit te splitsen.
Re: Online fooi niet meer voor mij
Heb je geluk als je bij mij bezorgt, ik doe niet aan online fooien, heb een potje in de gang staan met muntgeld en geef het altijd contant.
Bram Bonnewel
vindt dit leuk
Re: Online fooi niet meer voor mij
Nou, nee hoor.Een muntje van 2 euro of zo heeft iedereen wel ergens liggen.
Re: Online fooi niet meer voor mij
En zelfs die muntjes van AH raak je aan de straatstenen niet meer kwijt, zelfs AH wil ze niet meer in hun karretjes....
Overigens, mijn hele leven nog nooit een cent fooi gehad, en ben nog steeds gelukkig.
Dus een leven zonder fooi kan ook gewoon.
Maar ontopic, Dagkoers je kreeg je salaris toch altijd zwart uitbetaald, hoe verwerkte de boekhouder dat in de boeken ?
Overigens, mijn hele leven nog nooit een cent fooi gehad, en ben nog steeds gelukkig.
Dus een leven zonder fooi kan ook gewoon.
Maar ontopic, Dagkoers je kreeg je salaris toch altijd zwart uitbetaald, hoe verwerkte de boekhouder dat in de boeken ?
Re: Online fooi niet meer voor mij
Fooi is toch niet meer van deze tijd, een ieder wordt vorstelijk betaald voor de geleverde dienst.
Niemand die iets komt bezorgen krijgt normaal gesproken een fooi en waarom zou dat wel moeten bij iemand die een maaltijd komt bezorgen ?
Een Chinees hier in de regio heeft zelfs het onfatsoen om op de site fooiengeld te vragen als je zelf je maaltijd komt afhalen, nou mooi niet !!!
Niemand die iets komt bezorgen krijgt normaal gesproken een fooi en waarom zou dat wel moeten bij iemand die een maaltijd komt bezorgen ?
Een Chinees hier in de regio heeft zelfs het onfatsoen om op de site fooiengeld te vragen als je zelf je maaltijd komt afhalen, nou mooi niet !!!
Re: Online fooi niet meer voor mij
Bij mijn weten is de werkgever niet verplicht om mensen die online fooi willen geven die mogelijkheid ook te bieden.
Het ging al niet zo best met het restaurant en dan elke dag administratief bij houden welke bezorger er wel of geen fooi heeft ontvangen brengt kosten met zich mee en zeker als dat via Thuisbezorgd als optie is meegenomen.
Ik ben ook van mening dat restaurants met een bezorgservice die online fooi optie uit het betaalsysteem dienen te halen want de bezorgkosten zijn bij kleine bestellingen ook niet misselijk en van extra service van de bezorger is ook geen sprake want die overhandigd het bestelde zegt met een vriendelijk gezicht 'eet smakelijk' en weg is de bezorger weer.
Daarbij kan ik me goed voorstellen dat klanten die online bestellen om een fooi gevraagd wordt dat uitermate irritant kunnen vinden want die fooi is niet meer terug te draaien want fooi geven en vervolgens een onvriendelijke bezorger aan de deur krijgen die het bestelde in de handen drukt en direct weer wegloopt is de gegeven fooi echt niet waard.
Het ging al niet zo best met het restaurant en dan elke dag administratief bij houden welke bezorger er wel of geen fooi heeft ontvangen brengt kosten met zich mee en zeker als dat via Thuisbezorgd als optie is meegenomen.
Ik ben ook van mening dat restaurants met een bezorgservice die online fooi optie uit het betaalsysteem dienen te halen want de bezorgkosten zijn bij kleine bestellingen ook niet misselijk en van extra service van de bezorger is ook geen sprake want die overhandigd het bestelde zegt met een vriendelijk gezicht 'eet smakelijk' en weg is de bezorger weer.
Daarbij kan ik me goed voorstellen dat klanten die online bestellen om een fooi gevraagd wordt dat uitermate irritant kunnen vinden want die fooi is niet meer terug te draaien want fooi geven en vervolgens een onvriendelijke bezorger aan de deur krijgen die het bestelde in de handen drukt en direct weer wegloopt is de gegeven fooi echt niet waard.
Re: Online fooi niet meer voor mij
Dat inderdaad. Bij Uber taxi's kan je tijdens of na de rit bepalen hoeveel fooi je wilt geven maar bij Uber Eats doen ze dat dan weer niet. Daar moet je het bij de bestelling aangeven. De optie zoals ze bij taxi's bieden is veel beter.Ron5300 schreef: ↑16 nov 2023 17:04
Daarbij kan ik me goed voorstellen dat klanten die online bestellen om een fooi gevraagd wordt dat uitermate irritant kunnen vinden want die fooi is niet meer terug te draaien want fooi geven en vervolgens een onvriendelijke bezorger aan de deur krijgen die het bestelde in de handen drukt en direct weer wegloopt is de gegeven fooi echt niet waard.
Re: Online fooi niet meer voor mij
Ik geef altijd fooi bij thuisbezorgd, omdat ik weet dat ze de trap op moeten.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Online fooi niet meer voor mij
Website even aanpassen en vermelden dat de bezorger graag een fooitje contant wil.
Is ook beter, denk ik.
Regel wat muntgeld als klant en zet een potje met wat munten klaar.
En geef zo.n bezorger een fooitje contant.
Zelf heb ik heel veel in de horeca gewerkt, tijdens lange ( zomer) vakanties en als studente.
Een ' gezamenlijke ' fooienpot vond ik 3x niks.
Ik zette me voor 100% in en een ander klooide maar wat en/ of liep de kantjes er af.
En dan werd toch de fooienpot hoofdelijk verdeeld.
Zo.n online fooiensysteem vind ik daarom ook niks.
Als bezorger doe je je stinkende best, bent vriendelijk en correct en dan is de fooi , contant, dus ook voor jouzelf.
Is ook beter, denk ik.
Regel wat muntgeld als klant en zet een potje met wat munten klaar.
En geef zo.n bezorger een fooitje contant.
Zelf heb ik heel veel in de horeca gewerkt, tijdens lange ( zomer) vakanties en als studente.
Een ' gezamenlijke ' fooienpot vond ik 3x niks.
Ik zette me voor 100% in en een ander klooide maar wat en/ of liep de kantjes er af.
En dan werd toch de fooienpot hoofdelijk verdeeld.
Zo.n online fooiensysteem vind ik daarom ook niks.
Als bezorger doe je je stinkende best, bent vriendelijk en correct en dan is de fooi , contant, dus ook voor jouzelf.
Re: Online fooi niet meer voor mij
Fooi geven is eigenlijk in Amerika ontstaan omdat personeel flink onderbetaald werd en wellicht nog onderbetaald wordt en zich de schoenen uit de voeten liepen om de maaltijd zo snel als mogelijk op tafel te deponeren om de klanten te vriend te houden.
Anno nu is het een gebaar en zeker in Nederland om het bedienend personeel na afloop van de genoten maaltijd die in en restaurant genoten is met een fooi te belonen maar dat is en blijft een keuze die geen plicht is.
Wat doet een maaltijd bezorger het bestelde van A naar B brengen, belt aan, overhandigd de maaltijd en rent weer naar in dit geval de bezorgscooter want dat is zijn/haar taak en wordt door de werkgever betaald om maaltijden te bezorgen.
Thuisbezorgd en menig bezorgrestaurants hebben dat Amerikaanse model toegepast en blijkbaar zonder zich te realiseren dat vooraf een percentage fooi mogelijkheid in te bouwen die direct betaald dient te worden gedoemd is om te mislukken want de fooi wordt vooraf betaald en met wat pech pleurt de bezorger de maaltijd voor de deur, belt aan en rent weer weg.
Anno nu is het een gebaar en zeker in Nederland om het bedienend personeel na afloop van de genoten maaltijd die in en restaurant genoten is met een fooi te belonen maar dat is en blijft een keuze die geen plicht is.
Wat doet een maaltijd bezorger het bestelde van A naar B brengen, belt aan, overhandigd de maaltijd en rent weer naar in dit geval de bezorgscooter want dat is zijn/haar taak en wordt door de werkgever betaald om maaltijden te bezorgen.
Thuisbezorgd en menig bezorgrestaurants hebben dat Amerikaanse model toegepast en blijkbaar zonder zich te realiseren dat vooraf een percentage fooi mogelijkheid in te bouwen die direct betaald dient te worden gedoemd is om te mislukken want de fooi wordt vooraf betaald en met wat pech pleurt de bezorger de maaltijd voor de deur, belt aan en rent weer weg.