LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ontslag bij halfjaar contract een week van tevoren mag dit
-
ontslag bij halfjaar contract een week van tevoren mag dit
me vriendin heeft op 20 januari onslag gekregen van haar 3e half jaar contract dat het contract op 26 januari beeidigt wordt ,het zou nu een vast contract worden mag dit ? ze is zwanger dus dit komt nog harder aan dan verwacht
Laatst gewijzigd door silence3dart op 19 jan 2013 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ontslag bij halfjaar contract een week van tevoren mag dit
Ze is dus niet ontslagen, maar het contract wordt niet verlengd? Dat is ook een beetje het idee achter contracten voor bepaalde tijd, toch?silence3dart schreef:me vriendin heeft op 20 januari onslag gekregen van haar 3e half jaar contract dat het contract op 26 januari beeidigt wordt ,het zou nu een vast contract worden mag dit ze is zwanger dus dit komt nog harder aan dan verwacht
-
maar het is nu 6 dagen voor dat haar contract af zou lopen terweil in het contract zelf staat dat er een maand opzegtermijn aan zit van beide kanten
Een opzegtermijn werkt anders. De opzegtermijn is voor als partijen eerder van elkaar af willen. Dit is alleen anders wanneer er stilzwijgende verlening is afgesproken. Dat is meestal niet het geval bij arbeidscontracten. Soms staat er wel een verplichting in dat de werkgever dit een maand van te voren moet aankondigen.
ja, dit magsilence3dart schreef:me vriendin heeft op 20 januari onslag gekregen van haar 3e half jaar contract dat het contract op 26 januari beeidigt wordt ,het zou nu een vast contract worden mag dit ? ze is zwanger dus dit komt nog harder aan dan verwacht
-
maar in 6 dagen en zwanger tot 2 april uitgerekend kan je tog niet een nieuwe werkgever vinden ?
Voor kerst werd een kennis van me op de dag zelf op de hoogte gesteld dat haar contract niet verlengd werd. Mag het ja, is het ethisch, nee.
Uw vriendin had zoveel tijd kunnen nemen als ze wilde om een nieuwe werkgever te vinden.silence3dart schreef:maar in 6 dagen en zwanger tot 2 april uitgerekend kan je tog niet een nieuwe werkgever vinden ?
Dat is strikt genomen jullie probleem, niet dat van de werkgever in deze situatie. Dat contract werd vorig jaar juli voor 6 maanden verlengd, en er kan ook van alles veranderd zijn bij het bedrijf de afgelopen 6 maanden, wat reden tot niet verlengen kan zijn voor hun. Dat is natuurlijk een net zo valide reden om dit contract niét te verlengen, als dat het zwanger zijn en een baan nodig hebben voor jullie dat is om het wél te verlengen.silence3dart schreef:maar in 6 dagen en zwanger tot 2 april uitgerekend kan je tog niet een nieuwe werkgever vinden ?
-
Ja, dit mag. leuk voor uw vriending (en u) is het niet.
Een opzegtermijn geldt alleen bij tussentijdse opzegging van één van de partijen.
Overigens zit ik in een bijna dezelfde situatie. Mijn vrouws 1 jaars contract loopt af net na haar zwangrschapsverlof. ook dit is haar 3e contract. Het kan dus zijn dat de werkgever van mijn vrouw het contract ook niet verlengd.
Hierover probeer ik duidelijkheid te krijgen voordat zij met zwangerschapsverlof gaat. Mocht haar contract niet verlengd worden hoeft het kind ook niet naar een kinderdagverblijf en die moet tijdig (meestal 2 maanden vooraf) opgezegd worden zonder kosten te krijgen.
Wordt er later opgezegd krijg je met kosten te maken.
Anderzijds wil ik nog even wat toevoegen vanuit de kant van een werkgever.
Uw vriendin had een halfjaarcontract welke loopt tot 26-27 januari. Dat betekent dat het contract is aangevangen op 26-27 juli.
Zij moet in ca. 2 april bevallen, dat houdt dus in dat zij ook ergens in de periode dat haar contract verlengd werd zwanger is geworden.
U geeft niet aan wat voor werk zij doet, maar in gevallen waarbij een zwangere zwaar werk doet moet een werkgever na ca 20 weken ervoor zorgen dat zij lichter werk gaat doen. Dat betekent dat een ander haar werk moet overnemen en uw vriendin (mogelijk) werk doet waarbij ze overtallig wordt geplaatst. Een ander zal haar oorspronkelijke taak moeten overnemen.
Daarnaast zijn zwangere vrouwen vaker ziek.
De werkgever kost dat financiëel niets, hij krijgt het ziekengeld 100% uitgekeerd in een dergelijk geval.
Een werkgever mag dan financiëel gecompenseerd worden, hij heeft wel de ongemakken dat er geen betrouwbare bezetting is en moet dus op andere manieren voor opvang zorgen om de afwezigheid van de medewerkster op te vangen.
Verder kan het zijn dat uw vriendin ouderscchapsverlof wil aanvragen die ze wil laten aansluiten op haar zwangerschapsverlof. Dat betekent dat de werkgever 1 of meerdere dagen niet van haar diensten gebruik kan maken na haat zwangershapsverlof. Mogelijk wil hij voorkomen dat er ook na haar zwangerschap sprake is van een onderbezet team.
Voor de werkgever is de komende tijd dus een onzekere voor wat betreft een betrouwbare inzet van uw vriendin. Ook al is het niet leuk, begrijpen kan ik het wel.
Uw vriendin heeft wel recht op een WW uitkering en ik geloof zelfs dat er speciale regelingen zijn waarbij uw vriendin niet verplicht wordt te solliciteren voor langere tijd. Ik denk dat u hier meer info kan krijgen bij het UWV. Wellicht staat het ook op hun site.
Een opzegtermijn geldt alleen bij tussentijdse opzegging van één van de partijen.
Overigens zit ik in een bijna dezelfde situatie. Mijn vrouws 1 jaars contract loopt af net na haar zwangrschapsverlof. ook dit is haar 3e contract. Het kan dus zijn dat de werkgever van mijn vrouw het contract ook niet verlengd.
Hierover probeer ik duidelijkheid te krijgen voordat zij met zwangerschapsverlof gaat. Mocht haar contract niet verlengd worden hoeft het kind ook niet naar een kinderdagverblijf en die moet tijdig (meestal 2 maanden vooraf) opgezegd worden zonder kosten te krijgen.
Wordt er later opgezegd krijg je met kosten te maken.
Anderzijds wil ik nog even wat toevoegen vanuit de kant van een werkgever.
Uw vriendin had een halfjaarcontract welke loopt tot 26-27 januari. Dat betekent dat het contract is aangevangen op 26-27 juli.
Zij moet in ca. 2 april bevallen, dat houdt dus in dat zij ook ergens in de periode dat haar contract verlengd werd zwanger is geworden.
U geeft niet aan wat voor werk zij doet, maar in gevallen waarbij een zwangere zwaar werk doet moet een werkgever na ca 20 weken ervoor zorgen dat zij lichter werk gaat doen. Dat betekent dat een ander haar werk moet overnemen en uw vriendin (mogelijk) werk doet waarbij ze overtallig wordt geplaatst. Een ander zal haar oorspronkelijke taak moeten overnemen.
Daarnaast zijn zwangere vrouwen vaker ziek.
De werkgever kost dat financiëel niets, hij krijgt het ziekengeld 100% uitgekeerd in een dergelijk geval.
Een werkgever mag dan financiëel gecompenseerd worden, hij heeft wel de ongemakken dat er geen betrouwbare bezetting is en moet dus op andere manieren voor opvang zorgen om de afwezigheid van de medewerkster op te vangen.
Verder kan het zijn dat uw vriendin ouderscchapsverlof wil aanvragen die ze wil laten aansluiten op haar zwangerschapsverlof. Dat betekent dat de werkgever 1 of meerdere dagen niet van haar diensten gebruik kan maken na haat zwangershapsverlof. Mogelijk wil hij voorkomen dat er ook na haar zwangerschap sprake is van een onderbezet team.
Voor de werkgever is de komende tijd dus een onzekere voor wat betreft een betrouwbare inzet van uw vriendin. Ook al is het niet leuk, begrijpen kan ik het wel.
Uw vriendin heeft wel recht op een WW uitkering en ik geloof zelfs dat er speciale regelingen zijn waarbij uw vriendin niet verplicht wordt te solliciteren voor langere tijd. Ik denk dat u hier meer info kan krijgen bij het UWV. Wellicht staat het ook op hun site.
Beste Silence,
Ja, in beginsel mag dit. Een contract voor bepaalde tijd eindigt vanzelf ("van rechtswege"). Dat de werkgever vantevoren het einde van het contract aankondigt, was dus eigenlijk niet eens nodig. MAAR, er zit mogelijk een addertje onder het gras. Je geeft aan dat je vriendin zwanger is. Wat nu belangrijk is, is of de werkgever eerst had aangegeven dat het contract verlengd zou worden (omgezet zou worden in een vast contract). Als de werkgever eerst wou verlengen, en nu niet meer omdat je vriendin zwanger is, dan kan sprake zijn van discriminatie. Dat mag niet (kijk even op Google voor meer info; zoeken op discriminatie zwanger arbeidsovereenkomst). Als jouw vriendin kan bewijzen dat 1) de werkgever eerst wou verlengen en 2) dat de verlenging niet door is gegaan vanwege haar zwangerschap, dan zou ze toch recht kunnen hebben op een verlenging. Dat moet ze dan wel afdwingen via de rechter. Bij de rechter kan ze verlenging van de arbeidsovereenkomst eisen, of een schadevergoeding. Als jouw vriendin overweegt om naar de rechter te stappen, zou ik haar willen adviseren om daarbij een advocaat in te schakelen.
Met vriendelijke groet,
Mirjam
Ja, in beginsel mag dit. Een contract voor bepaalde tijd eindigt vanzelf ("van rechtswege"). Dat de werkgever vantevoren het einde van het contract aankondigt, was dus eigenlijk niet eens nodig. MAAR, er zit mogelijk een addertje onder het gras. Je geeft aan dat je vriendin zwanger is. Wat nu belangrijk is, is of de werkgever eerst had aangegeven dat het contract verlengd zou worden (omgezet zou worden in een vast contract). Als de werkgever eerst wou verlengen, en nu niet meer omdat je vriendin zwanger is, dan kan sprake zijn van discriminatie. Dat mag niet (kijk even op Google voor meer info; zoeken op discriminatie zwanger arbeidsovereenkomst). Als jouw vriendin kan bewijzen dat 1) de werkgever eerst wou verlengen en 2) dat de verlenging niet door is gegaan vanwege haar zwangerschap, dan zou ze toch recht kunnen hebben op een verlenging. Dat moet ze dan wel afdwingen via de rechter. Bij de rechter kan ze verlenging van de arbeidsovereenkomst eisen, of een schadevergoeding. Als jouw vriendin overweegt om naar de rechter te stappen, zou ik haar willen adviseren om daarbij een advocaat in te schakelen.
Met vriendelijke groet,
Mirjam
Wat overigens de arbeidsrelatie niet ten goede zal komen.Dat moet ze dan wel afdwingen via de rechter.
Het begint al met het bewijzen ervan, tenzij dat op papier staat, en dan ook nog afkomstig is van iemand die dat had mogen beslissen. Met zeg een teamleider die terloops laat vallen dat ze waarschijnlijk het contract wel zullen verlengen tijdens een kop koffie in de kantine, ga je zo'n zaak ook niet winnen.bprosman schreef:Wat overigens de arbeidsrelatie niet ten goede zal komen.Dat moet ze dan wel afdwingen via de rechter.
Dit is dan het nieuwe a-sociale Nederland waar niemand meer een vast contract krijgt.
Ze mogen dit zelfs doen als je al zwangerschapsverlof hebt, zie de tekst van het UWV:
Mijn dienstverband stopt tijdens het zwangerschapsverlof
Stopt uw dienstverband tijdens uw zwangerschapsverlof? Bijvoorbeeld omdat u een tijdelijk contract heeft? Dan geldt het volgende voor u:
Uw zwangerschapsuitkering loopt gewoon door. De einddatum verandert niet.
De zwangerschapsuitkering wordt aan u betaald en niet meer aan uw werkgever.
Tegen het einde van uw dienstverband nemen wij contact met u op over uw rekeningnummer. Daarna betalen wij u wekelijks uw zwangerschapsuitkering.
Het is ook mogelijk dat we de zwangerschapsuitkering al vanaf het begin aan u overmaken. Vraag uw werkgever dan om dit aan ons door te geven bij de aanvraag.
En de tekst van het UWV heb ik gevonden door te zoeken op Google. Maar ja, je kan natuurlijk heel selectief zijn en lezen wat in je straatje past. Al zou de werkgever het niet verlengen vanwege de zwangerschap, dan hoeft die dat niet te zeggen, aangezien het zonder opgaaf van reden, van rechtswege eindigt.MirjamIR schreef:Dat mag niet (kijk even op Google voor meer info; zoeken op discriminatie zwanger arbeidsovereenkomst).