LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag op staande voet nul-urencontract, mag dit?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
frankvand

Ontslag op staande voet nul-urencontract, mag dit?

Ongelezen bericht door frankvand »

Ik werk als barhoofd bij een strandtent, vanaf de opbouw (maart) tot de afbouw (november). Je kunt me een fulltime werknemer noemen, al is er in deze branche sprake van nul-urencontracten. De praktijk is dat ik vanaf de opening gemiddeld 40 uur per week werk werk en altijd vijf/zes dagen per week ingeroosterd ben.

Nu heb ik een aanbod gekregen om over twee weken als manager aan de slag te gaan bij een ander bedrijf. Op alle fronten is dit een verbetering voor mij, zowel in functie, salaris en toekomstperspectieven . Dit heb ik afgelopen maandag direct besproken met mijn huidige werkgever en samen zijn we overeengekomen dat ik over twee weken ontslag neem. Dit heb ik -op zijn verzoek- ook schriftelijk bevestigd. De komende weken zou ik me nog vol inzetten -herhaaldelijk aangegeven-, nieuw personeel inwerken en mijn werk overdragen (ik deed ook het contact met personeel over beschikbaarheid, ik maakte het rooster, deed de fooiverdeling, opende de zaak, maakte open-sluit-lijsten voor de bar enz).

Echter, gisteren, een dag na ons gesprek, heeft mijn werkgever mij medegedeeld mij per direct niet meer op te roepen, al sta ik deze week gewoon ingeroosterd. Dat kan hem niets schelen, zegt hij letterlijk, hij vindt de situatie dat ik over twee weken weg ben lastig (want er wordt over gepraat) en wil door met een nieuw team.

Mijn vraag: kan dit zomaar? Het gaat weliswaar om een nul-urencontract maar het kan toch niet zo zijn dat je, na maandenlang hard en fulltime werken, van de ene op de andere dag niet meer opgeroepen wordt? Ik heb in mijn ogen netjes gehandeld, direct overleg gehad met mijn werkgever na het aanbod dat ik kreeg. Een echte reden voor 'ontslag' is er ook niet, mijn werkgever vindt het vervelend en ongemakkelijk dat strandtentgasten wellicht over mijn 'weggaan' praten of er met mij een praatje over aanknopen.

Wat zijn mijn rechten?

Frantic2

Re: Ontslag op staande voet nul-urencontract, mag dit?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ja, helaas kan dat. Heb je nog vakantie uren? dan kan je die laten uitbetalen. Heb je nog wat geld om van te leven...

En ga vooral in deze strandtent een beetje zitten voor een paar uur met 1 glas cola...

Je hebt trouwens geen ontslag gekregen, je wordt niet meer ingeroosterd en hebt zelf opgezegd...Dat is het hele verhaal achter een 0 uren contract.... Zodra je een smetje hebt kan je er zonder pardon uitgegooid worden en het kost de baas helemaal niks!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Frantic2 schreef:ja, helaas kan dat. Heb je nog vakantie uren? dan kan je die laten uitbetalen. Heb je nog wat geld om van te leven...

En ga vooral in deze strandtent een beetje zitten voor een paar uur met 1 glas cola...
Jammer van de tijd van deze strandtent en minstens net zo jammer van je eigen tijd.
Niet echt een zinvol advies dus.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

angel1978 schreef:
Frantic2 schreef:ja, helaas kan dat. Heb je nog vakantie uren? dan kan je die laten uitbetalen. Heb je nog wat geld om van te leven...

Jammer van de tijd van deze strandtent en minstens net zo jammer van je eigen tijd.
Niet echt een zinvol advies dus.
En ook verre van professioneel. Het is nooit verstandig om in dit soort situaties te gaan klieren. Je weet nooit wanneer en waar je elkaar weer tegenkomt en nodig hebt.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het is hartstikke jammer dat je huidige werkgever zo reageert. Er is niks mis met mensen die een andere baan nemen.
Geniet van je onverwachte twee weken vakantie en ga dan lekker aan de slag in je nieuwe baan! Succes!

frankvand

Je hebt trouwens geen ontslag gekregen, je wordt niet meer ingeroosterd en hebt zelf opgezegd...Dat is het hele verhaal achter een 0 uren contract.... Zodra je een smetje hebt kan je er zonder pardon uitgegooid worden en het kost de baas helemaal niks!
Klopt, ik heb zelf opgezegd (en voor de goede orde: in goed overleg, er is hier geen sprake van ruzie of wat dan ook). Weliswaar over twee weken, maar toch. Ik begrijp het standpunt van mijn werkgever ook ergens wel dat hij schoon schip wil maken, ik vroeg me alleen af of dit zomaar kan op deze manier. Er is namelijk geen enkele reden om mij per direct niet meer te laten werken (en ik sta gewoon ingeroosterd om de komende anderhalve week bijna elke dag de zaak te openen, dus van 'niet inroosteren' is geen sprake). Gisteren, de dag na het gesprek met hem, heb ik ook gewoon gewerkt. Aan het eind van de dag kwam hij met de mededeling dat ik verder niet meer hoef te komen.

Blijkbaar kan dit dus allemaal met een nul-urencontract. Het zij dan maar zo, inderdaad heb ik onverwachts twee weken vakantie. Maar het vervelende van alles is dat ik eigenlijk word 'gestraft' voor mijn eerlijkheid. Ik vond dat ik het mijn werkgever direct moest vertellen van het aanbod dat ik gekregen had, om hem de tijd te geven nieuw personeel aan te nemen, het met mij af te ronden, in te werken etc. Achteraf had ik beter over twee weken op kunnen zeggen, een dag voor aanvang van mijn werkzaamheden bij het nieuwe bedrijf. Dan had ik de komende weken gewoon kunnen werken.

Overigens: met een glas cola op het terras zitten is er ook even niet bij. Hij heeft me namelijk ook verboden om de komende weken op zijn terras te komen, omdat hij niet wil dat er gepraat wordt over mijn vertrek. Over een paar weken, als ik bij dat andere bedrijf aan de slag ben, mag ik weer komen. Alsof er dan niet gepraat wordt (ik ken bijna alle gasten en zij mij, bij naam en toenaam)....

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zomaar kunnen dat er inmiddels een ander op de proppen is gekomen die jouw werk overneemt, denk je niet? Je gaat weg, dus je werkgever zal hoe dan ook iemand anders aan moeten nemen, en als hij iemand heeft, waarom jou dan nog verder inzetten?

Het is even vervelend voor je, maar zo werkt het nu eenmaal met een nul-urencontract. Sterker nog, ook met een urencontract kun je ermee geconfronteerd worden dat je, ondanks dat het contract nog loopt, niet meer welkom bent op de werkplek.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Ook voor de baas is het vervelend dat u over twee weken vertrekt.
Waarschijnlijk wilde hij het dan ook gelijk maar afronden.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Dat TS ingeroosterd staat is logisch hij maakt zelf de roosters.Wellicht denkt de werkgever er toch anders over ook gezien de door hem aangedragen argumenten.

gr Henk

witte angora

O kijk... Dan zijn er blijkbaar genoeg anderen die lang niet aan die 40 uur komen, maar die wel graag een paar uurtjes per week meer zouden willen werken.

En de genoemde werkzaamheden zijn heus niet zo spannend dat de topicstarter onmisbaar is, lijkt me.

pk49

Ongelezen bericht door pk49 »

ik heb al jaren een 0-uren kontrakt in het onderwijs en ik heb geleerd niet te eerlijk te zijn ten opzichte van de werkgever.Zeker niet als je van plan bent te vertrekken naar een concurrent.In dit geval is de werkgever wel heel erg kleingeestig en kinderachtig.En dat mag je hem ook laten merken.Je hebt als 0-uren contractant nu eenmaal erg weinig rechten maar wel heel veel plichten.En vaak moet je erg schikken naar de nukken van je werkgever.

frankvand

witte angora schreef:O kijk... Dan zijn er blijkbaar genoeg anderen die lang niet aan die 40 uur komen, maar die wel graag een paar uurtjes per week meer zouden willen werken.

En de genoemde werkzaamheden zijn heus niet zo spannend dat de topicstarter onmisbaar is, lijkt me.
Uhm, ik begrijp niet hoe je aan deze aannames komt. We zaten erg krap met personeel. Heb nu gehoord dat hij een uitzendbureau ingeschakeld heeft, drie uitzendkrachten vervangen mij de komende twee weken. Tijdelijke mensen, duur, geen binding met de zaak en de gasten, moeten alles zelf uitvinden. Moet hij zelf weten, ik ga van m'n vakantie genieten :mrgreen:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Uit van alles blijkt dat je werkgever niet erg professioneel met je aangekondigde ontslag kan omgaan.
a) je mag zelfs niet meer in de buurt van deze tent komen , uit angst voor.....?
b) ondanks dat je ingeroosterd stond hoef je per direct niet meer te komen
c) voor jou heeft hij nu 3 uitzendkrachten moeten aantrekken
Flauw-kinderachtig- niet professioneel , dat is mijn indruk in ieder geval.
Het zij zo.....geniet van je vrije tijd en straks een nieuwe baan.
( NB : krijg je nu ook geen referenties mee ?)

Zhara

Ongelezen bericht door Zhara »

Als je sinds het begin van je contract fulltime hebt gewerkt, ontstaat er een rechtsvermoeden. Als je baas je dan ineens niet oproept, heb je toch recht op uitbetaling. Zou het toch even uitzoeken, artikel 610d van het arbeidsrecht.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Sinds voorjaar 2014 is er geen horeca CAO meer. Dus u valt terug op de wet:
In de arbeidsovereenkomst kan zijn overeengekomen dat de loondoorbetalingsverplichting de eerste zes maanden wordt uitgesloten. Dat houdt in dat die eerste maanden geen loon betaald wordt voor de uren die na een oproep niet gewerkt zijn. En ook geen loon als u niet bent opgeroepen terwijl er wel werk was.
Maar:
Maar u hebt nu al een aantal maanden een vast aantal uren/patroon. Die uren kunt u wel degelijk claimen te werken. Alleen kan uw werkgever u dan ook aan een normale opzegtermijn houden.... (hij heeft u niet schriftelijk bevestigd dat u eerder weg mag begrijp ik).
Ik zou het er dus toch maar bij laten zitten in dit geval
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora

frankvand schreef:Heb nu gehoord dat hij een uitzendbureau ingeschakeld heeft, drie uitzendkrachten vervangen mij de komende twee weken.
Drie nog wel, die één persoon vervangen? Vast wel.

jcorsius

Ongelezen bericht door jcorsius »

naar mijn mening licht het er aan hoe lang je bij dit bedrijf gewerkt hebt en dan hoeveel uren je elke week gemaakt hebt en dat over een bepaalde tijd.
als je altijd meer dan een bepaald aantal uren hebt gemaakt kan het zijn dat het 0 uren contrakt niet meer geld .
je moet je informeren bij een arbeid's deskundige of bij een bond.
het kan dan zijn dat deze werkgever je die dagen dat je niet kunt werken moet door betalen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

frankvand schreef:
witte angora schreef:O kijk... Dan zijn er blijkbaar genoeg anderen die lang niet aan die 40 uur komen, maar die wel graag een paar uurtjes per week meer zouden willen werken.

Uhm, ik begrijp niet hoe je aan deze aannames komt. We zaten erg krap met personeel. Heb nu gehoord dat hij een uitzendbureau ingeschakeld heeft, drie uitzendkrachten vervangen mij de komende twee weken. Tijdelijke mensen, duur, geen binding met de zaak en de gasten, moeten alles zelf uitvinden. Moet hij zelf weten, ik ga van m'n vakantie genieten :mrgreen:
1 We zaten erg krap met personeel.
2 Drie uitzendkrachten vervangen mij de komende twee weken.
Overschat u zichzelf niet een beetje?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

1)wisselende diensten?
2) niemand die 40u of meer wilde/kon werken en geen 5-6 dagen pw? (vakantie is bijna afgelopen)
3) goedkopere jongere krachten waardoor het voor die baas per saldo hetzelfde loon uitbetalen wordt?
4) TS had anders tot november doorgewerkt (uit de OP)

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Zhara schreef:Als je sinds het begin van je contract fulltime hebt gewerkt, ontstaat er een rechtsvermoeden. Als je baas je dan ineens niet oproept, heb je toch recht op uitbetaling. Zou het toch even uitzoeken, artikel 610d van het arbeidsrecht.
Dat geldt pas na zes maanden. En daar is TS nog (net) niet aan toe.
Uhm, ik begrijp niet hoe je aan deze aannames komt. We zaten erg krap met personeel. Heb nu gehoord dat hij een uitzendbureau ingeschakeld heeft, drie uitzendkrachten vervangen mij de komende twee weken. Tijdelijke mensen, duur, geen binding met de zaak en de gasten, moeten alles zelf uitvinden.
Maar dat zou hij anders óók moeten doen, alleen dan pas over twee weken. Het zou natuurlijk een andere situatie zijn als je had aangegeven dat dit het laatste seizoen zou zijn en dat je na het seizoen ergens anders zou gaan werken. Dan zou het niet handig zijn om jou de laatste weken niet in te roosteren en in plaats daarvan iemand extra in te huren, terwijl hij die moeite anders niet had hoeven doen. Maar in dit geval moet de werkgever sowieso iemand gaan inhuren en maakt het niet heel veel uit of dat nu twee weken eerder gebeurt.

Gesloten