LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht tijd inleveren.

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Tasje17

Verplicht tijd inleveren.

Ongelezen bericht door Tasje17 »

Hoi allemaal.
Ik werk al ongeveer 4 jaar bij een schoonmaakbedrijf. 20 uur in de week. In vast dienstverband.
We hebben net te horen gekregen, een week terug. Dat als het schoonmaakbedrijf niet gaat bezuinigen dat we over 1 en 3 jaar failliet zijn. Nu was ons in eerste instantie gevraagd of we elke dag 5 minuten willen inleveren. We konden er een week over nadenken en vandaag wilde ze weten of we wilden doen ja of nee. Het gesprek dat vandaag gepland was, ging niet helemaal zoals we hadden verwacht. Er werd ons mededeelt dat we 10 minuten per dag moesten inleveren, wilden we dat niet dan zaten daar consequenties aan vast. Of je levert tijd in of je moet ergens anders 10 minuten gaan werken.. Ik voelde me behoorlijk voor het blok gezet, en ze liet ook duidelijk merken dat we geen andere keuze hadden. Ik wilde in eerste instantie al weigeren. Want tja, deze tijden zijn al moeilijk zat.

Mijn vraag was eigenlijk, mag mijn baas dit doen? Zijn er nog mensen met dezelfde ervaringen?

Bedankt voor lezen.. :)

Barman

Re: Verplicht tijd inleveren.

Ongelezen bericht door Barman »

Natuurlijk mag je baas dat vragen. Het alternatief zal gedwongen ontslagen zijn.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

hebben jullie een ondernemingsraad? zo ja, want vinden die ervan?
het kan best zo zijn dat het bedrijf inderdaad moeilijke tijden doormaakt waardoor dit gedwongen ontslagen kan voorkomen. De situatie van het kan ook zo slecht zijn dat ze ondanks het inleveren van salaris alsnog op de fles gaan.
Hoeveel mensen werken er bij jullie eigenlijk, als je per persoon 10 minuten per dag inleverd, dan praat je over 2 a 3 euro per persoon per dag dus 60 euro in de 4 weken, dat zal toch ook niet echt zoden aan de dijk zetten.

Tasje17

kokka schreef:hebben jullie een ondernemingsraad? zo ja, want vinden die ervan?
het kan best zo zijn dat het bedrijf inderdaad moeilijke tijden doormaakt waardoor dit gedwongen ontslagen kan voorkomen. De situatie van het kan ook zo slecht zijn dat ze ondanks het inleveren van salaris alsnog op de fles gaan.
Hoeveel mensen werken er bij jullie eigenlijk, als je per persoon 10 minuten per dag inlevert, dan praat je over 2 a 3 euro per persoon per dag dus 60 euro in de 4 weken, dat zal toch ook niet echt zoden aan de dijk zetten.
Bij ons op de locatie werken 8 personen, die alle 8 personen die 10 minuten moet inleveren. Er zijn meer locaties waar waarschijnlijk ingeleverd moet worden. Er werd gezegd dat elke projectleiders 4 uur bij elkaar moesten sprokkelen (Onder hun pandjes zeg maar), contracten die niet verlengd worden. We hebben iemand die 1 1/2 uur werkt, tot juli, want dan loopt haar contract af. Ik neem aan dat die 1 1/2 gaat verdwijnen. Wij zullen haar werk in loop van tijd moeten opvangen. Minder tijd, meer werk erbij. Even voor de duidelijkheid wij zijn gewoon schoonmakers.. ;) Dus we worden lekker uitgeknepen zo op deze manier.

Wij doen het 'vuile' werk, het werk waar het bedrijf voor betaald, en dan wordt je zo behandeld.. Das heel zuur. :S

Deze initiatief komt van de hoger hand (Stel je voor dat zij tijd en geld moesten inleveren...) dus ik neem aan dat de ondernemingraad er ook weinig mee kan toch? Ik zou dat moeten navragen iig.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

En waarop baseer je dat de mensen hogerop niet inleveren? Hebben ze dat gezegd? Als je kijkt wat veel DGA's inleveren in deze tijd om te voorkomen dat hun bedrijf failliet gaat, daar wordt je niet vrolijk van. Ik ken in mijn omgeving toch een behoorlijk aantal bedrijfjes waarvan de directeur momenteel het laagste salaris heeft binnen het bedrijf (omdat hij wel z'n eigen salaris kan verlagen maar niet dat van het personeel).

Tasje17

Dan heb je het over kleine bedrijfjes. Ik kan je verzekeren dat ik bij een groot bedrijf werk. Ik heb geen idee of zij wat inleveren.. Denk je echt dat ze dat ooit zullen vertellen? Het is meer een uiting van frustratie, dat is toch niet zo gek bij tijden als deze? Het is daar, ergens bovenin fout gegaan.. Zoals je bij vele bedrijven hoort tegenwoordig. Ik wil gewoon niet een van de vele werklozen zijn, ook niet vreemd toch?

kokka

als je inderdaad bij een groot bedrijf werkt, zal er zeker een OR zijn.
je kan als voorbeeld kijken naar TNT, de postbodes hebben ook eerst tijd/salaris ingeleverd om te voorkomen dat er gedwongen ontslagen zouden vallen. uiteindelijk zijn er toch een hoop mensen uit gegaan.
Die paar euro per persoon die ze je afpikken ga je ook niet aan onderdoor, dus als je daarmee het bedrijf kan redden zou ik het zeker doen. Ik denk echter niet dat je hier een groot bedrijf echt mee helpt, dus dan is het zinloos, Nobel maar zinloos.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

kokka schreef:Ik denk echter niet dat je hier een groot bedrijf echt mee helpt, dus dan is het zinloos, Nobel maar zinloos.
2% van de loonsom af bij een schoonmaakbedrijf kan toch wel betekenis hebben.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

tasje17 schreef:Of je levert tijd in of je moet ergens anders 10 minuten gaan werken
Ik neem aan dat u hier bedoelt dat u voor hetzelfde schoonmaakbedrijf op een andere werkplek deze 10 minnuten dient te werken.

Mocht dit kloppen dan zal de achtergrond zijn dat de opdrachtgever op schoonmaakkosten van de locatie wil bezuinigen en als dit niet gebeurt, er een waarschijnlijk een ander schoonmaakbedrijf wordt gecontracteerd. Gezien de huidige crisis gebeurt dit bijna doorlopend.

( U weet waarschijnelijk wel dat u dan wordt overgenomen door het nieuwe schoonmaakbedrijf en uw dienstverband behoudt)

Persoonlijk zou ik kijken naar de mogelijkheden om deze 10 minuten per week of maand op te sparen en dan 1 dagdeel bij een andere opdrachtgever gaan werken. Hierdoor kunt u misschien u totaal aantal uren gelijk houden.

Mocht dat niet mogelijk zijn dan zou ik persoonljk niet akkoord gaan, en uw contract niet laten aanpassen. Tenslotte bent u bij overname deze uren dan definitief kwijt

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Het verzoek van hogerhand klinkt als complete onzin. Hebben ze ook een analyse laten zien hoe ze op die manier voldoende geld besparen en wat ze zelf inleveren? Of was het gewoon "geld inleveren en anders gaan we failliet"?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

kuklos schreef:Het verzoek van hogerhand klinkt als complete onzin. Hebben ze ook een analyse laten zien hoe ze op die manier voldoende geld besparen en wat ze zelf inleveren? Of was het gewoon "geld inleveren en anders gaan we failliet"?
Ik gok dat de meest personeelsleden geen kaas hebben gegeten van de complexe financiële materie die schuil gaat achter de paar cijfers die ze te zien hebben gekregen. Hier heeft de OR die "fout" wel gemaakt tijdens een grote reorganisatie, met als gevolg oeverloze discussies tijdens de diverse achterban overleggen, werksfeer verziekende misverstanden, uitleg emails van de controllers, externe accountant en ook de directie, extra achterban overleggen, en weet ik al niet meer voor zinloze moeite om een paar onwetende, maar kinderlijk nieuwsgierige, collega's een meerjarenbegroting van een pan-europees opererend bedrijf maar in hapklare brokjes te kunnen voeren, die ze nu nog steeds niet helemaal snappen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

In beginsel mag dit niet. Echter als de situatie er naar is en de andere medewerkers stemmen met het voorstel is dan kunt u op grond van goed werknemerschap verplicht zijn met het voorstel in te stemmen. Ik kan niet beoordelen of hier spraken van is. U kunt deze vraag ook eens voorleggen op rechtenforum.nl.

kokka

sjohie schreef:
kuklos schreef:Het verzoek van hogerhand klinkt als complete onzin. Hebben ze ook een analyse laten zien hoe ze op die manier voldoende geld besparen en wat ze zelf inleveren? Of was het gewoon "geld inleveren en anders gaan we failliet"?
Ik gok dat de meest personeelsleden geen kaas hebben gegeten van de complexe financiële materie die schuil gaat achter de paar cijfers die ze te zien hebben gekregen. Hier heeft de OR die "fout" wel gemaakt tijdens een grote reorganisatie, met als gevolg oeverloze discussies tijdens de diverse achterban overleggen, werksfeer verziekende misverstanden, uitleg emails van de controllers, externe accountant en ook de directie, extra achterban overleggen, en weet ik al niet meer voor zinloze moeite om een paar onwetende, maar kinderlijk nieuwsgierige, collega's een meerjarenbegroting van een pan-europees opererend bedrijf maar in hapklare brokjes te kunnen voeren, die ze nu nog steeds niet helemaal snappen.
ik snap deze hele zin nog steeds niet :D

16again

Ongelezen bericht door 16again »

betekent werktijdverkorting dat je minder moet werken, of dat je alleen minder betaald wordt?
Ik vrees het tweede, dat lijkt mij niet in de haak

documentaire over misstanden in schoonmaak branche:
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... b0603ced50

Tasje17

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga morgenochtend sowieso contact opnemen met mijn rechtsbijstand. (Gelukkig heb ik deze wel.. :) )
Ik hoor verschillende verhalen, de meeste zeggen dat mijn objectleidster dit niet mag doen. Ik heb een vast contract voor 20 uur en ze mogen dat zonder mijn toestemming niet verminderen. Tenzij het bedrijf bij het UWV aangemerkt staat als in crisis, zeg maar. Ik zou deze elke dag 10 minuten bij het UWV terug kunnen krijgen. Als dat althans zo is. Ik heb m'n contract ook doorgelezen en ze mogen niet zomaar tijden en overplaatsing (Nou ja, voor die 10 minuten naar een ander bedrijf) gaan invoeren. Ze moeten dat soort dingen met mij overleggen, Of iets.
Anyway, ik zal dat morgen van de rechtsbijstand vast wel antwoord krijgen en hopelijk krijg ik dan meer te weten...

Bedankt voor de reacties..

Tasje17

16again schreef:betekent werktijdverkorting dat je minder moet werken, of dat je alleen minder betaald wordt?

Ik heb de documentaire gezien, bedankt voor de link trouwens. Het komt me allemaal zo bekend voor. Je krijgt een bepaalde tijd om je werk te doen, en meestal is die tijd niet eens genoeg, Ik hoor op de werkvloer van werknemer daar (gewoon van dat bedrijf) ook vaak klagen, dat ze het niet normaal vinden dat wij zoveel werk in die tijd moeten doen. Ik werk nu al jaren bij dit bedrijf. Ik heb menig uren afgelopen jaren zien verdwijnen. En nu moeten we weer tijd inleveren, het werk blijft hetzelfde.. Dus ja, dat noemen ze toch wel uitbuiten... En zij maar denken dat dit de oplossing is.. Eigenlijk schandalig.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

De concurrentie is in die branche absurd. Inschrijven op een opdracht waarbij een werkgever calculeert met een normale werkdruk is bij voorbaat kansloos. Er is altijd wel een concurrent die goedkoper is.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Tasje17 schreef:
16again schreef:betekent werktijdverkorting dat je minder moet werken, of dat je alleen minder betaald wordt?

Ik heb de documentaire gezien, bedankt voor de link trouwens. Het komt me allemaal zo bekend voor. Je krijgt een bepaalde tijd om je werk te doen, en meestal is die tijd niet eens genoeg, Ik hoor op de werkvloer van werknemer daar (gewoon van dat bedrijf) ook vaak klagen, dat ze het niet normaal vinden dat wij zoveel werk in die tijd moeten doen. Ik werk nu al jaren bij dit bedrijf. Ik heb menig uren afgelopen jaren zien verdwijnen. En nu moeten we weer tijd inleveren, het werk blijft hetzelfde.. Dus ja, dat noemen ze toch wel uitbuiten... En zij maar denken dat dit de oplossing is.. Eigenlijk schandalig.
Dit is inderdaad niet de oplossing .... en dat is dus al eerder gebleken. Doe hier dan ook niet aan mee, want het werkt aantoonbaar niet. Er zal niet structureel iets veranderen als iedereen maar braaf de voorgestelde plannen opvolgt.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

tasje17 schreef:Ik heb m'n contract ook doorgelezen en ze mogen niet zomaar tijden en overplaatsing (Nou ja, voor die 10 minuten naar een ander bedrijf) gaan invoeren. Ze moeten dat soort dingen met mij overleggen, Of iets.
Dit ligt wel iets duidelijker vast in de CAO van het schoonmaak en glazenwassersbedrijf
http://www.salaris-informatie.nl/images ... 2-2013.pdf

In artikel 8 van de CAO staat dat de werknemer binnen redelijke grenzen veranderingen van tijden, werkzaamheden of object dient te accepteren
In artikel 34 van de CAO staat de dat werknemer boven de 60 kilometer retour, of een wijziging voorgesteld door de werkgever, de extra reiskosten vergoed dient te krijgen

U bent dus wel degelijk verplicht om op een andere locatie te gaan werken als deze normaal te be-reizen is.

Maar voor 10 minuten per dag is dat natuurlijk niet erg praktisch. Snapt u'm. Vandaar ook mijn advies in de eerste posting, om proberen dit te verzamelen voor een werkbare periode

Gesloten