LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zijn mijn mogelijkheden?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Cheles
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2010 20:39

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door Cheles »

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik wil graag mijn bijbaantje opzeggen doordat ik me niet prettig voel onder mijn collega's en het sfeer is slecht. Neem dit niet té licht want ik voel me echter niet op me gemak. Ik werk alleen zaterdags 8 uur. Moet min 2 uur maken en max 12.

Nu wil ik ontslag nemen. Alleen heb ik arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
Mijn proeftijd van twee maanden zijn al voorbij.

Maar in Arbeidsovereenkomst staat:
De arbeidsovereenkomst is aangegaan voor bepaalde tijd en eindigt van rechtswege op 24 juli 2010. De arbeidsovereenkomst kan tussentijds in onderling overleg worden beeindigd met inachtneming van de volgends de CAO geldende opzegtermijn en regels.

Wat houdt dit in? En wat kan het nog voor mij betekenen?

Vriendelijke groet,
Cheles.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Dat houdt in dat je de opzegtermijn van je contract moet aanhouden, als dit je eerste contract is, is het meestal een maand.

Maar je kan ook gewoon naar je baas gaan, de situatie uitleggen. Als je een goede baas hebt, zal deze er wel begrip voor hebben en mag je waarschijnlijk meteen gaan, aangezien je er pas twee maanden werkt.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

precies... over het algemeen gaat het bij bijbaantjes dat zo'n opzegtermijn niet echt nodig is. Er is eenmaal toch geen stok achter de deur en het zal vaak zat voorkomen dat iemand gewoon nooit meer op komt dagen. Gewoon naar je baas gaan en zeggen dat per direct stopt.

Cheles
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2010 20:39

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door Cheles »

Pindakaaspotje@

Ja klopt. Maar aangezien ik wel over proeftijd ben van 2 maanden (net 12 dgn ong) Kan ik dan wel aangeven dat ik liever direct wil stoppen? Of moet ik dat anders brengen?

Wat ik me afvraag he (in mijn situatie) wat gebeurt er idd als ik gewoon niet kom opdagen? Ik ben dit niet van plan hoor, ik wil graag mijn hele situatie uitleggen en goed afsluiten zonder een rotgevoel. Maar daar ben ik wel enorm benieuwd na.

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Cheles,

ik snap eigenlijk niet dat je het twee maanden lang prima uit kon houden, en nu, 12 dagen na het aflopen van de proeftijd, het ineens niet mee ziet zitten.

Wat er gaande is weet ik niet, dus ik kan daar niet over oordelen, hou me ten goede. Soms kan er iets heel ernstigs aan de hand zijn, dan zou je meteen weg moeten kunnen, dat mag dan geen probleem zijn.

Maar als de reden dat je het niet meer zo ziet zitten niet zo ernstig is?

Het duurt nog 3 1/2 maand, en dan ben je er vanaf. Ik zal heus niet ontkennen dat je het daar niet fijn vindt, maar je bent blijkbaar nog jong, kun je niet beter even doorzetten en door de zure appel heen bijten? Voor die ene dag per week?

Je zult in de toekomst wel vaker situaties meemaken die je niet zo leuk vindt. De beste manier om iets aan te pakken is over het algemeen niet weglopen, maar aanpakken. Maar als je nu al wegloopt, zul je nooit leren zaken goed aan te pakken.

Als je echt weg wilt, zonder dat het bijzonder ernstig is, dan kun je dat het beste even met je werkgever opnemen, in goed overleg is een hoop mogelijk, dan heb je alleen een opzegtermijn van een maand. En misschien zelfs dat niet eens.

Zorg dan wel dat je op dat gesprek goed voorbereid bent, dat wil zeggen dat je argumenten duidelijk en helder zijn, to-the-point zogezegd. En wie weet wil je werkgever samen met jou voor een oplossing kijken, dat zou nog mooier zijn, of niet dan.

Kortom, alle opties staan nog open, je mag zelf kiezen wat je doet.

Cheles
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2010 20:39

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door Cheles »

Ja wat er gaande is, is ook niet van toepassing hie ;).

Ik heb niet ff 1,2,3 besloten om ontslag te nemen. Maargoed ik hoef me ook niet te verantwoorden maar vind wel eerlijk van je. Thanks.

Ik heb altijd in de zorg gewerkt en wilde een keer wat anders. Ik ben een ervaring rijker en ga weer terug na de zorg. Ik kan hoogwaarschijnlijk terecht bij mijn vorige werkgever dat echter wel "mijn thuis" voelt. Zo heeft ieder zijn eigen ding!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door dhc »

Gewoon tegen je baas zeggen dat je per direct stopt en niet meer voor het bedrijf komt weken.
Wat wil je baas doen? Je onder dwang van huis ophalen of dreigen met de politie vanwege werkweigering?

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan hoogwaarschijnlijk terecht bij mijn vorige werkgever dat echter wel "mijn thuis" voelt.
Als je dat met je huidige werkgever bespreekt zal het niet zo'n heel groot probleem zijn, denk ik. Het feit dat je je bij je vorige werkgever thuis voelt, dat je roeping blijkbaar in de zorg ligt, kan voor hem/haar best wel eens reden zijn om je vrij snel te laten vertrekken.

Immers, personeel dat niet echt gemotiveerd naar het werk komt, daar heeft hij ook niet veel aan, als ik eerlijk mag zijn. Zeker als het ook nog eens om een tijdelijk contract gaat. Dan kun je het beter samen fatsoenlijk afronden, maar dat was je toch al van plan.

Ooit heb ik datzelfde bij de hand gehad, werkte via een uitzendburo bij de gemeente als schoffelaar, kon via een ander uitzendburo op kantoor terecht, maar dat moest wel op korte termijn. De voorman van de gemeente vond het geen probleem, omdat ik daar nooit of te nimmer een vaste baan zou kunnen krijgen, en op kantoor wellicht wel, in de toekomst. En hij vond mijn toekomst te belangrijk om me zolang (een maand) vast te houden dat de kantoorbaan niet door zou kunnen gaan. Ik meen dat ik alleen de week uit hoefde te werken, was in ieder geval bijzonder snel weg.

Dus ik zou zeggen: neem eens contact op met je vorige werkgever, bespreek de mogelijkheden, en als je in principe een overeenkomst hebt, leg het dan je huidige werkgever voor. Misschien houdt hij je aan de opzegtermijn van een maand, en wie weet mag je wel veel sneller weg. Samen kom je er wel uit...

Succes ermee.

asmi
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mar 2006 20:55

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door asmi »

Cheles schreef:Wat ik me afvraag he (in mijn situatie) wat gebeurt er idd als ik gewoon niet kom opdagen?
Dan kan de werkgever een schadevergoeding van je eisen, een richtlijn daarvoor is een bedrag ter hoogte van het salaris dat je anders tot einde contract verdiend zou hebben.
Volgens je contract mag je in principe opstappen met een opzegtermijn. Als je per direct wilt opstappen zul je dat sowieso in overleg moeten doen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door dhc »

asmi schreef:
Cheles schreef:Wat ik me afvraag he (in mijn situatie) wat gebeurt er idd als ik gewoon niet kom opdagen?
Dan kan de werkgever een schadevergoeding van je eisen, een richtlijn daarvoor is een bedrag ter hoogte van het salaris dat je anders tot einde contract verdiend zou hebben.
Volgens je contract mag je in principe opstappen met een opzegtermijn. Als je per direct wilt opstappen zul je dat sowieso in overleg moeten doen.
Doe mij even een verwijzing naar je opmerking over schadevergoeding of heb je een dikke duim?
Wijs me ook even waar de opzegtermijn bij een jaarcontract staat beschreven....

asmi
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mar 2006 20:55

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door asmi »

dhc schreef:Doe mij even een verwijzing naar je opmerking over schadevergoeding of heb je een dikke duim?
BW7:677,680. Jurisprudentie mag je zelf opzoeken.
dhc schreef:Wijs me ook even waar de opzegtermijn bij een jaarcontract staat beschreven....
Lees de openingspost.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door dhc »

"[quoteBW7:677,680. Jurisprudentie mag je zelf opzoeken.][/quote]

Nee, jij beweert iets, dan ga jij het aantonen. Erg makkelijk om een ander aan het werk te zetten.

asmi
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mar 2006 20:55

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door asmi »

dhc schreef:Nee, jij beweert iets, dan ga jij het aantonen. Erg makkelijk om een ander aan het werk te zetten.
Tsja, ik heb je je verwijzing naar de wettekst gegeven. Ik kom hem niet voorlezen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door dhc »

Jij beweert, jij bewijst! Je kunt de tekst ook quoten.

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ongelezen bericht door brieziet »

Schadevergoeding
Stemt werkgever niet in met de tussentijdse opzegging van de werknemer, dan zal hij of zij in principe moeten doorwerken tot het moment waarop de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt. De zogenaamde beëindiging van rechtswege. Zegt de werknemer toch tussentijds de arbeidsovereenkomst op dan is deze opzegging onrechtmatig en is hij schadeplichtig. Men kan dan een procedure starten bij de kantonrechter. In deze procedure kan men schadevergoeding vorderen van de werknemer. De hoogte van de schadevergoeding is dan gelijk aan het loon dat meen had moeten betalen indien de werknemer tot het einde van de arbeidsovereenkomst had gewerkt

Bron: servicedesk MKB

In dit geval zou de schadevergoeding denki max een maand bedragen, aangezien in de arbeidsovereenkomst wel wordt aangegeven dat er tussentijds opgezegd mag worden. (aangezien niet vermeld is welke CAO het betreft, ga ik voor het gemak maar even uit van een opzegtermijn van 1 maand)

Overigens zullen er niet veel werkgevers zijn die daadwerkelijk een procedure bij de kantontrechter zullen starten, zeker niet in dit geval daar het maar een zeer beperkt aantal uren betreft, dus ook minimale vergoeding te eisen.

Gesloten