LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 23 jaar en niet werkzaam

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Jerpauw

23 jaar en niet werkzaam

Ongelezen bericht door Jerpauw »

mijn partner is net 23 geworden, heeft nooit gewerkt, alleen opleidingen gedaan en heeft nu mbo administratief/financieel niveau 3 afgerond. echter zit ze nu thuis omdat ze nergens aan de bak komt, zelfs niet als postbezorger of folderbezorger.
Voor de normale banen heb je werkervaring nodig. een uitkering krijgt ze niet, wat nou als ze alleen zou wonen krijgt ze alleen hoor en zorgtoeslag, geen bijstand of iets. Ze is naar een inloopspreekuur geweest en ze heeft 0,0 recht op bijstand. er is niet eens gevraagd of ze samenwoonde. Kan iemand ons tips geven?

bprosman

Re: 23 jaar en niet werkzaam

Ongelezen bericht door bprosman »

Uitzendbureau ?

Jerpauw

Ongelezen bericht door Jerpauw »

Zelfs uitzendbureau schrijft haar niet in. MBO 4 zit er niet in wegens het ontbreken van de Engelse taal. dat vak is verplicht. Horeca heb je ook papieren voor nodig (hygiene o.a. wellicht Haccp) maar we redden het wel hoor met mijn loon, alleen raar dat ze gewoon geen bijstand krijgt, ook al is het 200 euro. om haar zorg te betalen bijvoorbeeld.
en de juichpakken had er 2 en 1 komt 23 juni :-)

ze wil werken, solliciteert bij het leven elke dag, maar geen reacties.
zelfs als oppas zou ze wat willen verdienen.

Raar als je als "buitenlander" binnenkomt krijg je een uitkering en iemand die al in nl woont niet (let wel ik ben geen rascist, verre van dat! )

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

om haar zorg te betalen bijvoorbeeld.
Is daar de zorgtoeslag niet voor ?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jerpauw schreef:Zelfs uitzendbureau schrijft haar niet in.
Daar zal dan wel een reden voor zijn?
Jerpauw schreef: maar we redden het wel hoor met mijn loon, alleen raar dat ze gewoon geen bijstand krijgt

Ja, raar he?

Om je eigen woorden te citeren: jullie zijn goed bezig.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Jerpauw schreef:Zelfs uitzendbureau schrijft haar niet in. MBO 4 zit er niet in wegens het ontbreken van de Engelse taal. dat vak is verplicht. Horeca heb je ook papieren voor nodig (hygiene o.a. wellicht Haccp) maar we redden het wel hoor met mijn loon, alleen raar dat ze gewoon geen bijstand krijgt, ook al is het 200 euro. om haar zorg te betalen bijvoorbeeld.

Raar als je als "buitenlander" binnenkomt krijg je een uitkering en iemand die al in nl woont niet (let wel ik ben geen rascist, verre van dat! )
het is uw partner, woont waarschijnlijk bij u en nu wil zij graag bijstand ontvangen?
waarom precies, behalve dat gratis geld altijd prettig is?
en waarom zou een ander via zijn belastinggeld uw partner moeten willen onderhouden?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jerpauw schreef:Zelfs uitzendbureau schrijft haar niet in. MBO 4 zit er niet in wegens het ontbreken van de Engelse taal. dat vak is verplicht. Horeca heb je ook papieren voor nodig (hygiene o.a. wellicht Haccp) maar we redden het wel hoor met mijn loon, alleen raar dat ze gewoon geen bijstand krijgt, ook al is het 200 euro. om haar zorg te betalen bijvoorbeeld.

Ach ja, daar gaan we weer. Alles en iedereen heeft schuld, maar zelf???
Blijkbaar heeft je vriendin nogal wat ongelukkige ( domme? ) keuzes gemaakt. En in plaats van nu gewoon even aan de bak te gaan ( en iets meer moeite te doen ) is er nu bijstand nodig?

Bijbaantjes zat ( en nee, die vragen geen werkervaring ). Gewoon beter zoeken..
Uitzendbureaus schrijven in principe iedereen in, dus als ze haar niet in willen schrijven is daar een goede reden voor. Er is volgens mij meer aan de hand dan hier wordt verteld.

witte angora

angel1978 schreef:Er is volgens mij meer aan de hand dan hier wordt verteld.
Vermoedelijk is ze pas bevallen en ging ze daarna in haar pas verworven juichpak naar het uitzendburo.
door Jerpauw » 17 jun 2014 10:48
heb aan liefdadigheid gedaan en 1 juichpak voor weinig van de hand gedaan aan een pas bevallen jongedame. toen had ik nog 1 pak over en daar 35 euro voor gekregen. al met al goed bezig ....

Maar er kunnen natuurlijk ook nog andere redenen zijn die ik niet weet. 8)

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Jerpauw schreef:Ze is naar een inloopspreekuur geweest en ze heeft 0,0 recht op bijstand. er is niet eens gevraagd of ze samenwoonde
Onzin,er wordt altijd gevraagd of je samenwoont,dat zijn namelijk de standaard vragen die moeten worden ingevuld
En buiten dat,je vriendin kan wel niets gezegd hebben over samenwonen,de gemeente komt er heel snel achter of ze informatie achter heeft gehouden of heeft gelogen en dan krijgt ze ook niets.
Dus,of je vriendin heeft je niet de waarheid verteld of jij verteld nu niet de waarheid.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Het enige waar de partner van TS recht op heeft in haar situatie is naast de zorgtoeslag de algemene heffingskorting (ook wel oneerbiedig aanrechttoeslag genoemd). Voor 2014 is deze voor haar leeftijdscategorie 1260 euro. Toch weer mooi meegenomen.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Jerpauw schreef:Raar als je als "buitenlander" binnenkomt krijg je een uitkering en iemand die al in nl woont niet (let wel ik ben geen rascist, verre van dat! )
Ach jee, we hebben er wéér eens ééntje. Wel katten op buitenlanders maar zeker niet xenofoob :mrgreen:

Waar haal je toch die onzin vandaan dat buitenlanders "zomaar" recht zouden hebben op een uitkering? Voor de rest kan ik me goed voorstellen dat het met MBO3 moeilijk is een baan te vinden maar als de enige reden om niet door te gaan het ontbreken van Engels is, kan je partner dáár toch wel wat aan doen?

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Tot een paar jaar geleden ben ik altijd huisvrouw geweest. Ik kon namelijk als 21-jarige met goede opleiding niet aan de slag komen, omdat we destijds ook met 300 sollicitanten in de rij stonden. Toen de kindjes kwamen, vond ik het wel fijn om fulltime moeder te zijn dus ben ik pas sinds een jaar of drie zelfstandig ondernemer. Soms moet je accepteren dat het gaat zoals het gaat.

Het ontgaat me trouwens waarom zij bijstand zou moeten krijgen, wanneer jouw inkomen voldoende is?

witte angora

mh73 schreef: Het ontgaat me trouwens waarom zij bijstand zou moeten krijgen, wanneer jouw inkomen voldoende is?
Omdat hij nu zijn inkomen als het ware moet delen met vriendin? Zodat hij minder leuke dingen voor en met zichzelf kan doen?

mh73

witte angora schreef:
mh73 schreef: Het ontgaat me trouwens waarom zij bijstand zou moeten krijgen, wanneer jouw inkomen voldoende is?
Omdat hij nu zijn inkomen als het ware moet delen met vriendin? Zodat hij minder leuke dingen voor en met zichzelf kan doen?
Nou en? Dat moeten toch alle eenverdieners.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Als de vriendin van TS een bijstanduitkering krijgt, graag dan ook alle huisvrouwen die sedert jaren 50 thuis zitten met terugwerkende kracht een bijstanduitkering geven....

mh73

Josephien12 schreef:Als de vriendin van TS een bijstanduitkering krijgt, graag dan ook alle huisvrouwen die sedert jaren 50 thuis zitten met terugwerkende kracht een bijstanduitkering geven....
Haha, precies ja.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Dat is gewoon flauwekul dat je, om in de horeca te kunnen werken, papieren nodig hebt. Mijn kleindochter werkt, naast haar studie, iedere vrije dag en het weekend in de kroeg; geen opleiding daarvoor hoor. Zouden alle studenten dat ook moeten hebben? Dacht het niet. Is wel een kwestie van echt willen aanpakken. Zo te lezen heb je liever dat de WW het haar achterna komt brengen. En dan even tussen neus en lippen door schrijven: "die buitenlanders etc." niet dat ik een racist ben moest er kennelijk toch wel even uit, hé? Mwah, klinkt me toch niet al te begrijpend in de oren.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Als ze alleen zou zijn had ze recht op diverse dingen gehad, echter is dat niet zo, want jouw inkomen is blijkbaar te hoog om haar recht op bijstand etc te geven. Dan zijn er 2 mogelijkheden, jullie materiële eisen bijstellen zodat die matchen met het inkomen, of ze gaat op zoek naar werk. En ja dat is er wel degelijk, dat moet je zelf uit het vuur slepen, en vermoedelijk behelst dat het wat omlaag bijstellen van wat eisen, maar daar hebben meer mensen last van op dit moment.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Als je 23 bent en zonder werkervaring heb je toch een flinke achterstand tov nog jongeren.
Het meeste winkelpersoneel wordt op die leeftijd ontslagen...

Wat daarna vooral helpt is dat je prettig in de omgang bent, meer nog dan vakkennis of diploma's. En je moet natuurlijk wel willen werken. Maar het ligt niet zomaar voor `topscheppen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is helemaal niet zo raar. Als je op je 23ste blijkbaar zo slecht op de arbeidsmarkt bent voorbereid, en je zou dan al met een bijstandssituatie beginnen, dan kun je er zeker van zijn dat je daar niet meer uit komt.

De overheid wil er daarom alles aan doen om te zorgen dat je niet maar thuis gaat zitten niets doen, maar verder gaat leren. Zodat je kansen op de arbeidsmarkt verbeteren.

Dus ik zou zeggen, laat haar alsnog het Engels halen, of een horeca certificaat, of iets anders waar wél vraag naar is. Dat zal ze haar leven lang gaat bij hebben.

Gesloten