LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 26/36 regel

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
witte angora

Re: 26/36 regel

Ongelezen bericht door witte angora »

Arthõrius schreef:Je mag bij bijverdienen 30% inkomen behouden.
Bijna goed. Je wordt, althans in mijn tijd was dat zo, in uren gekort. Dus als je 8 uur werkt (moet minimaal 5 uur per week zijn) dan krijg je 8 uur minder WW. Die WW is 70% van je laatste loon. Als je exact hetzelfde loon gaat krijgen als eerder, dan krijg je er dus voor die uren 30% bij. Ga je meer krijgen, is het zelfs meer, ga je minder krijgen, is het een fractie minder.

Heb je huurtoeslag heb je pech, want bij een hoger bruto jaarloon krijg je weer minder huurtoeslag. Daarom was ik zo blij dat ik indertijd geen huurtoeslag nodig had, alles wat ik meer kreeg dan de WW was voor mezelf.

En inderdaad, gewoon pakken wat je pakken kan. Hou je WW-rechten in je achterhoofd, maar maak je er niet al te druk om. Als je gewoon alles aanpakt wat je aan kan pakken, en gewoon lekker aan het werk bent, zal het niet snel gebeuren dat je voor kortere of langere tijd in de bijstand terecht komt.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Het hele systeem werkt nou eenmaal zo dat er altijd wel nadelen zijn voor mensen die net boven of onder een grens zitten. Dit heeft geeneens zozeer te maken met mensen die te lui zijn om te werken, eerder met calculerende burgers.
En ik snap best dat iedereen naar zijn eigen situatie kijkt en daar "het beste" uit haalt .

Stel jij en je collega verdienen allebei evenveel en raken tegelijkertijd werkloos.Raken allebei in de WW en ontvangen allebei evenveel . Jij komt gelukkig snel weer aan het werk, Het is hard werken en het loon is wel wat minder dan in je oude baan, maar het is altijd nog meer dan de ww.
Helaas, na een aantal maanden wordt je weer werkloos. Dan krijg je weer ww net als je oude collega. Maar dan kan het dus gebeuren dat jij dan vervolgens minder WW ontvangt dan je oude collega die al die maanden werkeloos geweest is.
Dit werkt trouwens bij werkenden net zo goed. Als je bijvoorbeeld gaat overwerken, kan je er per saldo ook netto op achteruit gaat als je vanwege je overuren netaan in een hoger belastingtarief terechtkomt. Of omdat je 1 euro meer verdient dan een loongrens van de huurtoeslag, scheelt dat je honderden euro's per jaar. Zoiets dus

Sowieso is het altijd lullig als je net in de situatie zit dat je door regelingen net tussen het wal en schip valt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar voor die collega die in de WW is gebleven, zal die WW ook veel eerder stoppen. Waarna er teruggevallen moet worden op bijstand, áls daar al recht op is. Bovendien zal bij een andere baan, die mogelijk wel meer verdient, de keus eerder vallen op degene die nog een tijd heeft gewerkt dan op degene die de hele tijd thuis heeft gezeten. Om nog maar te zwijgen van zaken zoals extra pensioenopbouw.

Een calculerende burger die echt alles meeneemt in de berekening, zou daarom vaak toch voor die baan kiezen. Maar de meeste 'calculerende" burgers denken alleen aan de korte termijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Maar de meeste 'calculerende" burgers denken alleen aan de korte termijn.
Dan moet ik er wel bij zeggen dat veel bedrijven ook niet verder kijken dan hun neus lang is. Althans, in de tijd dat ik nog werkte. Ik heb, doordat ik van alles aanpakte, nogal een rommelig cv opgebouwd. Veel bedrijven trekken dan de conclusie dat je niet weet wat je wil qua werk. Dat wist ik wel - maar het was er niet altijd, en dan pakte ik tijdelijk wat anders op. Maar die uitleg werd niet altijd geaccepteerd.

Ze hadden dan liever iemand die wat langer thuis bleef zitten, maar wel in zijn vakgebied bleef. Heb ik altijd een vreemde redenatie gevonden, maar ja.

uwv_webcare
Contacteer:

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Arthorius,

Het (volledige) WW maandloon vind je in de toekenningsbrief WW (niet op je specificatie want hierop staat 70% van je WW maandloon).
Dit betekent dus dat je er niet op achteruit zal gaan wanneer je 87,5% (of meer) verdient van je WW maandloon omdat wij tijdens je WW (vanaf de derde maand) 70% van je WW maandloon uitkeren in plaats van 100%.

Wanneer je inkomsten uit dienstverband hebt dien je dit altijd door te geven, ook al gaat het maar om bijvoorbeeld een uur per week. Dit geef je door
met het wijzigingsformulier onder het kopje 'ik heb nieuw werk'.

Met vriendelijke groet,
Marleen
www.uwv.nl/webcare

Gesloten